Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sliter med bittorrent hastighet


Anbefalte innlegg

Helt uenig. La meg gi et eksempel. Jeg har 704/128 adsl. WinMX står på så og si 24/7 hos meg. Uten å begrense min upload ville ikke bare DL vært dårlig, men jeg ville også vært ute av stand til å spille online spill samt surfe. Resultatet hadde vært at jeg hadde slått av WinMX.

 

Ved å begrense upload til 7-8kb kan jeg ha winmx gående hele tiden samtidig som jeg bruke maskinen til online-spill og websurfing. Over tid så fører det til at jeg faktisk "deler" mer båndbredde enn om jeg hadde kjørt 12kb av og til, og slått av winmx mens jeg brukte maskinen til spill og surfing.

men når du bruker hele dagen til å laste ned så går det dårlig for andre. og det er mer akseptabelt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Helt uenig. La meg gi et eksempel. Jeg har 704/128 adsl. WinMX står på så og si 24/7 hos meg. Uten å begrense min upload ville ikke bare DL vært dårlig, men jeg ville også vært ute av stand til å spille online spill samt surfe. Resultatet hadde vært at jeg hadde slått av WinMX.

 

Ved å begrense upload til 7-8kb kan jeg ha winmx gående hele tiden samtidig som jeg bruke maskinen til online-spill og websurfing. Over tid så fører det til at jeg faktisk "deler" mer båndbredde enn om jeg hadde kjørt 12kb av og til, og slått av winmx mens jeg brukte maskinen til spill og surfing.

men når du bruker hele dagen til å laste ned så går det dårlig for andre. og det er mer akseptabelt?

Skjønner ikke riktig logikken din her. Det er da bedre å dele 75% av sin upload konstant enn 100% av og til. Over tid så gir det betydelig mer båndbredde delt.

Lenke til kommentar

s_M_p: :) beklager å forvirre folk.. dessverre så er jeg ikke så rigid og statisk i alt jeg gjør, så 2-3 kbs er _kun_ et eksempel på en hastighetsreduksjon man kan gjøre om man bruker netlimiter.. Det er ikke dermed sagt at det er en fast og urokkelig regel i mitt hjem at hastigheten alltid skal strupes til 2-3 kbs ;)

 

Siden jeg er en smule mer "dynamisk" av meg og bruker mine maskiner til mer enn harddisk-stapping så trenger jeg av og til mer av min upload-kapasitet, derfor må jeg skru litt igjen for at andre applikasjoner skal fungere tilfredstillende (telefoni, bilde etc).

 

Det virker som om det råder litt vel mye A4-logikk her i dag. selv om en får lav download inn, betyr det ikke nødvendigvis at det sitter en linjegnier der ute som stenger igjen, det kan jo være en person som sitter på 128-linje ut som har 12 samtidige uploads (12 * 1 = 12) og du er den eneste som er aktiv på å laste ned den filen.. da er jo linja nesten sprengt allerede... noe å tenke på.

Endret av hart
Lenke til kommentar
Helt uenig. La meg gi et eksempel. Jeg har 704/128 adsl. WinMX står på så og si 24/7 hos meg. Uten å begrense min upload ville ikke bare DL vært dårlig, men jeg ville også vært ute av stand til å spille online spill samt surfe. Resultatet hadde vært at jeg hadde slått av WinMX.

 

Ved å begrense upload til 7-8kb kan jeg ha winmx gående hele tiden samtidig som jeg bruke maskinen til online-spill og websurfing. Over tid så fører det til at jeg faktisk "deler" mer båndbredde enn om jeg hadde kjørt 12kb av og til, og slått av winmx mens jeg brukte maskinen til spill og surfing.

men når du bruker hele dagen til å laste ned så går det dårlig for andre. og det er mer akseptabelt?

Skjønner ikke riktig logikken din her. Det er da bedre å dele 75% av sin upload konstant enn 100% av og til. Over tid så gir det betydelig mer båndbredde delt.

du liker ikke at folk laster ned raskt fra deg. hva med de du laster ned raskt fra? hvi alle gjorde som det, så ville det gått treigt for alle.

Lenke til kommentar

Hvis alle skulle drive og strupe upload, ville selvfølgelig delt båndbredde minske enormt. Torrent handler om å dele både filer og båndbredde, pluss at du bør seede en stund etter nedlasting og ikke bare laste ned det vil ha og stoppe filen for videre deling. Får alltid god hastighet ned. Deler upload på ca 25Kb/s.

Enkelte programmer er også konfigurert slik at når du struper hastighet langt ned, får du ikke mere enn et visst antall tilkoplinger til filen du laster ned, og mister dermed hastighet ned.

 

Husk at det handler om å DELE !!! ;)

 

P.K

Lenke til kommentar
Helt uenig. La meg gi et eksempel. Jeg har 704/128 adsl. WinMX står på så og si 24/7 hos meg. Uten å begrense min upload ville ikke bare DL vært dårlig, men jeg ville også vært ute av stand til å spille online spill samt surfe. Resultatet hadde vært at jeg hadde slått av WinMX.

 

Ved å begrense upload til 7-8kb kan jeg ha winmx gående hele tiden samtidig som jeg bruke maskinen til online-spill og websurfing. Over tid så fører det til at jeg faktisk "deler" mer båndbredde enn om jeg hadde kjørt 12kb av og til, og slått av winmx mens jeg brukte maskinen til spill og surfing.

men når du bruker hele dagen til å laste ned så går det dårlig for andre. og det er mer akseptabelt?

Skjønner ikke riktig logikken din her. Det er da bedre å dele 75% av sin upload konstant enn 100% av og til. Over tid så gir det betydelig mer båndbredde delt.

du liker ikke at folk laster ned raskt fra deg. hva med de du laster ned raskt fra? hvi alle gjorde som det, så ville det gått treigt for alle.

Det har ingenting med "å like at folk laster raskt ned". Det det dreier seg om er å finne et punkt der du kan dele maksimalt, men samtidig ivareta full funksjonalitet over din egen datamaskin. Dersom jeg ikke har noen upload limit så kan jeg ikke surfe eller bruke datamaskinen til onlinespill. Det vil si at maskinen de facto ikke kan brukes utover fildeling. Enden på visa er det at man slår av fildelingsprogram, og det er jo ikke i noens interesse.

Lenke til kommentar
Helt uenig. La meg gi et eksempel. Jeg har 704/128 adsl. WinMX står på så og si 24/7 hos meg. Uten å begrense min upload ville ikke bare DL vært dårlig, men jeg ville også vært ute av stand til å spille online spill samt surfe. Resultatet hadde vært at jeg hadde slått av WinMX.

 

Ved å begrense upload til 7-8kb kan jeg ha winmx gående hele tiden samtidig som jeg bruke maskinen til online-spill og websurfing. Over tid så fører det til at jeg faktisk "deler" mer båndbredde enn om jeg hadde kjørt 12kb av og til, og slått av winmx mens jeg brukte maskinen til spill og surfing.

men når du bruker hele dagen til å laste ned så går det dårlig for andre. og det er mer akseptabelt?

Skjønner ikke riktig logikken din her. Det er da bedre å dele 75% av sin upload konstant enn 100% av og til. Over tid så gir det betydelig mer båndbredde delt.

du liker ikke at folk laster ned raskt fra deg. hva med de du laster ned raskt fra? hvi alle gjorde som det, så ville det gått treigt for alle.

Det har ingenting med "å like at folk laster raskt ned". Det det dreier seg om er å finne et punkt der du kan dele maksimalt, men samtidig ivareta full funksjonalitet over din egen datamaskin. Dersom jeg ikke har noen upload limit så kan jeg ikke surfe eller bruke datamaskinen til onlinespill. Det vil si at maskinen de facto ikke kan brukes utover fildeling. Enden på visa er det at man slår av fildelingsprogram, og det er jo ikke i noens interesse.

Skjønner jo at det er kjipt, men... de du laster ned raskt fra opplever det samme som deg når du uploader raskt til noen.

 

Det jeg gjør f.eks med BitTorrent er: Jeg har sperre på upload når jeg laster ned til det er ferdig. Så skrur jeg av all download å gir linja mi til upload. sånn gjør jeg annenhver gang(download, upload, download, upload osv...). alle finner tid til å uploade mens det er f.eks jobb/skole osv.

Endret av shamanix
Lenke til kommentar
De' hainle om a deeeeele.... de' hainle om å giiiiiiiiii

 

Irriterende at downloaden kneler når man uploader max. Lurer på hva det kommer av. Hadde det ikke vært for det, så tror jeg p2p hadde vært bedre.

At netlimiter ikke skulle vært oppfunnet er jeg i og for seg enig i. i og med at jeg av og til støter på T3 folk som bruker netlimiter (altså de som har full duplex) altså null poeng.

 

MEN og dette er et stort men. For oss som til vanlig sitter på 704/128 linjer (altså ikke duplex) vil dette bety at dersom jeg har 128 bit ut (100%) har jeg brukt opp 100 % av nedhastigheten min.

 

Dersom jeg da bruker DC++ og det er noen som bruker hele opphastigheten min vil det ikke være noe igjen til meg. Dermed synes jeg det bare er rettferdig at jeg får "strupet" net min hastighet til 5-6 kb ut. dette synes jeg er fair siden det tross alt er jeg som betaler for linjen :)

 

edit: måtte legge til en liten ting.

Endret av palh
Lenke til kommentar

Du kan uten problemer strupe den på 9 uten at det går særlig utover nedhastigheten.

 

Uansett, når du ser på forholdet 704/128 så er det 5,5. Det betyr i praksis at den reelle nedhastigheten kan være 5,5 ganger høyere enn den reelle opphastigheten. Da ser jeg ikke noe galt i å strupe på 9.

 

Det må være bedre å få 9KB/s istedenfor å ikke få noe som helst.

Lenke til kommentar

shamanix:

 

Se for deg dette scenarioet:

Jeg har en fil som du har lyst på, og jeg har en linje der maks uthastighet er 50 kbyte/s. Da har jeg to valg. Jeg kan velge å ikke bruke Netlimiter, noe som betyr at download-hastigheten min går rett ned i kjelleren, derfor gidder jeg ikke å starte opp det aktuelle P2P-programmet engang. Eller jeg kan strupe downloaden til 40 kbyte/s, og du får lastet ned den filen du trenger. Hva foretrekker du?

 

Som sagt: Det handler om å dele.

 

Jeg kan skjønne at struping av uploaden høres forferdelig ut med det samme, og det er det også hvis det ikke blir gjort med måte. Men de som uploader, skal også kunne laste ned. Det mister de i stor grad muligheten til hvis de makser ut uploaden sin. Nå bor vi jo i et land der størsteparten av befolkningen sitter med crappy ut-hastighet, og sånn kommer det nok til å være en stund. Mener du virkelig at det er galt å strupe uploaden til f.eks 80%?

 

 

(palh: ADSL osv har også full duplex btw ;) )

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
shamanix:

 

Se for deg dette scenarioet:

Jeg har en fil som du har lyst på, og jeg har en linje der maks uthastighet er 50 kbyte/s. Da har jeg to valg. Jeg kan velge å ikke bruke Netlimiter, noe som betyr at download-hastigheten min går rett ned i kjelleren, derfor gidder jeg ikke å starte opp det aktuelle P2P-programmet engang. Eller jeg kan strupe downloaden til 40 kbyte/s, og du får lastet ned den filen du trenger. Hva foretrekker du?

 

Som sagt: Det handler om å dele.

 

Jeg kan skjønne at struping av uploaden høres forferdelig ut med det samme, og det er det også hvis det ikke blir gjort med måte. Men de som uploader, skal også kunne laste ned. Det mister de i stor grad muligheten til hvis de makser ut uploaden sin. Nå bor vi jo i et land der størsteparten av befolkningen sitter med crappy ut-hastighet, og sånn kommer det nok til å være en stund. Mener du virkelig at det er galt å strupe uploaden til f.eks 80%?

 

 

(palh: ADSL osv har også full duplex btw ;) )

Hvis du struper, så må du forvente at andre struper. Da vil du få dårlig download uansett.

Lenke til kommentar
Trådstarter, hvis du har på firewall så bør du skru den av, firewallen filtrerer bort en god del peers og seeds, og det hjelper lite og åpne noen porter.

 

Hjalp meg en god del, får nå 30- 200 kb/s i nedlasting, selv om jeg bare laster opp 7 kb/s

Takker for SVAR! :>

 

Herregud og den tråden her tok av da :>

 

Jeg har prøvd dette også, slo firewall av imens jeg lastet ned. Ingen reaksjon.´. Men jeg har ikke prøvd å slå av firewall og starte en ny nedlastning igjen. Skal se om dette fungerer.

 

Men alikevel, så er det ikke noe særlig å sitte uten firewall da. Så hvis noen hadde noen tips om hvilken andre porter jeg skulle ha åpnet?

Lenke til kommentar
Trådstarter, hvis du har på firewall så bør du skru den av, firewallen filtrerer bort en god del peers og seeds, og det hjelper lite og åpne noen porter.

 

Hjalp meg en god del, får nå 30- 200 kb/s i nedlasting, selv om jeg bare laster opp 7 kb/s

Takker for SVAR! :>

 

Herregud og den tråden her tok av da :>

 

Jeg har prøvd dette også, slo firewall av imens jeg lastet ned. Ingen reaksjon.´. Men jeg har ikke prøvd å slå av firewall og starte en ny nedlastning igjen. Skal se om dette fungerer.

 

Men alikevel, så er det ikke noe særlig å sitte uten firewall da. Så hvis noen hadde noen tips om hvilken andre porter jeg skulle ha åpnet?

6881 tror jeg det var. søk på google. "bittorrent +ftp" eller no'. eller du kan prøve et annet prog. jeg liker Azureus best. hadde alltid problem med dl speed før jeg begynte å bruke azureus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...