Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Golf 2 GTI-kasse


Anbefalte innlegg

Har en Golf 2 1.8 med en GTi-kasse

 

Problemet ligger i at for å få ryggelys skal en ledning koblast i girkassen framme i motorrommet, som slår på ryggelyset når du setter bilen i revers. Problemet her ligger i at denne koblingen som sitter på GTi-kassa er en slags kjørecomputerkobling, og eg har ikkje litt kjørecomputer i min bil. Noken gratis løsninga på å få ryggelyset til å fungere likevel? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke 5 kontakter på ryggelys-bryteren på kassa?!

 

Det vanlige er 2 som fører + via sikring og videre bak.

 

Edit: Den ene fra batteriet til bryteren, den andre fra.

Endret av Opus
Lenke til kommentar

Ja eg veit det er vanlig med 2...men den her saken her er noke som eg skal koble kjørecomputeren til...

 

Blir på mange måter som å komme til england og skal lade mobilen, men den funker ikkje i støpsla der uten omformer..

 

lurer på om det fins en sånn omformer. slik det er no så har en bryter inne i bilen som kan slå lyset av og på. (faktisk en litt stilig effekt å slå på ryggelyset i 80 km/t) med bil like bak :D

Lenke til kommentar
lurer på om det fins en sånn omformer. slik det er no så har en bryter inne i bilen som kan slå lyset av og på. (faktisk en litt stilig effekt å slå på ryggelyset i 80 km/t) med bil like bak  :D

:lol: Får du neppe godkjent....Nei kjøp en to-stifta bryter i stedet, skal passe uten om og men.

 

Se bakpå pæreholderen hvilken fargekode det er på ledninga.

Kabelpakken kommer ut på venstre side ved fotbrettet eller i nærheten (muligens på høyre side), finn ledninga, kutt den.

 

Så er det bare å dra nye ledninger fra bryteren, til den org. ledninga og skjøt de med et par kabelsko.

 

Så drar du en ledning fra stift nr.2 på bryteren til batteriet via en 5-7,5A sikring.

 

Done!

Endret av Opus
Lenke til kommentar

I c, men du kan prøve og finne ut hvilken av ledningene som gir strøm når giret er i revers og vica, versa tipper det er èn som gjør det.

 

Btw: pussig at det er så mange ledninger på bryteren, må jaggu ta og sjekke litt rund, om dette.

 

EDIT: Det jeg fant ut, er at noen automatkasser har 5 pins kontakt...Du har vel 5-trinns manuell, ikke sant?

 

Terminal(stift) 15(til lys) og RF(til batt.) gir strøm til ryggelysa, se om du har disse to på bryteren.

Endret av Opus
Lenke til kommentar

Fant du ut korleis gir-kassen ser ut når bilen har kjørecomputer?

 

Har sjekka ka pins som gir strøm, og har to ledninger ståandes nedi 2 av pinsa. Disse er dei ledningane som gjer til at eg kan slå av og på ryggelyset med en bryter inni bilen.

 

Terminal(stift) 15(til lys) og RF(til batt.) gir strøm til ryggelysa, se om du har disse to på bryteren.

 

Var ikkje heilt med deg her.. :ermm:

Lenke til kommentar

Beklager, men jeg fant ikke noe fullgodt svar på det.

Det nærmeste jeg fant er automatkasser med 5-pins bryter og manuell 5-trinns Gti kasse med 4-pins.

 

 

Terminal(stift) 15(til lys) og RF(til batt.) gir strøm til ryggelysa, se om du har disse to på bryteren.

 

Var ikkje heilt med deg her..

De 5 stiftene, eller terminalene som det heter, har hver og en et navn/nr.

Detter gjelder svært mange av terminalene på bilen din og biler generellt.

 

Her går ledninga fra terminal 15 til ryggelysa, mens ledninga fra terminal RF går til batteri via sikring. Når giret blir satt i revers blir det kontakt mellom terminal 15 og RF.

Men som sagt detter er på en automatkasse, ikke sikkert du har de på din.

 

Btw: Er det en 1,8l 112/115hk motor du har?

Lenke til kommentar

Ok.

Nå har jeg finlest de elektriske diagrammene til Golf II, og kan kun finne at det er 5 pins på automatkasser og 4 pins på 5-trinns manuell...Tror det var 6 pins på noen også...Vel og merke er dette på biler med KC, de uten KC har to pins, som du vet.

 

Skal du bruke bryter inne i bilen, trenger du ikke bry deg om girkassen i det heletatt, bare hent strøm fra sigg.tenneren eller noe.

 

Har du multimeter?

To av de 5 terminalene hører sammen, dette kan du måle deg frem til for og finne ut hvilken det er.

Når bilen står i revers, skal du få motstand(ohm), i fri, ikke.

Lenke til kommentar

Ja det her målast med et instrument som setter to pinner ned på to av pin'sa...riktig?

 

Er blitt gjort...og fremdeles ikkje funne ut av.

Kan godt hende eg har blingsa litt ja og at eg har 6 pins...

 

Men uansett sia eg ikkje er en skikkelig mekaniker spire...så kor kommer dei to ledningane som skal ned i gir kassen fra?

 

har hatt hobbymekanikere (er mekaniker av utdanning, men ikkje jobb) til å sjå på bilen sin....fyren har peiling for å sei det sånn.

Lenke til kommentar

Ja...det er litt frustrerende for meg og sitte her og vite at jeg hadde fiksa det der på 10 min. :lol: Sikkert bare jeg som forklarer dårlig...Litt lettere og gjøre ting i praksis. ;)

 

Vel...vel...

 

kor kommer dei to ledningane som skal ned i gir kassen fra?

Den ene kommer fra sikringsboksen, den andre kommer fra ryggelysa.

Endret av Opus
Lenke til kommentar
Det skal jo ikke være forskjell på kasser med og uten kjørecomputer da.

 

Kjørecomputeren henter info fra bensintank og girkasse, men ikke andre parametre enn det er til vanlig. Eller er jeg helt på bærtur?

For å si det kort....Ja. :p

 

Ligger et par sensorer i kassene på modellene med KC, det har ikke de andre modellene.

Endret av Opus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...