NuB Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 (endret) Tenk dere følgende: Man har en side (css-layout) som har en horisontal meny på toppen. Man ønsker denne menyen (og siden forøvrig) midtstilt i nettlservinduet. Ettersom folk har ulik oppløsning osv. vil jeg helst bruke relative og ikke absolutte mål. Trykker man på knappene/linkene i menyen kommer man til ulike undersider, men menyen vises hele veien. Eneste synlige forandring ved å klikke på menyvalgene er at teksten under menyen endres altså (eksempel på en sånn side lenger nede).. Så langt, så vel. Men hva hvis det viser seg at en av sidene har ekstra mye tekst, slik at man får inn en vertikal scroller? Elementene på siden er jo midtstilt, men i det man kommer til siden med scrollefelt så forflytter midtpunktet seg noen piksler, nok til at det synes. Dette er uheldig rent visuelt. Man kunne kanskje plassert alle sidene unntatt den med mye tekst i en container som har en høyremarg på størrelse med scrollefeltet, men det virker tungvint. I tillegg er det sikkert forskjell i hvor stor plass dette feltet tar i de ulike nettlesere. A List Apart er et eksempel på en sånn side. Jeg ser det ikke før jeg fjerner diverse linjer i nettleseren (1280*1024), men da forsvinner det "unødvendige" scrollefeltet fra førstesiden og man får denne effekten. Det er ikke aktuelt å lure inn scrollefelt på sider der de ikke er nødvendige for å navigere. Noen som vet om bedre måter å midtstille også "scrollefeltsiden"? Endret 22. mars 2004 av NuB Lenke til kommentar
enden Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 (endret) Ehm, flytter alt innhold seg, eller kun menyen? Hvis det er sånn at alt flytter seg så er jo dette naturlig da visningsfeltet i nettleseren blir tilsvarende scrollfeltets bredde smalere. Det er det samme som skjer ved manuell resizing av vinduet. Hvis kun menyen flytter seg er jeg redd for at du har en eller annen designmessig feil, eller at jeg har misforstått litt... Ser at du ikke vil poste siden her, men hvis du sender meg en URL på PM så kan jeg ta en titt på det. Jeg ser mye bedre i kode PS; en URL tag avsluttes gjerne med /URL, ikke /A Endret 22. mars 2004 av enden Lenke til kommentar
NuB Skrevet 22. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2004 Alt innhold flytter seg, og jeg vet at det er naturlig, men jeg ønsker at elementene på siden skal ligge samme sted uansett om det dukker opp en scrollbar eller ikke. Har sendt url, så du kan se hva jeg mener. Det kan virke som IE-veien er den enkleste altså legge inn en "spaceholder"-scroll selv når den ikke trengs. Folk flest legger sikkert ikke merke til dette, men jeg hadde foretrukket om det fantes en bedre løsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå