Tjuls Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 jeg skulle sette på noen kabelstrømper på 4pins strømkontakt"ledningene" på PSU'en min.. da måtte jeg ta av kontaktene. når jeg skulle sette de på igjen, klarte jeg å sette pinnene feil på den ytterste kontakten(av 3 på denne kabelen) satte de rød-svart-svart-gul istedet for omvendt som er riktig rekkefølge. dette fant jeg ikke ut før jeg skrudde på maskina og viftestyringa(cooler master ag2) peip som f*** og det var ikke tydelige tegn i lcd displayet. skudde da av maskinen for å sjekke hva som var galt. fant fa ut den utrlolig tåplige feilen jeg hadde gjort! på den ytterste av 3stk. 4pins strømkontakter var det en inverter til katoder, noen vifter(alt dette funker enda) og til slutt var det viftestyringa. alt var koblet til den samme 4pins kontakten som var feil koblet. jeg koblet da fra viftestyringa og regnet med at jeg skulle få starta opp igjen nå. men det var ikke tilfelle på de 2 kontaktene lengere inn på ledingen var det 2 harddisker, på samme ide kanal. når jeg starter opp nå står det bare detecting IDE drives... og ingen ting skjer. prøvde da å koble fra en og en harddisk, uten nytte. deretter en og en cd-rom. samme feilen. så koblet jeg ut hele den secondary IDE kabelen som disse harddiskene sto på, og da fant den cd-romene og kunne boote opp. men uten nytte for det er jo ikke noe harddisk koblet til. har også prøvd en annen IDE kabel, resetta cmos og prøvd cd-romene på samme IDE kanal som harddiskene sto på. ikke noe forskjell. så da.. har jeg knerta begge harddiskene mine selv om de ikke var koblet til den kontakten som var feil koblet? de var jo koblet på før den som var feil kobla. takker for alle svar... Lenke til kommentar
jevel Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 (endret) Høres ut som du sliter, ja. Hvis du feilkobler slik du beskriver høres det ut som du vil få strøm over i jord fra den enheten du feilkoblet mot? -KJ Endret 21. mars 2004 av jevel Lenke til kommentar
Tjuls Skrevet 21. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2004 Høres ut som du sliter, ja. Hvis du feilkobler slik du beskriver høres det ut som du vil få strøm over i jord fra den enheten du feilkoblet mot? -KJ og det vil si ? jeg er n00b i elektro Lenke til kommentar
jevel Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 Jeg er også forholdsvis grønn i elektro, men vet av erfaring (som i har kjent det på kroppen) at strøm på plasser der den ikke skal være kan gjøre mye galt... En elektromotor som blir tilført strøm via jord vil vel kunne få problemer med å skjønne hva den skal finne på. -KJ Lenke til kommentar
Tjuls Skrevet 21. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2004 men harddiskene var ikke kobla på den kontakten som var feilkobla. den feilkobla kontakten var jo etter harddiskene på ledningen. og iverteren og viftene funker fint selv om de var kobla rett på den kanalen som var feilkobla. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 Jo, men hvis den styrer vel bare strøm? Er ikke mye motorer og div. i den? Viftene derimot vet jeg ikke noe om. Noen her inne som har grunnkurs elektro og kan forklare hva som skjer i det man får spenning over på jord? -KJ Lenke til kommentar
Tjuls Skrevet 21. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2004 tingen er jo at jord er begge de 2 svarte ledningene i midten. og det gjør vel ikke noe å bytte om på de? de som ble bytta om på og har noe å si(tror jeg) er 12v og 5v ledningene. aka den røde(5v) og den gule(12v) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 Høres ut som du har koblet 12V til noe som skal ha 5V. Det som skjer da er gjerne at noe kortslutter, og dermed blir PSU 12V kortsluttet. Hvis du har mistet 12V så vil selvsagt ikke diskene virke. (men hvis det er en relativt ny PC så skulle heller ikke CPU virke da). Du må sjekke om det er OK spenninger fra PSU. Enten måle med multimeter, sjekke i BIOS hvis den har Hardware monitor (nyere PCer har det), eller bytte PSU. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 Problemet med å koble 12 volt til noe som skal ha 5 volt er en voldsom effektutvikling. Harddiskene din får fem (5) ganger så mye effekt, og blir fem ganger så varm. Resultatet har du erfart selv. Kortslutning er noe annet. Lenke til kommentar
Tjuls Skrevet 22. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2004 Problemet med å koble 12 volt til noe som skal ha 5 volt er en voldsom effektutvikling. Harddiskene din får fem (5) ganger så mye effekt, og blir fem ganger så varm. Resultatet har du erfart selv. Kortslutning er noe annet. så du mener at harddikene har kokt ? de vil ikke funke mer.. jeg skjønner ikke dette helt pga at hd'ene ikke var kobla på den kontakten som var feilkobla. har nevnt dette flere ganger, men ingen har gitt meg noe svar på om det har noe å si. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 Kortslutning er noe annet. Det jeg mener er at når du får en "voldsom effektutvikling" i en halvleder så kan resultatet bli at den stryker med og lager en kortslutning. Tjuls: Var det harddiskene du kobla feil vei? Jeg trodde det var viftestyringa, i så fall er det den som er defekt, ikke diskene. Det spiller jo ingen rolle at diskene er koblet til en annen kontakt, alle kontaktene er jo koblet til det samme powersupplyet. Lenke til kommentar
Tjuls Skrevet 22. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2004 harddiskene var ikke kobla på den ENE molexkontakten som hadde pinnene speilvendt. de var kobla på samme ledningen men på de to kontaktene som var lengere inn på ledningen. hvis du skjønner hva jeg mener. viftestyringa er nok på tryne ja. for den bare piper og hojer når den er kobla på. men når jeg starter opp nå, kommer jeg bare til "detecting IDE drives..." åsså skjer det ikke noe mer. drar jeg ut BEGGE harddiskene så finner den IDE drivene som er igjen. det vil si cd-romene. alt er forklart i den første posten tror jeg. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 @ Hårek. Jeg tenkte lenge og vel på den der selv, og kom til at den eneste måten å blåse diskene på ved å koble feil i viftestyringen måtte være ved å få 12V inn på jord elns. Kan ikke skjøne annet enn at det er usunt. -KJ Lenke til kommentar
jevel Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 harddiskene var ikke kobla på den ENE molexkontakten som hadde pinnene speilvendt. de var kobla på samme ledningen men på de to kontaktene som var lengere inn på ledningen. hvis du skjønner hva jeg mener.viftestyringa er nok på tryne ja. for den bare piper og hojer når den er kobla på. men når jeg starter opp nå, kommer jeg bare til "detecting IDE drives..." åsså skjer det ikke noe mer. drar jeg ut BEGGE harddiskene så finner den IDE drivene som er igjen. det vil si cd-romene. alt er forklart i den første posten tror jeg. Starter diskene? Spinner de opp? Har du sjekket at det ikke er IDE porten som er blåst? Prøv å koble til CD rommene på den der du egentlig har HDD. -KJ Lenke til kommentar
Tjuls Skrevet 22. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2004 Starter diskene? Spinner de opp? Har du sjekket at det ikke er IDE porten som er blåst? Prøv å koble til CD rommene på den der du egentlig har HDD. jeg hører ikke at de spinner.. har ikke sjekka heller egentlig bortsett fra at jeg kjente etter om de ble varme.. de var ikke varme, men mer enn de burde være hvis de ikke var kobla til. forslaget ditt har jeg prøvd, som jeg forklarer i første post. og får samme feilen om jeg kobler de på den andre IDE kanalen. kommer det noe strøm tilbake fra viftestyringa som kan ha kommet feil inn på harddiskene? elns. jeg er totalt n00b på elektro som sagt så jeg har ikke en anelse. men jeg synes det virker rart at diskene er knerta hvis de ikke var kobla på den kontakten. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 Hvis du ikke finner CD romene helelr, så høres det ut som du har blåst HK i tillegg... -KJ Lenke til kommentar
Tjuls Skrevet 22. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2004 Hvis du ikke finner CD romene helelr, så høres det ut som du har blåst HK i tillegg... -KJ ikke dette jeg mente. bytter jeg om på IDE portene får jeg samme problem. kobler jeg da ut hele den IDE kanalen som HD'ene er på så finner den cd-romene. akkurat som om de skulle vært på den andre IDE kanalen. hadde det vært en ide å prøve en cd-rom og en hd på samme kanal? Lenke til kommentar
jevel Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 Hmm... Ja, du kan jo prøve en og en HD først. Jeg håpet kanskje Hårek ville lese innspillene og uttale seg først. Virker som han har litt mer oversikt over El fag enn det jeg har... -KJ Lenke til kommentar
Tjuls Skrevet 22. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2004 nå koblet jeg ut den ene harddisken. og holdt strømkontakten hardt mot harddisken(det virka som om det var dårlig kontakt) og nå fant den den disken i "detecting IDE drives..." delen. men ikke noe mere skjedde. det virka som om maskina frøys der. har prøvd en og en harddisk før åsså. uten hell. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 Høres veldig rart ut... Hvis du lukter i området rundt strømpluggen på disken, lukter det litt svidd? -KJ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå