Gå til innhold

Stabilt hovedkort?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal kjøpe en prosessor og et hovedkort som skal i en server. Jeg trenger ikke noe så råflott som Xeon og greier meg med 1 CPU.

Stablilitet er alfa og omega. Serveren skal ha 100% oppetid - her firer jeg ikke en tomme. :wink: Ok, blir det nedtid skal det i hvert fall ikke være pga. hovedkortet!

Overklokking er fy, fy! Jeg UNDERKLOKKER gjerne hvis det hjelper på stabliliteten. Når stablilitet er så viktig styrer jeg SELVSAGT unna Microsoft. Serveren skal kjøre en eller annen Unix-variant ( BSD eller Linux).

Pris spiller liten rolle.

Jeg har bestemt meg for en P4 Socket 478 og i850 chipset, men er litt usikker på valg av hovedkort. Trenger som sagt noe som er "rock solid". Kommer til å velge et kjent merke som Abit eller Asus. Ser ut som valget står mellom Abit TH7 (med eller uten RAID) og Asus PT4-E

MSI er utelukket. Jeg vil ikke ha lydkort eller annet tull som jeg ikke har bruk for.

Anbefalinger?

PS. Jeg gidder ikke diskutere Intel vs. AMD. Si hva dere vil, men det blir en P4 og et lass med RAM. :smile:

mvh,

Robert Eliassen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2001-10-29 18:53, amd_guru skrev:

Hva slags server skal dette være da?

Bare lurer, siden du hadde så skyhøye betingelser :smile:

Det skal blir en router. Routeren skal route'e trafikk til/fra Internet fra/til et lokalnett med flere hundre klienter, kanskje opp mot 1000 klienter. Routeren skal kjøre squid som transparent proxy (derfor masse RAM og relativt rask CPU). Det er åpenbart at routeren må være stabil. Den skal konkurrere med Cisco. Derfor ler man rått av Microsoft - man setter ikke opp en router med Windows. :smile: Kravet til stabilitet går altså forran alt annet. En router skal ikke være nede - basta! Og er den nede skal det ikke være pga. hovedkortet.

Routeren blir bestykket med 2 stk. 100Mbps NIC, sannsynligvis Intel, eller kanskje 3Com. Har litt dårlig erfaring med 905-serien og Linux. Mulig det er vår venn Donald Becker som ikke er flink nok til å utvikle drivere, skjønt jeg tviler på det. Har egentlig ikke mye peiling på Intel sine NIC, men "magefølelsen" sier meg at det er solide varer.

WAN-kortet blir ett eller flere V.35-kort fra Emerging Technologies. Vi "bundler" 2Mbps PPP-linjer(eller Cisco HDLC) opp til 4 pr. kort og med max 4 kort tilsammen. Altså en max båndbredde på 32Mbps.

I praksis går vi over til ATM lenge før vi har 4 kort i maskina. :smile: Antall PCI-slotter er følgelig ikke så vesentlig. Det er vel vanlig med 5 slot'er pluss AGP så med 2 NIC har vi 3 ledig til WAN-kort. 2x4x3=24Mbps skulle holde i massevis før vi går over til ATM.

Hvis det viser seg at hardware er overkill har vi masse andre oppgaver til serveren. Den kan f.eks. bli smykket med en eller flere store disker og kjøre Sybase ASE (SQL-server). Men primært blir det altså en kjapp router med transparent proxy.

mvh,

Robert Eliassen

Lenke til kommentar

Hvis du kunne tatt til takke med to PIII istedet for en P4 så kunne du jo sett på Intel STL2. Har satt opp et par servere med disse som har vært stabile så langt. Men det har jo endel onboard da, Adaptec Ultra 160-kontroller (ikke raid) og 100mbit nettverkskort. 6 PCI-slotter da, to 64-bits. Og skjermkort...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-10-29 19:46, asdfteam skrev:

Hvis du kunne tatt til takke med to PIII istedet for en P4 så kunne du jo sett på Intel STL2. Har satt opp et par servere med disse som har vært stabile så langt. Men det har jo endel onboard da, Adaptec Ultra 160-kontroller (ikke raid) og 100mbit nettverkskort. 6 PCI-slotter da, to 64-bits. Og skjermkort...

Mine erfaringer har vist at IDE-disker er stabile nok selv om de selvsagt ikke kan måle seg med SCSI. Det er heller ikke noe kritiske data som blir liggende på en slik disk (hvis den ikke skal brukes til annet enn router og proxy). Jeg har kjørt IBM-disker i flere år uten problemer (GXP75).

En masse tull onboard liker jeg bare sånn passe. Det er jo også skrekkelig idiotisk hvis man av en eller annen grunn vil skifte f.eks. nettverkskort. Da har man et nettverkskort som man har betalt for og som man ikke bruker. Da kan man like gjerne kjøpe HK uten nettverkskort og heller kjøpe ett kort mer enn man har bruk for. Kortet til overs kan man jo henge opp på veggen, eventuellt sette i glass og ramme. Med flere kort kan man lime dem sammen å lage kunst. :smile: Bortkastet penger med andre ord.

Det ser ut som jeg lander på Asus P4T-E men er åpen for andre forslag.

mvh

Robert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...