Gå til innhold

Sølv-Kobber

jonnor

Anbefalte innlegg

Vil det oppstå kjemisk tæring eller hva det nå heter i ett vannkjølingssystem med sølv og kobber? Det har begynt å komme ett sort lag noen steder inne i slangene mine, men ikke noe i tanken. Jeg bruker ikke alge-drepende middel og vannet er ifra springen men jeg tror ikke at det er alger for det ser ikke sånn ut. Temperaturen har også steget en del, og når jeg monterte vifter nå på den vifteløse radiatoren min så merket jeg INGEN forskjell, tempen steg like fort som før og ligger på samme nivå. For en stund siden merket jeg også at tempen begynte å stige mye fortere ved oppstart enn før, det var en liten stund før jg merket belegget i slangene. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da tror jeg at jeg skal begynne å bruke litt frostveske i, men hvor mye burde jeg ha? Kanskje jeg også tar destillert vann hvis det ikke koster for mye...

EDIT: takk for svar forresten!

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Ja - det vil oppstå galvaniske strømmer som gjør at det mest uedle metallet blir spist opp.

Dette tar dog ganske lang tid, men prosessen er et faktum.

Du kan tilsette kjøleveske som blir brukt i kjølesystem til bil og motorsykkel, den vil ha en motvirkene effekt ifølge produsent. Dette er giftige saker, så hold deg unna damp og væske mest mulig.

Lenke til kommentar
Du kan tilsette kjøleveske som blir brukt i kjølesystem til bil og motorsykkel, den vil ha en motvirkene effekt ifølge produsent.

Jeg har lite peiling når det gjelder vannkjøling, får faktisk mitt første sett imorgen :green: (Mist Tsunami 478), men jeg har hørt av erfarne at kjøleveske/frostvæske ikke er så heldigt for tygon/silikon slanger.

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Lenke til kommentar

det står i manualen til Water chill settet mitt at jeg ike må finne på å bruke noen form for alkoholer, dvs frostveske ol.

vil anbefale å bruke noe algedrepenes, og i allefall reint vann. selv pleier jeg å koke vann for å drepe bakterier ol, og har i algedrepenes middel fra watherchill.

men for å unngå tæring på sølv/kobber blokken så kan du feste en ledning til alle metallene i vannkjøeling settet ditt, og i en sink bit, så vil den bli tæret vekk før stortsett alle metaller.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke poenget med det med sinkbiten... Er det slik at den blir tæret opp i stedet for kobberet etc, eller?

Jepp, den funker som sink anoden som er festet til påhengsmotorer osv... Har noe med at Sink vanligvis er det minst edle metallet som blir brukt, derfor korroderer denne bort før edlere metaller. Må ikke spør meg hvorfor, men det funker ;)

Lenke til kommentar
Ja - det vil oppstå galvaniske strømmer som gjør at det mest uedle metallet blir spist opp.

Dette tar dog ganske lang tid, men prosessen er et faktum.

Du kan tilsette kjøleveske som blir brukt i kjølesystem til bil og motorsykkel, den vil ha en motvirkene effekt ifølge produsent. Dette er giftige saker, så hold deg unna damp og væske mest mulig.

Yes, Hondaen har kommet, endelig en som virkelig kan sine saker!

Så det du mener er at frostveske vil være en god løsning på problemet mitt?

Men kan ikke det skade plasten i slanger og pumpen da? Og evt hvor mye bør jeg ha i?

Tilslutt en annen ting som jeg har lurt litt på: Kan kobber oksidere i vann?

Altså kan kobberet i radiatoren min oksidere på innsiden siden vann også inneholder Oksygen?

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke poenget med det med sinkbiten... Er det slik at den blir tæret opp i stedet for kobberet etc, eller?

Jepp, den funker som sink anoden som er festet til påhengsmotorer osv... Har noe med at Sink vanligvis er det minst edle metallet som blir brukt, derfor korroderer denne bort før edlere metaller. Må ikke spør meg hvorfor, men det funker ;)

Poenget med sink biten er hindre det andre metallet å korrodere(ruste, irre, oksydere... hva nå enn du vil kalle det) Det er jo sånn at alle* metaller korroderer på en eller anenn måte... det er fordi den ønsker å "fylle"(ha 8 elektroner) det ytterste elektronskallet og for å få det, reagerer det med andres stoffer og deler deres yttre elektroner slik at begge får 8 eller nærmere 8 elektroner i ytterskallet.. f eks. si hvis et metall har 7 elektroner i ytterskallet... og så kommer det oksygen til...(som har 1 elektron i ytterskallet) da vil de binde seg til hverandre ved elektronbinding fordi da har begge åtte elektroner i ytterskallet.(av en eller annen grunn framskynder salt(natriumklorid(koksalt)) denne prosessen, ikke vet jeg hvorfor :p ) Det er det som er prosessen ved rust... Sinkbiten forhindrer dette ved at den har lettere for å korrodere(ta opp elektroner) og dermed tar det opp elektronene istedet for det andre metallet og ruster i stedet for det andre metallet...*

*Jeg er ikke helt sikker på dette, men jeg tror det stemmer sånn noenlunde :) ... så jeg tar liksom forbehold her ;)

Lenke til kommentar

Sinkbiten vil nok etterhvert forsvinne. Merk sinken må være i kontakt med vannet - man kan ikke lede kovalente bindinger gjennom en elktrisk leder.

@So: Det er nok ikke så enkelt. Dessuten har ikke oksygen 1 valenselektron, men 6. Alkaliemetallene (Hydrogen i en særstilling, natrium, litium, kaliu, rubidium, cesium og francium) har alle 1 valenselektron.

Dessuten er det ikke slik at alle metaller vil oksydere, selv ikke over tid. Hørt om edle metaller? Feks vil ikke sølv eller aluminium ruste.

bfisk

Lenke til kommentar

Poenget med sink biten er hindre det andre metallet å korrodere(ruste, irre, oksydere... hva nå enn du vil kalle det) Det er jo sånn at alle* metaller korroderer på en eller anenn måte... det er fordi den ønsker å "fylle"(ha 8 elektroner) det ytterste elektronskallet og for å få det, reagerer det med andres stoffer og deler deres yttre elektroner slik at begge får 8 eller nærmere 8 elektroner i ytterskallet.. f eks. si hvis et metall har 7 elektroner i ytterskallet... og så kommer det oksygen til...(som har 1 elektron i ytterskallet) da vil de binde seg til hverandre ved elektronbinding fordi da har begge åtte elektroner i ytterskallet.(av en eller annen grunn framskynder salt(natriumklorid(koksalt)) denne prosessen, ikke vet jeg hvorfor :p ) Det er det som er prosessen ved rust... Sinkbiten forhindrer dette ved at den har lettere for å korrodere(ta opp elektroner) og dermed tar det opp elektronene istedet for det andre metallet og ruster i stedet for det andre metallet...*

*Jeg er ikke helt sikker på dette, men jeg tror det stemmer sånn noenlunde :) ... så jeg tar liksom forbehold her ;)

zink går over til å ha 18 valenselektroner istedenfor 2... men det blir på et lavere nivå, så Zn gir fra seg 2 elektroner til oksygen... Zn oksideres til Zn2+...

men ville ikke regne med for mye tæring ettersom både sølv og kobber er ganske edle metaller...bare bruk destillert og nøytralt vann

Lenke til kommentar
Jeg mener nå at vanlig springvann uten tilsetninger vil tære på metaller og gummipakninger. Mulig det vil føre til avleiringer. Billig-frostvæske fra f.eks. Biltema skal funke fint som algedreper/anti-korrosjonsmiddel.

dette er feil... det vil ikke funke som algedreper! poenget med destilert vann er at det tar lengre tid før det kommer algedannelse i systemet... man burde (les: skal) ha korrosjonsveske i det destilertevannet. da forsikkrer man seg at det ikke kommer slikt "belegg" i slangene.. dette belegget vil ødelegge litt for flowen også..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...