Gå til innhold

Carputer/Bilpc !


Anbefalte innlegg

He hei, jeg holder på med et akkurat likt prosjekt. Det er som om du har stjølet planene mine. Skal montere selve PCen sammen i påsken, fikk problemer med skjermen så jeg måtte sende den tilbake (garanti).

 

Kjekt å se at det er andre som har forståelse for hvorfor bygge en PC til bilen.

 

Jeg kjøpte min strømforsyning hos http://www.opussolutions.com/, litt dyr, men den er på 150W (burde holde).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
He hei, jeg holder på med et akkurat likt prosjekt. Det er som om du har stjølet planene mine. Skal montere selve PCen sammen i påsken, fikk problemer med skjermen så jeg måtte sende den tilbake (garanti).

 

Kjekt å se at det er andre som har forståelse for hvorfor bygge en PC til bilen.

 

Jeg kjøpte min strømforsyning hos http://www.opussolutions.com/, litt dyr, men den er på 150W (burde holde).

Driver også med et slikt prosjekt.

Har også kjøpt en opus stømforsyning, tenkte det var kjekt med 150w siden jeg skal kjøre display'et på den også.

Har lagt merke til at de fleste carputer'ene bruker lcd med RCA tilkobling, jeg har tenkt å kjøpe 7" lcd med vga tilkobling som passer rett inn i DIN åpningen i dashbordet (blir visst bedre bilde med slike vga display)

 

Pc'n skal også være så liten at jeg kan lett ta den ut med tanke på kondens og tyveri.

Endret av RC1
Lenke til kommentar

Hmm.... tøft!!

 

En liten tanke slo meg... Det å snakke i telefon/skrive SMS i bil er jo som kjent ikke lov lenger uten en form for handsfree el. Vil ikke dette da bli et problem, tenker på, sitte å se/trykke på en skjerm mens man kjører...

 

Går ut ifra du har brukt en del timer på dette prosjektet, ville vært litt kjedelig å måtte demontere det hele hvis du blir stoppet i en kontroll, eller finnes det fritak for slikt som dette?

 

Er det ande regler i Australia? evt hva med dere andre som har dette i Norge?

 

Kunne faktisk godt tenkt meg å sette i gang med noe slikt selv, men det er vel kanksje greit å sjekke litt rundt netopp dette innen man begynner.

 

Byråkratiet Norge......

Lenke til kommentar
He hei, jeg holder på med et akkurat likt prosjekt. Det er som om du har stjølet planene mine. Skal montere selve PCen sammen i påsken, fikk problemer med skjermen så jeg måtte sende den tilbake (garanti).

 

Kjekt å se at det er andre som har forståelse for hvorfor bygge en PC til bilen.

 

Jeg kjøpte min strømforsyning hos http://www.opussolutions.com/, litt dyr, men den er på 150W (burde holde).

Ja jeg angrer bittert på at jeg ikke kjøpte meg en Opus PSU med en gang..

Slik som jeg har det nå kan jeg ikke ha pcen på når jeg starter bilen for starteren tar for mye strøm (Faller helt ned til 8-9 volt) og da slår pcen seg av.

 

Men med en Opus PSU vil pcen "overleve" og holde seg gående under crancking.

 

Så jeg får svi nå for at jeg ikke gjorde bedre research :)

 

Men egentlig har jeg fixa det på en fin måte siden jeg bruker en shutdown controller.

 

Når jeg starter bilen så slår pcen seg automatisk på etter 3 sekunder (da har størmnivået i bilen kommet opp på ett normalt nivå)

Når jeg tar ut nøkkelen går pcen automatisk i hibernation og så kuttes strømmen fullstendig etter 40 sekunder slik at den ikke tapper batteriet visst pcen skulle henge seg opp under hibernation.

Lenke til kommentar
He hei, jeg holder på med et akkurat likt prosjekt. Det er som om du har stjølet planene mine. Skal montere selve PCen sammen i påsken, fikk problemer med skjermen så jeg måtte sende den tilbake (garanti).

 

Kjekt å se at det er andre som har forståelse for hvorfor bygge en PC til bilen.

 

Jeg kjøpte min strømforsyning hos http://www.opussolutions.com/, litt dyr, men den er på 150W (burde holde).

Driver også med et slikt prosjekt.

Har også kjøpt en opus stømforsyning, tenkte det var kjekt med 150w siden jeg skal kjøre display'et på den også.

Har lagt merke til at de fleste carputer'ene bruker lcd med RCA tilkobling, jeg har tenkt å kjøpe 7" lcd med vga tilkobling som passer rett inn i DIN åpningen i dashbordet (blir visst bedre bilde med slike vga display)

 

Pc'n skal også være så liten at jeg kan lett ta den ut med tanke på kondens og tyveri.

Skjerm i bilen som ikke er VGA er fullstendig bortkasta. Det blir umulig å bruke den til noe annet enn å spille mp3 og filmer.. Skal du ha satelitt navigasjon osv senere så MÅ du ha en VGA.

 

Jeg har dobbel din i bilen min og da passer lilliputen direkte inn i der uten noe større modifikasjoner paa dashboardet. Dette er noe jeg skal gjøre nå i påsken.

 

 

digitalww har ett sånn sett som konventerer lilliput skjermen til sånn indash skjerm som kommer ut når du trykker på en knapp, da er det jo nok med en singel DIN. Men jeg skal kvitte meg med headuniten fullstendig når jeg får installert radio på pcen og da ser jeg ikke vitesen siden skjermen passer rett inn i dobbel dinen.

 

@PCDUDE

Jeg skriver ikke meldinger på skjermen når jeg er ute å kjører, men jeg får opplest inkommende meldinger som kommer inn på mobilen.

 

Men ja jeg kan skrive meldingene direkte ved å trykke på skjermen, men dette er bare en tillegs funksjon. Jeg bruker programmet mest til å få opplest meldingene over høytalerene når jeg ute å kjører og som handsfreeset.

Lenke til kommentar

Hi, I decided to build me a new carputer case since the first one I built was just ugly and too big. I am not finished with the project but have uploaded some pictures of what I have done so far.

 

Pictures here : http://linuxkongen.net/gallery/albums.php

(Go to the Sub gallery called Carputer case in the Carputer project 2004 gallery)

 

Please give feedback, suggestions and comments on the project in this thread or as a comment on each picture (you can add comment to each picture)

Lenke til kommentar

5dBI magnetisk wireless antenne hørtes veldig interessant ut,

 

er det mulig å få tak i en lignende i norge?

 

Dette er altså bare en magnetisk antenne du fester oppå taket som forsterker signalene inn i bilen? Du trenger ingen kabler eller noe?

 

 

Hvor mye kostet den?

Lenke til kommentar
5dBI magnetisk wireless antenne hørtes veldig interessant ut,

 

er det mulig å få tak i en lignende i norge?

 

Dette er altså bare en magnetisk antenne du fester oppå taket som forsterker signalene inn i bilen? Du trenger ingen kabler eller noe?

 

 

Hvor mye kostet den?

Du må nok ha en kabel mellom wireless kortet ditt og antennen..

 

Magnetisk menes bare at den festes magnetisk på taket eller på annet metal uten å skru eller lime.

Lenke til kommentar

Heisann...

 

Veldig fett det prosjektet der, men lurer på ein ting....

 

Hvordan får du radioen i MediaCar te å funke? Har du et radiokort i pcen med ekstern antenne eller noe i den dur? Eller kobler du pcen til CD-spilleren i bilen?

 

Mvh. Bjarne

Endret av MeG^
Lenke til kommentar
Hvordan takler pc'n å spille divx? Går det reint eller hakker det? Har hørt at via cpu'ene ikke er all verden til å spille av divx. Hvor skal du sette dvd spilleren? der cd spilleren er nå? Isåfall, hva slags kabel har du fra pc'n til dvd'n??

Det går fint fint å spille DIVX/XVID/DVD på den maskinen uten problemer.

 

Ingen hakking i det hele tatt. Pcen er faktisk ganske kjapp..

 

Det var nok de første VIA cpuene som var treige, de nye er ganske så raske.

 

Den CPUen som står i M2 1000 kortet (1000 mhz) er like rask som en Celeron 1000 mhz og faktisk litt raskere på noen punkter.

Lenke til kommentar
Heisann...

 

Veldig fett det prosjektet der, men lurer på ein ting....

 

Hvordan får du radioen i MediaCar te å funke? Har du et radiokort i pcen med ekstern antenne eller noe i den dur? Eller kobler du pcen til CD-spilleren i bilen?

 

Mvh. Bjarne

Slik som jeg har det nå så går radioen inn på "line in" slik at alt går gjennom pcen, men jeg skal kjøpe meg en D+Link USB radio slik at jeg kan kvitte meg med bil radioen helt.

Lenke til kommentar

takker for det svaret, men lurer allikevel på ein ting te.

 

hvordan bruke du Radio delen i MediaCar til å styre radioen? du fikk radioen inn via Line In, noe som vil tilsi at du måtte inn i mixeren eller skru av CD-spilleren når du ikke ville hørre på radio.

 

så igjen, hvordan bruke du Radio-delen i MediaCar te å få inn radiosignaler?

 

 

Mvh. Bjarne

Lenke til kommentar
takker for det svaret, men lurer allikevel på ein ting te.

 

hvordan bruke du Radio delen i MediaCar til å styre radioen? du fikk radioen inn via Line In, noe som vil tilsi at du måtte inn i mixeren eller skru av CD-spilleren når du ikke ville hørre på radio.

 

så igjen, hvordan bruke du Radio-delen i MediaCar te å få inn radiosignaler?

 

 

Mvh. Bjarne

ahh jeg forstår spørsmålet ditt nå..

 

I medicar (programmet jeg bruker i bilen) har radio delen to funksjoner.

Den ene er at den kan styre en USB radio (søke, lagre som en vanlig radio kan)

 

Den andre funksjonen er at når du trykker på radio så skrur den ned all anna lyd på pcen og skrur opp "line in" (Radioen kommer jo på line inn) Når du går ut av radio funksjonen så muter den line in igjen slik at det ikke blir forstyrrelser.

 

Slik som jeg har det nå er at jeg må velge radiokanaler fra selve radioen slik som du må gjøre men det er jo bare noen knapper fra 1 - 10. Volum styrer jeg fra pcen.

 

Men som jeg nevnte over så skal jeg kjøpe en D-Link USB radio og da kan alt styres fullstendig fra Medicar.

 

Bare spør visst det er noe du ikke forstår, jeg vet jeg ikke er så veldig flink til å forklare ting :)

Lenke til kommentar
Har du en egen forsterker til høytalerne i bilen? Eller kobler du lydkortet til høytalerne på en annen måte?

Jeg har egen forsterker i bilen ja..

 

Du har tre alternativer.

 

1. Du har AUX in på steroen din i bilen og kobler pcen til den.

2. Du kan bruke en FM modulator på pcen slik at pc lyden kommer inn som en radio kanal på bil steroen.

3. Du kan koble pcen direkte til en bilforsterker.

 

Jeg bruker alternativ 3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...