foThor Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 Er det noen som har erfaring med motorstøy (tror iallefall det er det) fra dette kameraet? Har ikke opplevd dette på mitt første kamera (JVC), men fra mitt nye Panasonic kamera får jeg en "ekstralyd" ved avspilling direkte til TV. Kan kanskje fjernes med et filter, men er dette normalt? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 Mange mindre kamera har problemer med motorstøy. Spesielt Canons kamera i prisklassen 5-15.000 kroner plages av dette. Har ikke hørt mye negativt om det når det gjelder gs70, men det er nok der. Men det skal være mindre fremtredende enn det er hos Canon kameraer i samme prisklasse. Lenke til kommentar
coban Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 har aldri hørt at dette skal være et spesielt problem på panasonic sine kameraer? panasonic er topnotch på lyd. Lenke til kommentar
foThor Skrevet 22. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2004 Spilte av en de gamle tapene fra JVC kameraet. Ingen ulyd. Da må jeg vel kunne "frikjenne" kabel+TV. Støyen må komme fra tapen og dvs. fra opptakene gjort med gs70. Jeg har desverre ikke fått brukt kameraet så mye etter at jeg kjøpte det i fjor høst. Bør jeg reklamere? Jeg skulle gjerne hatt kameraet i påsken - så det blir vel ikke tid til service før det. Hvilke muligheter har jeg til å filtrere? Lenke til kommentar
jevel Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 Skal du begynne å filtrere ut bakgrunnsstøy så har du to ulike utfall, begge er ganske kjipe. Nr 1 er å skaffe seg et avansert program som gjør deg i stand til å gå inn og definere spesielle frekvensganger, for så å dempe disse. Det negative med dette er at programmet er dyrt og at det er en tidkrevende prosess. Nr 2 er rett og slett å justere lyd slik at kameraet er mindre lydfølsomt. (Hvis det går an, noe jeg regner med da dette er rimelig standard på middels dyre kamera...) Det som er kjipt med denne er at du nødvendigvis får noe dårlig lyd på opptakene. Nr 2 kan også gjøres i etterkant på opptaket. Bruk da et program som kan justere lydsporet til kun å omfatte lyd over en viss dB. Husker ikke hvilket program jeg brukte, men hadde en slik mulighet i enten Avid DVxpress, Final Cut PRO eller Adobe sin pakke. -KJ Lenke til kommentar
foThor Skrevet 22. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2004 Takker for svar. Men jeg skulle gjerne høre om erfaringer fra noen som selv har dette kameraet og har brukt det noe mer enn jeg har? Lenke til kommentar
Ferber Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 (endret) Hmm, nei, har samme kamera men kan ikke si jeg har lagt merke til noe særlig støy. Kamera gjorde det vistnok bra i en test i Lyd&Bilde, scoret bra på lite støy. Kan teste det noe mer når jeg kommer hjem. Husk at du også kan ta opp i 16bit. (instillingen er satt til 12bit "by default") Har to spørsmål til deg her også ... Lurer på om du kunne fortelle hva slags program du bruker for å få ut video til PC. Har også et spørmål ang. mpeg4. Når man tar opp mpeg4 direkte til minnekortet, så blir "preview'en" på LCD panelet bare halve størrelsen, vil det si at mpeg4 taes opp kun i halve oppløsningen?.. Endret 25. mars 2004 av Ferber Lenke til kommentar
vegaroy Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Jeg har kameraet selv og kan skrive under på at det er svært lite motorisert støy på kameraet. Det er også som tidliger nevnt ofte nevnt i tester Vegar Lenke til kommentar
Ferber Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Leste et annet sted at motorstøy varierte veldig fra kamera til kamera. Det skader jo ikke å sende det tilbake og reklamere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå