Gå til innhold

Får ikke formatert.. Noe galt med harddisken?

Anbefalte innlegg

Jeg skal formatere den ene partisjonen min (E:), men det går ikke.. Får denne feilmeldingen "Windows cannot format drive. Quit any disk utilities or other programs that are using this drive, and make sure that no window is displaying contents of this drive. Then try formatting agaiN"

Har selvfølgelig prøvd å gå ut av alle programmer, men når det er INGEN programmer som kjører (bare My Computer vinduet) så går det ikke.. Det er veldig irriterende siden det trengs å renske litt opp på dataen min, så skal jeg installere XP på nytt.

PS : Dette blir første gang jeg formaterer på denne maskinen. Den er ganske ny så har ikke hatt behov for det før. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Boot opp fra Windows XP cden din, og så kan du formatere disken derifrå, og då burde alle problem vere løyst..

akkurat som zero_time skriver er det bare å boote fra xp cd'en så kan du formatere så mye du vil.:) Utifra dine utasagn om både feilmelding og formålet ditt med formatering, virker det som om du prøver å formatere en partisjon med OS, sannsynligvis xp som du refererer til, allerede installert. Dette er vel hovedgrunnen til at du ikke får formatert innefra windows, du prøver å formatere en partisjon med et konstant kjørende program, nemlig operativsystemet. DET programmet tenkte du ikke på! :p Lykke til!

Mvh,

Haakon

Lenke til kommentar
Boot opp fra Windows XP cden din, og så kan du formatere disken derifrå, og då burde alle problem vere løyst..

akkurat som zero_time skriver er det bare å boote fra xp cd'en så kan du formatere så mye du vil.:) Utifra dine utasagn om både feilmelding og formålet ditt med formatering, virker det som om du prøver å formatere en partisjon med OS, sannsynligvis xp som du refererer til, allerede installert. Dette er vel hovedgrunnen til at du ikke får formatert innefra windows, du prøver å formatere en partisjon med et konstant kjørende program, nemlig operativsystemet. DET programmet tenkte du ikke på! :p Lykke til!

Mvh,

Haakon

Selvfølgelig er det ikke den partisjonen. Har windows på C. men skal formatere E:

det tenkte jeg på :p, men skal prøve fra windows ;)

Lenke til kommentar

Nei, nei, nei....Dere gjør dette så vanskelig!!

gå til:

start - instillinger - kontrollpanel - Administrative verktøy - datamaskinbehandling

Velg diskbehandling i menyen til venstre, høyreklikk på partisjonen du vil formatere og velg formater.

Hvis disken du skal formatere er i bruk, vil programmet spørre om du vil tvinge fram en diskformatering. Velg ja, og formateringen er i gang :thumbs:

Dette fungerer selvfølgelig ikke hvis XP er på samme disk som du vil formatere. Du må du bruke CD plata

Lenke til kommentar

Vær forsiktig med å bruke windows-CD'en til dette om du ikke har navngitt partisjonene dine. Om du har flere harddisker (ja, med to d'er), er det ikke sikkert at partisjonene får samme bokstaver fra CD som installerte windows har gitt de. Derfor, om sphaa sitt forslag ikke fungerer og du må bruke CD, gi partisjonen et eget navn som du kjenner igjen først.

Lenke til kommentar

ehh, litt flaut dette her.. men hvordan gjør jeg det :blush:

Mad wolf : Har bare en harddisk så gjelder det likevel, siden du sa jo noe om at vis jeg hadde flere harddisker så kunne det skje, men har bare en. Så da er det ikke så farlig vel..

Endret av DaRe_deVIl
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor du vil boote opp fra cd-platen, når min guide fungerer fint. (Hvis det er så at XP er på c: og du skal formatere e: )

Dette er en enklere måte å formatere på, og du slipper å reboote maskinen

Hvis du absolutt vil bruke cd-plata til å formatere hd disken med, kan du gjøre dette:

1. start maskinen med cd-plata i

2 Velg innstaller Windows

3 Velg så den HD du vil formatere til å installere XP på

4 Nå får du et valg om du vil formatere HD før installasjon, velg ja

5 Etter formateringen er det bare å avbryte installeringen, for så å reboote maskinen uten cd-plate

Det finnes sikkert en enklere måte å gjøre dette på, men ikke som jeg kan

Personlig liker jeg å boote opp med Win98 platen når jeg ska formatere c:. Da er det bare å skrive format c: så setter den i gang

Lenke til kommentar

Etter å ha formatert E: så tenkte jeg at jeg kan ta en "vårrengjøring" på pcen. Siden det er mye tull emd den og formatere C: og, men har ikke helt skjønt åssen jeg skal boote opp med cd. Har cd-en og productkey, men når jeg går inn på cden er det ingen valg om å formatere.. :(

Lenke til kommentar

Etter å ha prøvd litt fant jeg ut at det er en letter metode som jeg tror fungerer

Boot med cden

Når de første filene er lastet inn og du skal velge om du vil installere eller reparere, velger du reparer (E)

skriv nå Format c:

Lenke til kommentar
Etter å ha prøvd litt fant jeg ut at det er en letter metode som jeg tror fungerer

Boot med cden

Når de første filene er lastet inn og du skal velge om du vil installere eller reparere, velger du reparer (E)

skriv nå Format c:

:blush: Men hvordan booter jeg opp med cd?

Lenke til kommentar

Du går inn i bios og finner alternativer for oppstart. Der kan du velge en eller annen optisk enhet som første valg under oppstart. Så godtar du innstillingene, restarter og putter inn CDen så fort som mulig. Kanskje du må trykke enter eller noe for å boote fra CDen også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...