Gå til innhold

Hva er forskjellen på ASP & PHP ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden du spør i et PHP forum må du nesten regne med at et flertall vil påstå at PHP er bedre. :p

 

Det er vanslig å si hvem av de som er beste, nå kommer det snart en stor oppdatering til PHP med masse nye funksjoner. Hvis du søker litt rundt finner du sikkert en del teste - men pass på et de ikke er for gamle.

 

En veldig stor fordel med PHP er det Open Source samfunnet. Det finnes mange gratis scripts på f.eks. www.hotscripts.com som du kan laste ned å bruke - eller kikke på for å se hvordan de har skrevet scriptet. Det finnes ASP scripts der også, men ikke akuratt like mange.

 

PHP er det server side programmeringsspråket vokser raskest, og det er flere servere som har støtte for PHP enn ASP.

Lenke til kommentar

Selv har jeg vært borti begge....

 

Jobber nå bare med php men har leget et par asp portaler også.

 

JEg føler vel at man med mySQL og php har noe fler ferdig lagde funksjoner... slik at man slipper å lage disse selv.

 

Dessuten er det lettere å finne online gratis script og guider til php. Som nevnt er jo dette fordi det er et open source miljø, dessuten er php som er mest i vekst.

 

Men tror det like gjerne heller like mye imot hvordan server du har eventuelt ønsker å sette opp eller har tilgang på.

 

Jeg likte ASP VELDIG godt og så ingen grun til å begynne på det "vansklige" språket PHP.

 

Men da jeg begynte så jeg egnelig mange likheter meg også hvordan enkelte ting var MYE enkler i PHP, swelvfølglig var det også noe som var enklere i ASP :D men sånn vil det altid være.

 

Hvis du skal betale for webhotell veit jeg og at enkelte tar mer betalt for windows servere enn unix....

 

så jeg vil anbefale deg PHP om du skal lære deg dette selv, siden det er mer hjelp å få der ute.

 

uansett lykke til :):thumbs:

Lenke til kommentar

Flere driver med PHP og man får derfor ofte mer hjelp. På den andre siden, så er det ofte slik at folk som driver med ASP får flere jobber, for enkelte firmaer mener MS er best over alt på jord, og synes alt som slutter på -nix høres skummelt ut. Sistnevnte er bare noe jeg har hørt, men det kan godt være det stemmer. Men er man dyktig i PHP, burde man ikke ha problemer med å tjene en del penger der heller.

Lenke til kommentar

Som dere sier, veldig mange driver med PHP.

Dermed er det ikke noe å satse på per dato med tanke på inntekt.

Men det fleste gjør det jo ikke for inntekt, heller som en hobby, og kanskje en drøm og leve av det.

 

Om du ser på det fra et økonomisk standpunkt ville jeg nok gått for java, kanskje c/c++/c#.

 

Men ja, PHP rocker ASP for evig :green:

Glad for at jeg valgte PHP over ASP, med tanke på support, det er open source, miljøet,

osv.

Hva som er best er vell bare en smaksak når alt kommer til alt.

Lenke til kommentar

PHP er flott det ;) Bruker bare PHP for noe annet har jeg ikke råd til :D

Men når det gjelder ASP så har det nok utviklet seg litt i en bedre retning synes nå jeg.

 

Nå som .NET har kommet så kan du kjøre forskjellige løsninger på serversiden. Du har C# (CSharp) som jeg faktisk synes er veldig lett å kode. Klasse hiarkiet til .NET/C# inneholder masse flotte funksjoner, og virker ikke så "hårete" som den eldre ASP'en (som er nå mitt inntrykk). Støtte for database er ikke noe problem med .NET hvertfall. Er bare å bruke ODBC mellom applikasjonen og databasen (om databasen har driver for dette).

 

Men ja, er ikke sikker, PHP er nok billigere (enda) og krever ikke så mye av maskinen for å kjøre. Mens .NET koster mer og krever mer av maskin og ytelse. Men når det gjelder funksjonalitet, så tror jeg faktisk .NET leder her :p

Lenke til kommentar
Flere driver med PHP og man får derfor ofte mer hjelp. På den andre siden, så er det ofte slik at folk som driver med ASP får flere jobber, for enkelte firmaer mener MS er best over alt på jord, og synes alt som slutter på -nix høres skummelt ut. Sistnevnte er bare noe jeg har hørt, men det kan godt være det stemmer. Men er man dyktig i PHP, burde man ikke ha problemer med å tjene en del penger der heller.

Tror det dreier seg mer om hvilken kompetanse man har.

 

Men slutter på nix? Da må vel LiNUX være tingen da :p

Lenke til kommentar
Nå bør man ikke ha noe Microsoft teknologi på sin server. Det er kanskje det dummeste man kan gjøre hvis man ønsker stabile servere..

 

FreeBSD/NetBSD med PHP eller JSP er tingen. ASP .Net må man ikke finne på å bruke. Makkverk!

Hadde vært fint med en begrunnelse, annet enn at "Microsoft suger, linux/unix r0xx0r!" ... :roll:

Lenke til kommentar
PHP er flott det ;) Bruker bare PHP for noe annet har jeg ikke råd til :D

Men når det gjelder ASP så har det nok utviklet seg litt i en bedre retning synes nå jeg.

 

Nå som .NET har kommet så kan du kjøre forskjellige løsninger på serversiden. Du har C# (CSharp) som jeg faktisk synes er veldig lett å kode. Klasse hiarkiet til .NET/C# inneholder masse flotte funksjoner, og virker ikke så "hårete" som den eldre ASP'en (som er nå mitt inntrykk). Støtte for database er ikke noe problem med .NET hvertfall. Er bare å bruke ODBC mellom applikasjonen og databasen (om databasen har driver for dette).

 

Men ja, er ikke sikker, PHP er nok billigere (enda) og krever ikke så mye av maskinen for å kjøre. Mens .NET koster mer og krever mer av maskin og ytelse. Men når det gjelder funksjonalitet, så tror jeg faktisk .NET leder her :p

code behind i ASp.NET gjør det til en vinner i min bok ja. Programmerer faktisk en vanlig applikasjon i asp.NET med vb code behind nå. Bortsett fra noe knot med lister i GUI kan det meste gjøres på applikasjonsmåten. Utrolig praktisk

Lenke til kommentar
Nå bør man ikke ha noe Microsoft teknologi på sin server. Det er kanskje det dummeste man kan gjøre hvis man ønsker stabile servere..

 

FreeBSD/NetBSD med PHP eller JSP er tingen. ASP .Net må man ikke finne på å bruke. Makkverk!

Hadde vært fint med en begrunnelse, annet enn at "Microsoft suger, linux/unix r0xx0r!" ... :roll:

Litt lei av den holdningen bare fordi det er politisk korrekt ja...

 

Det er serveradmin, ikke server software det i stor grad går på.

Lenke til kommentar

Tviler på at bedrifter stoler mer på windows enn linux og unix OS altså, jeg vil heller tro at fordi ASP er utviklet av MS og fordi mange store sider allerede bruker ASP (av en eller annen grunn) som gir ASP et + i boka, php kan jo kjøres fra windows og, så det er jo en ufattelig dårlig konklusjon? :ermm:

 

edit: sent på kvelden ja

 

edit2: omg denne serveren har ikke stilt klokka!?! :wallbash::realmad::shrug:

windows r0xx0rz and linux suxx0rz.... :p

Endret av LoS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...