Ni kon Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 (endret) Ja Holger. Det er starten på en større artikkel.... Har begynt så smått og håper å være ferdig om ca 2 uker Endret 22. mars 2004 av oivind_dahle Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 (endret) Er dette en avsløring av ny flott guide Øivind? EDIT: Posta den før det Dahle sier ovenfor... Endret 25. mars 2004 av HolgerLudvigsen Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 Det er starten på en større artikkel.... Har begynt så smått og håper å være ferdig om ca 2 uker Flott Øivind! Du er en av kvalitetsyterne på forumet, vi gleder oss. BTW: Pokker at jeg ikke tok kopi... BTW 2: Irriterende at "forhåndsvisning" av innlegg er så fjernt fra virkeligheten som overhodet mulig. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 22. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2004 (endret) Den total guiden til LCD/TV I den senere tid har det blitt mulig å se TV på sin monitor, og stadig fler og fler ønsker å kunne benytte skjermen til fillm og TV. Dette fenomet oppstår også i kjølevannet av LCD skjermenes inntog, og jeg skal derfor prøve å veilede dere i hva de enkelte spesifikasjonene betyr og hvilken Software/Hardware dere bør benytte. Deler denne opp i: 1) grunnleggende informasjon 2) Vidrekommen 3) Hardware 4) Software 5) konklusjon Grunnleggende informasjon: Mange henger seg opp i opplsøningen på LCD TV. Hvordan kan den være så liten når skjermen er så stor?? Ser man på LCD TV'er vil man oppdage at denne oppløsningen er stort sett: 1280 x 768 På denne måten vil LCD skjermen vare i formatet 4:3 som også er kjent fra TV formatet du vokste opp med. Når det gjelder widescreen er det 16:9 formatet som teller. Vanlige LCD monitorer på 17" og 19" har i dag 1280 x 1024 og er dermed i 5:4 format og derfor ikke optimalisert for TV. Kommer mer inn på dette i del 2. Men hvorfor denne oppløsningen og ikke høyere??? Grunnen er enkel: Vanlig DVD-film for PAL-systemet som brukes i blant annet Norge, har en oppløsning på 720 x 576 punkter. Vanlig TV sendes derimot i enda mindre oppløsning, med Dette betyr at LCD skjermer ikke er optimalisert for TV og Film. Men mens vi venter på at utvikling skal komme finnes det derfor ulike software som skal gjøre Software: Det skal lages en ny standard på dvd. HD DVD leveres gjerne i to kvalitetsvarianter, 720p eller 1080p. Disse har en oppløsning på henholdsvis 1280 x 720 punkter og 1920 x 1080 punkter. Og her trenger du mer en en vanlig dvd spiler for å spille disse;) Med andre ord trenger du ikke høyere oppløsning;) mer info om hd: http://www.wmvhd.com/ Endret 28. mars 2004 av oivind_dahle Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Tror ikke du skrev hva selve dilemmaet går ut på Dahle...Hvis det går ut på hvilket system du skal teste, så må jo PAL være mest aktuellt. Ifølge innlegget ditt har det jo flere linjer, og er standarden i Europa. Hvis dette er et dilemma, så må NTSC ha egenskaper som du ikke nevner. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 25. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2004 hei igjen Holger. NTSC har en fordel som ikke PAL har: oppdateringsfrekvensen PAL er bedre på farge og bilde. Jeg tester mot PAL Du følger spendt med nå tipper jeg Har fått mye mer info enn det jeg hadde for to dager siden. Men den artikkelen blir vil egentlig bare intressant for perfektsjonister Skal jobbe videre med den på søndag, siden det dumpa inn et par lcd skjermer her for litt siden.... Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Gå for PAL du Øivind. Jeg tror forøvrig at LCD-TV blir ganske populært etterhvert. På samme måte som DVD revolusjonerte hjemmekinoen. ... siden det dumpa inn et par lcd skjermer her for litt siden.... Det bare kommer og kommer Øivind? Lenke til kommentar
DNA Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor HAKlikk for å se/fjerne innholdet nedenfor LLKlikk for å se/fjerne innholdet nedenfor O Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor HVKlikk for å se/fjerne innholdet nedenfor A Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor SKlikk for å se/fjerne innholdet nedenfor KJKlikk for å se/fjerne innholdet nedenfor ERKlikk for å se/fjerne innholdet nedenfor ? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Kjempebump, jeg tror vi lar denne tråden ligge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg