Gå til innhold

Carputer/Bilpc !

Anbefalte innlegg

Jeg er nesten ferdig med å installere en PC i bilen for mp3,dvd, GPS, divx bruk.

Lurte på om det er noen andre her på forumet som driver på med dette ?

Jeg bruker ett mini itx hk fra VIA, USB gps mouse, Lilliput 7" Vide screen touch screen LCD, 40 gb hd (2.5"), 512 mb minne. D-Link DWL 520+ wireless kort.

Noen bilder som er tatt under installasjonen. Kommerr flere og bedre bilder snart

http://linuxkongen.net/gallery/Carputer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker Navigator - Turn By Turn for Victoria for GPS

(Jeg bor I Australia by the way)

Lilliput sjermen er helt utrolig, jeg trodde aldri en så liten skjerm kunne være så krystallklar og lyssterk. Og det er med ett touch screen lag.

Hvorfor jeg ikke bruker en laptop ?

1. Gidder ikke stresse med å koble opp laptopen til bilanlegget for hver gang jeg vil bruke pcen i bilen. (Høre en mp3, kjerringen skal se en film etc)

2. De fleste laptoper vil være ubrukelig i solen.

3. Er litt farlig å sitte å konte med mus på en laptop (Bedre med touch screen)

4. Ting er fastmontert

5. Mye kulere og mer harry

Er forresten ferdig nå, eller dvs nesten ferdig.

Får snart en slim external slotload DVD-ROM som skal monteres og en magnetic mount wireless antenne.

Ja og så må jeg se om jeg kan få kjøpt meg en brukt siemens telefon som har usb støtte og GPRS. Slik at jeg kan være online selv når jeg er ute å kjører.

Bare 52 kbit men det er nok til IM og litt mail sjekking når man er ute på tur :)

Lenke til kommentar
Hvor mye har prosjektet kostet deg?

Ca 1000 AUD.

Dvs ca 5200 kr.

Jeg har lært litt underveis og visst jeg hadde giddet å lest litt før jeg satte i gang så hadde det blitt en del billigere.

Feks .. Jeg kjøpte en 40 GB laptop drive. Som kjent er laptop harddisker svindyre i forhold til 3.5" disker.

Jeg tenkte at en 3.5" disk ikke ville tåle påskjenningene av dårlige veier osv. Dette er ikke sant, nye 3.5" harddisker tåler minst like mye som 2.5" disker.

ITPS kontroller (Shutdown kontroller) trengte jeg virkelig ikke. kostet meg 70 USD

Og visst du klarer å ødelegge en harddisk fordi du kjører rått så tror jeg du har andre ting å tenke på enn en stakkars harddisk. Som feks hjuloppheng, styrestag osv osv..

www.mp3car.com er ett kjempe fint utgangspunkt visst det er noen som har lyst å vite mer om pc i bil. (Skulle ønske jeg viste om den siden før jeg begynte)

Skjermen var nok den dyreste komponenten og den kostet meg 2000 kr. :)

Men denne skjermen er ufattelig bra og jeg angrer ikke ett sekund på at jeg kjøpte den.

Nevnte jeg att MediaCar og MediaEngine er programmer spesielt laget for bil pc.. søk litt på google eller på mp3car.com

Lenke til kommentar

Jeg hadde fjerna de bildene hvor lisenskoden til win xp står skrevet på selve cd'en! Iallefall når det ligger link til bildene på dette forumet Sånn sett så leder jo dette bildet til piratvirksomhet, iallefall for de som er kjappe og trenger en xp-key. :p Trenger vel ikke å si at bildene allerede er kopiert! ;) Takk!

Mvh

Plukk

Lenke til kommentar

Jeg har også MP3, gps og mulighet for å se film i bilen. Men jeg bruker en PocketPC. Den har allerede touchscreen og den bruker mye mindre strøm. Til den har jeg koblet til en 40GB 2,5" hdd. Dessuten styres MP3-avspillingen med stemmen (f.eks. sier jeg "Play Evanescence", så setter den opp en playlist med det, og spiller den).

Det virker som om det ikke er mange som vet om potensialet i en skikkelig lommepc.

(Jeg har en Toshiba e750, men hvis jeg skulle kjøpt nå, så hadde det blitt Toshiba e800)

Lenke til kommentar

@Serpensis

Skjermen er kjøpt på Ebay. www.digitalww.com selger også disse skjermene.

@Roadrunner7

Sant det er digg med mp3 dvd i bilen, det skulle vært standard med PC i alle biler .. hehe ..

Bruker en plugin til WinAMP for å styre den med voice jeg ogsaa.. Funker glimrende.. Voodo tror jeg den heter.

Har litt forsjellige måter å kontrollere MediaCar og windows med

- Ved å bruke fingeren på skjermen. (Touch screen)

- Stemmestyring

- Har også en liten mini mus liggende i gloveboxen visst jeg skulle trenge mus

Har fått lagt til en liten funksjon til i dag.

Ett program som styrer mobiltelefonen fra PCen, du kan ringe, sende sms, få opplest inkommende sms meldinger etc ved hjelp av ett program og bluetooth på pcen.

Screenshots av programmet her: http://www.mp3car.com/vbulletin/showpost.p...37&postcount=24

Som du ser så er programmet godt tilrettelagt for touch screens med sine store knapper osv.

Har også fått en liten 5dBI magnetisk wireless antenne som jeg plasserer på taket når jeg skal overføre filer fra nettverket inne og ut til bilen eller når jeg snylter litt båndbredde fra ett eller annet åpent nettverk rundt om kring.

:p

Det neste jeg skal adde til projectet er nok litt vel harry men pytt pytt :)

Skal kjøpe ett lite kamera som skal festest bak på bilen. Når jeg setter i bilen reverse så kommer dette kameraet opp på skjermen automatisk

http://www.digitalww.com/camBA.htm

Lenke til kommentar
Hva bruker du for å få PC'en til å bruke 12V fra bilen? Hvilken "duppeditt"?

Hvor mye strøm trekker hele pc-systemet?

Jeg bruker en 12v PSU som er kjoept fra ituner.com

Dette er en 70Watts PSU som er mer en nok for 2 harddisker, cdrom en del USB dingser og 1-2 PCI kort

Dette er ekte WATT.

Systemet trekker vel 35-40 Watt slik som det er nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...