Mastiff Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 (endret) Jeg skal bruke IP-telefon på SDSL-linje, og jeg er redd for at hvis flere maskiner i huset laster ned ting samtidig (det kan godt skje i min familie...) vil det ta for mye båndbredde, så telefonen får vansker. Går det an å kjøre f.eks. en hub rett etter bredbåndsmodemet (som har LAN-port ut til nettverket) der én port går direkte til IP-telefonen og den andre går til en eller annen dings (pc med spesielle programmer eller hva som helst) som struper båndbredden til selve pc-nettverket, så det f.eks. ikke kan ta mer enn 80 %? Jeg har aldri brukt Linux, men hvis det er slik det må gjøres, er jeg ikke redd for å prøve meg. Jeg har noen eldre maskiner stående (450-800 mHz) som kan kjøre det eller eventuelt Windows 2000. Alle forslag tas imot med takk! Endret 22. mars 2004 av Mastiff Lenke til kommentar
knokle_85 Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 (endret) Hvis du har en switch så regner jeg med at du kan begrense båndbredden til datamaskinene, og sette denne til feks. 10 Mbps. Men er du sikker på at telefonen får problemer da? Den benytter vel gjerne tcp/ip protokollen og da skal det vel ikke være noe problem siden den sender når det er ledig på nettet.. men det står vel i brukermanualen. Endret 22. mars 2004 av knokle_85 Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 Nja... det ville ikke være effektivt før SDSL linjen var på mer enn 10 mbit. Da ville vel "resten" ha blitt "reservert". Søk litt på shaping, CBQ osv. Jeg har ikke prøvd det selv, men det skal være mulig Lenke til kommentar
baldrick-the-man Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 Har 4 maskiner i nett her hjemme, bruker et program som heter DU Super Controler 1.81 på alle maskinene - og kan enkelt styre hvor mye båndbredde hver enkelt maskin skal kunne bruke. Det er et veldig enkelt program å ta i bruk, det krever minimalt med kunnskap, og det er billig. Helt klart verdt hver krone. Og best av alt - det fungerer Anbefales for alle som av ulike årsaker må/vil styre båndbredde. Ulempen er jo at det må inn på alle maskinene på nettet - men det tar vel ca 1 minutt å installere, i tillegg til at det enkelt kan "gjemmes bort" slik at brukeren av maskinen ikke ser at det er der. Min bedre halvdel har det på sin maskin - hun er klar over at det ligger der. Men som hun sier - det er helt greit, da vet hun iallfall at ikke jeg struper linja med alle mine mer eller mindre "lysskye" downloads Hun får sitt - og jeg får mitt .... måtte vi leve lykkelig alle våre dager Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 Hvis du har en switch så regner jeg med at du kan begrense båndbredden til datamaskinene, og sette denne til feks. 10 Mbps. Nytter vel ikke å strupe hastigheten på 10 Mbits, vis linja kun er på 2Mbits. Et alternativ, hvis du har en gammel maskin liggende, er å bruke linux som router og begrense hastigheten ut til de forskjellige maskinene med den maskinen. Lenke til kommentar
eirikJO Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 Kan DU Super Controler begrense båndbredden ut til internett, men ikke begrense den lokal på nettverket? Hvis jeg har en ftp server så kan jeg strupe båndbredden til f.eks. 1mbit ut, mens jeg lokalt på nettverket fremdeles får full 100mbit? Lenke til kommentar
GVS Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 Det finnes bredbåndsroutere med båndbreddekontroll: http://www.bgc.no/produkter/draytek/brosjy...gor%202900G.pdf Kan skaffes hos bl.a Bravida Lenke til kommentar
herpel Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 Netlimiter vil vel funke til dette formålet? se på www.netlimiter.com der kan du sette upload og download hastigheter tild et du måtte ønske. Kan både sette 'overall' eller begrense hvert enkelt program. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 Problemet med å strupe på hver enkel maskin er at man ikke kan bruke båndbredde når den er ledig (tror jeg), noe som bør være mulig hvis man gjør det sentralt. Hvis en PC har fått maks 256 kbit/s, men resten av linja er ubrukt, burde PCen kunne brukt hele linja! Lenke til kommentar
Pansergnom Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 I netlimiter kan begrense upload og download ikke bare i hvert program, d går ann å cappe til spesifikke "open connections" og Lenke til kommentar
Sigve Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 Jeg har aldri brukt Linux, men hvis det er slik det må gjøres, er jeg ikke redd for å prøve meg. Jeg har noen eldre maskiner stående (450-800 mHz) som kan kjøre det jeg har omtrent samme opplegget her, 2 mbit linje som deles på flere maskiner. du trenger en pII maskin med 2 netverkskort. legg inn clark connect og sett den maskinen mellom router og switch. du kan da enkelt fordele båndbredden til de enkelte enheter på netverket. som ekstra bonus får du brannmur og web/ftp/mail/print/fil-tjener. Lenke til kommentar
ca119 Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Mastiff .... f.t. har jeg dilla på VOIP/SIP-phone oxo ... og jeg har surfet .... Hm, ja .... jeg trenger jo SIPphone/ATA først ... men så fant jeg denne D-LINK DVG-1120S .... en bredbandsrouter fra D-Link til 1200 NOK!!! Tester har jeg ikke funnet, men den selges i norge blant annet telehuset og MPX! Den struper INTERNET nå et telefon er i bruk! Og har selfsagt hele 2 telefonkontakter! Eneste minus ikke trådløs ..... Lenke til kommentar
filter69 Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 (endret) Regner med du kjører windows? Da trenger du kun http://www.bandwidthcontroller.com Der kan du strupe den totale båndbredden ut til maskinene i nettverket. Du kan også filtrere ut enkelte porter. F eks at all http (web browsing etc) får en max båndbredde, eller ftp en max båndbredde, etc etc Endret 31. mars 2004 av filter69 Lenke til kommentar
jocke Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 I netlimiter kan begrense upload og download ikke bare i hvert program, d går ann å cappe til spesifikke "open connections" og Det går ann å bruke dette programmet clientside, men serverside i en win2k-server vil ikke funke. NetLimiter vil ikke finne "prosessen" som sharer internett. (har testa). Men hvis du skal ha skikkelig oppsett, slik at linjen justerer seg dynamisk, og ikke statisk - slik den blir med (nesten) alle prog som er nevnt her - må du ty til en skikkelig konfigurert linux-maskin. denne er den eneste som klarer å justere dynamisk i forhold til forbruk. Som cecolon sier, hvis ingen båndbredde brukes, og maskin1 (som laster ned for full pupp) er begrenset statisk til f.eks. 1/6 av internettlinjen er dette litt kjipt. linux hadde i dette tilfellet justert opp hastigheten for maskin1. men med en gang iptelefon (som også går gjennom linux) begynner å ringe, prioriteres denne, og hastigheten til maskin1 skrus ned, slik at iptelefonen får plenty båndbredde. cheers. Lenke til kommentar
PowerOfNow Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 nå vet ikke jeg hvor mye båndbredde slik VOIP bruker fra Telio, men den protokollen pleier vel å være prioritert både her og der, slik at selv om du bruker full pupp på linja di, så vil den "reservere" båndbredde når du trenger å ringe. selv har jeg brukt en server som har fungert som en radiolink som har gått over internett og det har fungert knirkefritt selv om linja blir ræ.... kjørt. Lenke til kommentar
filter69 Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Ja.. jeg tror og du må virkelig kjøre linja hardt for å merke det på ei sdsl linje... men dette finner du fort ut av.. er bare å teste...sett på ørten dl/ul og ring noen... Jeg tror ikke dette blir noe problem. Lenke til kommentar
fomlepung Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Det aller enkleste og definitivt det aller beste som du kan trenger er ClarkConnect. Gå bare på websiden dems: http://www.clarkconnect.org Last ned home edition som faktisk er helt gratis og utrolig lett å konfigrere. Den har en hel bråte med funksjoner som du definivt vil rope "hallejula" for med tanke på problemstillingen din! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå