Gå til innhold

GUIDE: Lei av det triste kabinettet? Første steg..

Anbefalte innlegg

Stilig og enkel PC-styling

Denne guiden skal vise nybegynnere og interesserte noen av de vanligste og enkleste måtene du kan style opp kabinettet ditt. I den siste tiden har populariteten av effekter til kabinetter økt voldsomt, og det har kommet mange enkle og stilige ting til å sprite opp ditt kabinett med.

De ulike produktene tilgjengelig kan du kjøpe fra mange nettbutikker. De vanligste er nok Microplex og Komplett. Men det finnes andre gode nettbutikker som 3DFXCool og Netconnection.

LEDs:

Det første vi skal se på, er bytting av POWER og HD LEDs. POWER og HD LEDsene er to lys som lyser foran på pc'en, den ene lyser når dataen er på (POWER), og den andre lyser/blinker når det er harddiskaktivitet (HD). Det er viktig at de nye LEDsene ikke er av den typen som er ment på å lyse opp i kabinettet (LaserLEDs etc.). LEDsene må kunne lyse fra den svake strømmen som kommer fra hovedkortet, jeg fant disse LEDsene fra 3DFXCool (produktnr.: 326, 3DFXCool har ikke direktelinker til produktsidene):

leds19re.gif

Når man tar av fronten på kabinettet vil man se hvordan LEDsene er montert, og som oftest er det noe lignende dette:

leds20so.gif

Når bytter ut en LED, er det ideelle at man lodder på plass ledningene igjen. Men jeg klarte meg fint med å teipe godt igjen. Det er selvsagt viktig at ledningene ikke kommer i kontakt med hverandre.

Lys:

Den vanligste måten å pynte kabinettet er nok med diverse lys. Det kan fikses på ulike måter, men den vanligste er å sette inn såkalte katoder. Slike katoder fungerer, og ser ut, omtrent som lysrør. Katodene skal kobles til en inverter, som igjen kobles til en ledig kontakt fra strømforsyningen (PSU). Inverterens jobb er å skape en stor nok spenning slik at katoden kan fungere. En vanlig inverter har plass til to katoder. Det finnes mange ulike katoder, men de vanligste er vanlige rette, og runde katoder.

psu5tq.gif

Her er et bilde av den runde katoden jeg har i vinduet mitt, jeg kjøpte den fra Microplex (varenr.: SBCCRBL80) Sammen med denne runde katoden følger det med en inverter med to utganger.

rund2lc.gif

En rund katode skal festes til en vifte i kabinettet med de medfølgende skruene, og den passer perfekt til vifter i vinduet. Jeg vil anbefale å sette den runde katoden på en gjennomsiktig vifte. Men merk at runde katoder bare passer på vifter av størrelsen 80mm x 80mm, dette er også den vanligste viftestørrelsen. En vanlig rett katode kan settes nesten hvor som helst.

Sammen med rette katoder følger det som regel med borrelåsteip, slik at du kan feste den fast nesten overalt i kabinettet. Katoden min kommer også fra Microplex, og kommer uten inverter. Men har du en ledig plass i konverteren fra den runde katoden, så løser jo dette problemet seg. Her er et bilde av den rette katoden fra kabinettet mitt. (Varenr.: SBCCBL30)

katode0xp.gif

Griller:

Åpne vifter er ikke praktisk, og derfor finnes det uttallige viftegriller som man kan sette på viftene. Viftegrillene settes på viften på samme måte som den runde katoden. Men det følger som regel ikke med skruer, derfor passer de best til å bytte ut eksisterende viftegriller. Viftegrillene har fire hull, som passer perfekt til de fire skruehullene på en 80mm x 80mm vifte.

grill23ei.gif

Her er et bilde av min viftegrill, den er også plassert på viften i vinduet mitt, men på andre siden slik at den vender ut fra vinduet. Viftegrillen heter "Overlord", og kommer igjen fra Microplex (varenr.: LCFG80OL1)

grill5ls.gif

Deksler:

En av de definitivt enkleste måtene å oppnå en mer gjennomført stil på kabinettet, er å sette et deksel på diskettstasjonen. For de med søvfarget kabinett finnes det få passende diskettstasjoner på markedet. Derfor løftes helheten på kabinettet betraktelig av å anskaffe seg et metalldeksel til å sette på fronten av stasjonen. Den festes ved hjelp av den tobbeltsidige teipen som sitter på fra før. Og det er bare å feste på, så er det klart til bruk. Det finnes også lignende deksler til CD-ROM, men man er heldig om man finner et som passer til sin modell. Mitt diskettdeksel selges på Microplex (Varenr.: F7):

deksel8bk.gif

Dette var fire enkle måter nybegynnere kan skape seg et kabinett med høyere eyecandy-faktor. Nede ser du et bilde av hele kabinettet mitt. Hvis du har noen spørsmål, så ikke nøl med å sende meg en PM gjennom forumet, eller eventuellt mail ([email protected])

dscn00682kh.jpg

Med vennlig hilsen

Holger Ludvigsen

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Casemod er vel mer enn å bare slenge inn to katoder og en diode eller to?

Casemod betyr casemodification, altså å modifisere kabinettet. Bare fordi casemod er mer vanlig, så er det fortsatt casemod!

(Jeg har forøvrig brukt både sag, slagbor, fil og metallsaks på kabinettet mitt, men det er vel ikke noe for nybegynnerne)

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar

jeg er enig i at dette ikke kvalifiserer HELT til casemoding. siden det heter "case modifikation" så betyr det at man skal modifisere selve "case'n" altså kabinettet... ved å putte katoder inn i kabinettet som vises her og kalle det for case modding vil det si det samme som at å sette inn hovedkort og lignende er casemodding det også... dette vil jeg si er helt feil.. det er FØRST når man begynner å gjøre noe med selve kassa at det er "case modifikation"....

MEN dette var en veldig god ide! (selv om det ikke lever opp til toppic)

fint at noen tar på seg annsvaret for å vise hvordan man kan sette inn katoder o.l. for å piffe opp utseende/innseende litt :):thumbup:

Lenke til kommentar

Fin guide, meget oversiktlig og bra forklart! Helt klart noe som trengs på forumet. For de som er helt nye, og spesielt dem som ikke har mye erfaring med å jobbe med verktøy osv så er en slik guide meget kjekk. Bare fordi dere andre er "langt forbi" dette stadiet, trenger dere da ikke rakke ned på det.

Forøvrig så kommer jeg ikke til å handle fra Netconnection, og råder deg til å fjerne linken også - en webshop som kun støtter Internet Explorer? Latterlig. Skulle mekka en bedre side i Mozilla Composer evt. OpenOffice's web editor på 30 min (sett bortifra databasedelen ;) ). Verken Mozilla eller Opera funker, kjipt. - Nok syt nå :)

Lenke til kommentar

Fin guide, men kan du utdype det med ledsa i fronten? Er det det samme åssen type led man bruker? Liksom det er forskjellig hva slags voltstyrke leds har og hvor mye motstand man har, ikke sant? Er ikke så kjent med leds, og er sikkert ikke aleine.. :yes:

Lenke til kommentar
Kan du utdype det med ledsa i fronten? Er det det samme åssen type led man bruker? Liksom det er forskjellig hva slags voltstyrke leds har og hvor mye motstand man har, ikke sant?

Jeg er ikke kjent med hvilken spenning som POWER- og HD-LEDs får fra hovedkortet. Derfor henviste jeg til noen LEDs som jeg vet passet, og kommenterte at LEDs til POWER og HD skal ikke være samme type som kobles til PSU, men LEDs som er beregnet på betydelig mindre spenninger. Man må ikke ha en spesiell type LED for at den skal lyse med strøm fra HK, de fleste LEDs beregnet for "en del svakere" strøm enn 12 volt passer. Sorry, vanskelig for meg å være mer nøyaktig på dette feltet. Kanskje jeg senere kan få målt spenningen til POWER- og HD-LEDs.

Lenke til kommentar
Forøvrig så kommer jeg ikke til å handle fra Netconnection, og råder deg til å fjerne linken også - en webshop som kun støtter Internet Explorer? Latterlig.

Forøvrig bruker 19 av 20 nettsurfere Internet Explorer.

Viser bare hvor mange der ute som går glipp av noe det :roll:

Lenke til kommentar
nice try buddy, men jeg fikk juling på et lan for snart 2 år siden, fordi jeg ble med i casemod compo, med mitt ferdigmodda kabinett, med 2 katoder og en vifte med leds. det du har der er IKKE en casemod,

ha ha ha det fortjente du ass! :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...