Gå til innhold

Skumle lyder,merklig system kræsj..

Anbefalte innlegg

heisann,jeg sitter på en litt gammel slitt pc,og i det siste har noe veldig skummelt skjedd,jeg vet ikke helt hva men pcen er ikke helt god,her er specs:

Msi hoved kort

Amd duron 800mhz

128mb sdram

Geforce 2 mx

250 w cheiftec psu

40 gb hardisk

dvd rom og cd brenner.

Symptomene:

Når jeg spiller spill,hender det ofte etter en 10-20 minutter at pcen restarter,helt uten grunn.

Jeg får også avogtil en merklig blå skjerm opp,noe sånt som: "pcen har slått seg av så den ikke blir ødelagt" og et eller annet om "kmixer.sys"...

desutten kommer det med små mellomrom merklige dure lyder fra pcen, sånn som en vibrerende mobiltlf...

Det er også problemer når jeg skal starte opp pcen,skjermen går rett i hvilemodus,jeg må starte den opp ved og slå av men knappen bak,trykke/justere på skjerm kabelen inn til kortet,skru på pcen igjen og trykke på power kanppen,har prøvd med annet adapter og en annen skjerm,,

Kabinettet står open,og psuen er ganske varm,,

Noen som vet hva som er galt,og hvordan jeg kan fikse det?

-Ole

(liten edit:det skulle seff være dure lyder og ikke dyre lyder.. :D )

(edit2:Glemte et sympstom)

Endret av 3dme
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Det er sannsynligvis en vifte som er defekt som lager den durelyden.

Du kan sikkert kjenne at det vibrerer i kabinettet i takt med duringen.

CPUvifte eller PSU vifte er gode kandidater, sammen med viften på skjermkortet (hvis det er vifte der).

En enkel måte å sjekke om det er CPU vifta som bråker, er å stikke fingeren bortpå den mens lyden er der. Stopper lyden, har du funnet feilkilden.

NB! Ikke hold vifta fast, bare rør den lett, sånn at den spinner rundt litt saktere!

Ofte samler det seg store mengder støv og skitt på slike vifter, og dette tar knekken på viftemotoren etter en stund.

Håper du finner utav det.

Mvh,

Thomas.

Lenke til kommentar

Da kan det jo være viften i strømforsyningen.

Du kan sjekke den på samme måte som CPU viften, men vær obs på at noen strømforsyninger skrur av pc'en hvis vifta stoppes.

(MAO; boot til MS-DOS Modus (trykk F4 når maskinen starter) før du prøver.)

Lykke til!

Mvh,

Thomas.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...