RolfOve Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 (endret) Jeg er på utkikk etter noen stille kabinettvifter, og jeg kjøper kun ifra biltema, clas olshon eller komplett. Jeg har sett på denne EKL PAPST Kabinett Vifte 80x80x25mm viften til 145,60 på komplett. Lydutslipp er angit til 12 dba. Dette er den eneste viften jeg i tilfelle vil ha i kabinettet. Er den så svak at jeg da trenger to? Jeg har et chieftec bx kabinett. Er det mulig å "klokke ned" en litt kraftigere vifte til et akseptabel støyniva? I tilfelle hvordan regulerer jeg volten? Endret 22. mars 2004 av RolfOve Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 PAPST er gode vifter som flytter mye luft i forhold til støy. Men kan være greit å ha to. En som blåser inn og en som blåser ut. Med en viftestyring, kan du lett justere hastighet på en eller flere vifter. HER finner du mange forskjellige viftestyringer. Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 (endret) Men kan være greit å ha to. En som blåser inn og en som blåser ut. Det er for det meste tull. En som blåser ut er nok. En som trekker inn i tillegg hjelper lite eller ingenting på temperatur. Skal 2 vifter brukes, bør de settes i parallell (ved siden av hverandre) og ikke i serie (i hver ende av kabinettet). Når det er sagt, vifter som blåser inn vil redusere undertrykket (evt. skape overtrykk) i kabinettet, slik at mindre luft (og dermed støv) suges inn gjennom diverse småsprekker. Men hvis du ikke har støvfilter, hjelper det ikke på støvmengden. En annen grunn til å ha ei vifte i forkant, kan være å kjøle harddisker. Men dette er sjelden nødvendig. Endret 22. mars 2004 av EasyRaider Lenke til kommentar
RolfOve Skrevet 23. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2004 Skal 2 vifter brukes, bør de settes i parallell (ved siden av hverandre) og ikke i serie (i hver ende av kabinettet). Så enten oppå hverandre eller ved siden av hverandre? Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Skal 2 vifter brukes, bør de settes i parallell (ved siden av hverandre) og ikke i serie (i hver ende av kabinettet). Så enten oppå hverandre eller ved siden av hverandre? Ja, men det er nå i grunn vifteplassene i kabinettet som bestemmer det. En del kabinetter har plass til 2 * 80 mm bak, tror kanskje det er tilfelle med den Chieftec-en. Selvfølgelig kan du modde kabinettet da, eller montere viftene midt inne i kabinettet. Selv har jeg kun 1 kabinettvifte, en 92 mm Enermax, stilt på minste hastighet. Den trekker luft over harddisken og blåser på Zalman heatpipe-kjøleren som sitter på skjermkortet. Stengselet på PCI-sloten under er tatt bort, slik at varm luft blåses rett ut. Problemet med dette oppsettet er å finne en god måte å feste vifta på. Lenke til kommentar
Homme Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 du trenger ikke 2 det spørs jo på åssen temperaturer du har nå. men tempen. vil synke mer hvis du har 2 enn når du bare har 1 pga. luftstrømen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå