Gå til innhold

Maskinen slår seg plutselig av, hva er galt?

Anbefalte innlegg

Sliter litt med systemt mitt for tiden.

Monterte i går inn en ny Raptor 36 gb disk. Og da begynte problemene for alvor.

Maskinen kan finne på enten å slå seg helt av eller restarte helt uten forvarsel.

Probleme begynte under en oppstart i går da jeg skulle slå på, men da blinket lysene under OTES dekselet ett par ganger for så å kutte helt, og det kom en rar lyd, ligner litt på en svær flue.. visst dere skjønner. Måtte da slå av knappen på PSU, vente litt for så å prøve på nytt.. Samme skjedde igjen. Tok så ut ledningene til hardiskene uten hell, satte dem på plass igjen, tok så ut ledningen til floppyen og den startet som normalt.

Tok så å stoppet den, satte i ledningen til floppy, samme skjedde igjen. Ingen reaksjon. Tenkte da at floppy var kortsluttet eller noe og lot den være.

Kjørte så systemet stabilt i hele natt uten anntydning til problemer.

Tok så å stoppet maskinen i mårrest, koblet til floppy og alt fungerte normalt.

Kjørte maskinen helt normalt i hele dag, spillte og flyttet store filer mellom hardiskene. Uten anntydning til problemer.

Måtte så ta en restart, men da maskinen skulle logge inn på windows så restartet den plutselig, prøver dette ett par 3 ganger så kommer den seg.

Tenkte da at jeg kjørte rammen for hardt, PC2700 @ 3200 2,9 v, satte den så ned til standard hastighet, uten at det hjalp noe særlig.

Kan legge til at dette brukte også å skje før jeg satte inn ny disk. Men bare verre.. kunne prøve 10-20 ganger før den bootet skikkelig.

Tenkte da at kanskje PSU ble for liten, den er på 360 w og er i fra Chieftec, så jeg monterte inn en Aopen 250 w psu for å drifte hardiskene slik at jeg iallefall kunne utelukke strøm problemer.

Men den gang ei. Fyrte i gang maskineriet og startet MOHAA, spillte i 2 timer uten problemer, helt til jeg gikk ut i windows, da slo maskinen seg av, også diskene som står på egen PSU slo seg av.

Tok så å målte spenningen på 12 v på begge PSU`ene, 360w= 12,01 250w=11,66 v

Kan det være det som er årsaken? At Aopen PSU`en ikke holder nokk spenning, den er stabil på den spenningen men den er litt lav synes jeg.

Men det som også er rart at dette skjer ikke i spill men når jeg er i windows

Kan legge til at Aopen PSU`en har stått i ett annet system, og fungert uten problemer. Har også kjørt lignende system som jeg har nå bare AMD Duron system.

Det er ikke CPU protection ting som kutter, den står på 75°C og ligger på 40-45 grader normalt.

Noen som har innspill til hva som kan være galt?

Endret av Morpheus^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gi tilbakemelding...

om du skal ha ny psu og vil ha råd på overklokking.no

post under elektronikk og ikke kabinetter (som meget mange ()#"U¤!!!! gjør)

Afroflua_

det er ekstremt unødvendig å quote det som er rett ovenfor, ekstremt.

om du ikke svarer på gjerne en/to linjer/spørsmål fra et langt inlegg

edit_

ellers, good luck

Endret av genesis
Lenke til kommentar

Høgreklikk Min Datamaskin->Behandle->Hendelseliste->Se i hendelselistene for gule eller røde skilt som samsvarer med avbruddene.... Høgreklikk linjene og velg Egenskaper for å finne ut hva det er....

Lykke til :thumbup:

Jeg tror du har en RAM-feil, Da kan du prøve å slå av automatisk oppstart: Høgreklikk Min Datamaskin->Egenskaper->Avansert->Oppstart og gjenoppretting instillinger->Ta vekk hake for automatisk oppstart. Dette vil gjøre at du får bluscreen og kan lese der hva som er feil....muligens :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...