Gå til innhold

teknisk spørsmål

Anbefalte innlegg

Dersom man tar et bilde i lavere oppløsning enn den maksimale, hva skjer sånn rent praktsik?

benytter kameraet seg av all informasjonen fra CCD'en det vil si, samler det data fra alle bildepunktene og resampler bildet ned til en lavere oppløsning før bildet lagres?

eller..

Tar kameraet bildet med det gitte antallet bildepunkter? dvs. innsamlet data stammer kun fra det antallet bildepunkter på CCD som oppløsningen krever?

noen som vet??

evt hvor kan jeg lese om sånt? er av en eller annen merkelig grunn veldig opptatt av dette..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke 100% sikker jeg heller, men 99% sikker på at kameraet bruker det antall pixler du har valgt. Kameraet blir jo kjappere ved en innstilling som er lavere enn max. Hadde det vært på den andre måten ville jo tilfellet vært omvendt. Da hadde jo kameraet hatt enda mer å gjøre før det kunne si seg ferdig med bildet.....

Kan hende forskjellige kameraer bruker forskjellige måter, men det er ihvertfall sånn på mitt Sony-kamera.

F828

Lenke til kommentar

Hei!

Dette er/var et tema som ble heftig diskutert på dpreviw for en stund siden (1-2 uker), tror det var på Minolta talk hvis jeg ikke tar helt feil. Nå er ikke dette et tema jeg er så interessert i så hva de kom fram til vet jeg ikke. Men du kan jo gå inn å se om du finner tråden og se om du blir noe klokere.

MVH

s-ki

Lenke til kommentar

Tror kameraet må bruke hele bildebrikken på grunn av optikken. Den sprer jo uansett bildet over ett visst område, altså hele bildebrikken, uavhengig av hvilken oppløsning du velger. Så jeg vil umiddelbart tro at kameraet bruker alle pixlene, men forminsker det før lagring på minnekort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...