Gå til innhold

Er det lovlig å fjerne operatørsperren?


Anbefalte innlegg

Saken er jostrengt tatt at det ikke er du som betaler for telefonen din, men operatøren...

Ja, men telefonen er like mye din, selv om det er de som betaler for den. De leier deg ikke telefonen.

 

Tjohei: Ja, det er riktig at det er unødvendig å låse telefonen i tillegg til å ha bindingstid på abonnement. Dette har Netcom skjønt. Netcom selger ikke telefoner med abonnement óg bindingstid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder trycktill.com så er det omtrent ingen vits å benytte den siden, da de har en utrolig sinnsykt høy prosentandel av feil i kodene de generere.

Undersøk selv med egen mobil og sammenlign kodene du fikk fra trycktill og unlock, så finner man fort ut at enkelte får forskjellige koder.. ( ikke alle )

Lenke til kommentar
Det er vel ikke noe problem for en operatør hvis jeg kjøper en telefon med 12 mnd bindingstid, låser den opp og så kjøper kontantkort fra en annen operatør. Jeg må jo fremdeles betale månedsavgift i 12 mnd. Og et raskt regnestykke på samtlige tilbud som Telenor og Netcom kommer med (bortsett fra kontanttelefoner) viser at man etter 12 mnd har betalt mer enn det telefonen koster på nettet uten binding, og da har jo operatøren tjent inn det de har subsidiert telefonen med i utgangspunktet.

 

Problemet er jo hvis du sier opp avtalen (abonnementet) før tida har gått ut. Men da må du jo likevel betale en viss sum, så jeg ser egentlig ikke problemet her. Operatøren som subsidierer en telefon, tjener jo pengene inn igjen, uansett om du låser opp telefonen eller ikke...

jeg har nå telenor, men skal bytte abbonement om ikke så lenge og sannsynligvis telefon også. mens faren min har et telenor privat abbonement. og har du et privat abbonement så får du jo en del rabatter når du kjøper en ny tlf. så da kan jeg be han kjøpe den telefonen jeg vil ha "billig" med det abbonementet han har, og så kan jeg da bruke de kodene til å unlocke telefonen da om den er locket.

 

er det sånn det er? eller er jeg bare helt på bærtur?

 

og en ting til...det er forbudt med sperring for 18 mnd nå ikke sant? eller skulle det skje etter 1.april? så litt på mobiler på elkjøp sin hjemmeside, og der var det 18mnd binding på noen modeller.

Endret av sjaban
Lenke til kommentar
Når det gjelder trycktill.com så er det omtrent ingen vits å benytte den siden, da de har en utrolig sinnsykt høy prosentandel av feil i kodene de generere.

Undersøk selv med egen mobil og sammenlign kodene du fikk fra trycktill og unlock, så finner man fort ut at enkelte får forskjellige koder.. ( ikke alle )

Ja, det stemmer (at det ikke er vits i å bruke trycktill.com). Jeg har tilpasset tjenesten til norske operatører, og vet hva som fungerer. Dessuten har jeg gjort tjenesten brukervennlig, i motsetning til trycktill.com. Jeg kan godt legge til støtte for forskjellige typer kode, valgfri boxserial/keycode, input av valgfri operatørkode og generering av alle 7 kodene i stedet for den ene (som er vits i), men det vil bare forvirre folk... Eller hva? ;)

 

jeg har nå telenor, men skal bytte abbonement om ikke så lenge og sannsynligvis telefon også. mens faren min har et telenor privat abbonement. og har du et privat abbonement så får du jo en del rabatter når du kjøper en ny tlf. så da kan jeg be han kjøpe den telefonen jeg vil ha "billig" med det abbonementet han har, og så kan jeg da bruke de kodene til å unlocke telefonen da om den er locket.

 

er det sånn det er? eller er jeg bare helt på bærtur?

 

og en ting til...det er forbudt med sperring for 18 mnd nå ikke sant? eller skulle det skje etter 1.april? så litt på mobiler på elkjøp sin hjemmeside, og der var det 18mnd binding på noen modeller.

Ja, hvis jeg forstår deg riktig stemmer det. Men det er ikke alle telefoner som kan låses opp, på en enkel måte. Nokia derimot er intet problem å låse opp. Det inkluderer også de aller nyeste modellene, og sannsynligvis kommende modeller.

 

Det blir ikke forbudt med 18 måneders binding, men telenor vil slutte med 18 måneders binding fra 1. april eller hva det var ja...

Lenke til kommentar
Ja, hvis jeg forstår deg riktig stemmer det. Men det er ikke alle telefoner som kan låses opp, på en enkel måte. Nokia derimot er intet problem å låse opp. Det inkluderer også de aller nyeste modellene, og sannsynligvis kommende modeller.

 

Det blir ikke forbudt med 18 måneders binding, men telenor vil slutte med 18 måneders binding fra 1. april eller hva det var ja...

Takk for hjelpen. ble et litt komplisert spm, som jeg heller ikke skjønte så mye av, men bra at du skjønte. var litt vanskelig å forklare på en måte.

Lenke til kommentar
Det blir ikke forbudt med 18 måneders binding, men telenor vil slutte med 18 måneders binding fra 1. april eller hva det var ja...

15. mars sluttet telenor med 18mnd binding...

 

04.02.04

Innføring av 12 mnds bindingstid og degressivt gebyr fom 15. mars 2004

 

Telenor Mobil har besvart FOs brev, der de ber oss bekrefte hvorvidt vi vil innrette oss etter FOs frist (15. mars) for implementering av 12 måneders maksimal bindingstid mot dagens 18 måneder. NB! Dette gjelder kun for Privatmarkedet.

 

fra forhandler sidene...

Endret av Freak'
Lenke til kommentar
GeeZuZz: Ser du har veldig få koder til siemens telefoner selv om disse er opperatørenes favoritt "subsidierings-telefon". Mulig å få inn noen koder på c60-62, mc60 og a60. Da disse er på kampanje hos de fleste kiosker og bensinstasjoner i landet.

Hadde det vært mulig (gratis) hadde det selvsagt vært der. Siemens MC60 er vel den eneste som kan låses opp av de (uten å måtte kutte/lodde på hovedkortet). Men den krever fremdeles kabel.

Lenke til kommentar
Kan egentlig ikke se hva problemet er med å fjerne sperren.

Er også utrolig barnslig å event. å låse noen ute fordi de event. snakket om det.

 

Men smagen er jo som bagen.

"Barnslig fordi jeg er uenig med deg". Jeg er barnslig fordi jeg utestengte en forumbruker med grunn. Jaja, tror du har sagt nok om hvem som er barnslig.

 

Til topic:

Denne saken er ikke klar, hverken for den ene eller andre siden. Det er vel ingen som har kommet med et eneste bevis for at det er lovlig eller ulovlig. Da jeg utestengte "@b" var jeg ikke klar over at denne saken er så usikker som den er. Derfor har jeg valgt å fjerne advarselen. Jeg har gitt han en beklagelse, og han er igjen aktiv i forumet.

 

Jeg leser at "blib" godtar poster om unlocking av operatørsperre. Det er hans egen sak, men ikke et besluttning av forumet. Jeg har snakket med "Invictus", og forumledelsen skal ta opp dette spørsmålet. Da vil forumet komme med sitt syn, som selvfølgelig blir det gjeldende. Inntil videre, bør man vurdere å være forsiktig med å lage tråder om "unlocking" av mobiler.

 

Jeg minner om at denne tråden er diskusjon om der er lovlig å fjerne operatørsperren eller ikke. Den er ikke diskusjon om å fjerne operatørsperren. Innlegg om hvordan fjerne operatørsperre ol. vil regnes som spam.

Endret av It's me
Lenke til kommentar

Jeg er nå inne i forumet igjen, etter 1/3 av straffen sonet. Jeg fikk pratet med "Invictus" i går, som lovte å ta opp dette med forumledelsen og varsle "It's me". Etter at "It's me" diskuterte dette med "GeeZuZz" i dag, slapp han meg inn igjen og beklaget dette overfor meg, som han selv sier.

 

 

Jeg mener fortsatt at det ikke er ulovlig å fjerne denne sperren. Og i og med det at det ikke er noen lov på dette enda, kan jeg ikke skjønne at dette er ulovlig, som "qwert" sier:

 

...

Jeg lette nå, og fant faktisk ikke et eneste sted hvor noen med noen form for autoritet engang har *hevdet* at det er ulovlig. Legg for eksempel merke til - i dette innslaget fra FBI - at selv ikke Telenor eller damen som snakker for teleselskapene sier sier noe om lovligheten av selve opplåsningen: Bare at de 'må' gjøre det for å selge subsidierte telefoner, og at Telenor mener at man *kan* oppfordre til opplåsning i Sverige.

...

Kan det da være ulovlig da Forbrukerinspektørene på NRK tatt opp dette?

 

 

Takk for oppklaringen Blib.

 

PS: Det var vel denne tråden som fikk trådstarter til å spørre i utgangspunktet.

Ja, det var den tråden det var snakk om. "Diverse" er en kamerat av meg, og fikk startet denne tråden for meg. Jeg ser også at den tråden jeg startet (som "qwert" nevnte) er fjernet først nå. (Da jeg opprettet tråden, ba jeg om at den skulle slettes dersom det var i strid med forumreglene eller norsk lov siden jeg ikke kunne finne noe om det, som fikk meg utestengt i stedet). Dette ble heller en slitsom affere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...