kjelle392 Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 Heisann Har et problem med en Western Digital 80 Gb harddisk her. Disken er helt ny, og jeg har opprettet 6 partisjoner på den. Prioblemet som oppstår, er at den tilsynelatende "dør" når den siste partisjonen blir brukt litt "hardt" (flytting/kopiering av større filer). Da henger W2K selvsagt, og eneste måten å få kontakt med disken på igjen, er å slå av strømmen (BIOS finner den ikke bare ved reset). Hva kan være feil??? Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 Feilen KAN ligge i selve harddisken, og gjør sannsynligvis det hvis du ikke har hatt problemer før med andre disker? Har hørt skumle ting om nettopp WD, IBM og Maxtor for den del, men det er mulig at det ligger tilbake i tid? Har du prøvd å oppdatere BIOS? Har harddisk tilstrekkelig kjøling? Lenke til kommentar
kjelle392 Skrevet 21. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2004 Kjøpte en brukt WD-disk før den jeg har nå. Den tok kvelden etter bare 1 uke.... Det begynte med klikkelyder, og til slutt var det så mange sector-feil på den at det ikke var mulig å bruke den i det hele tatt. Har forsket litt på nettet nå, og muligens funnet ut at det kan være en bug i VIA-chipsettet... Noen som kan verifisere dette her? Bios er oppdatert med siste versjon, men har ikke kjøling på hd'en.. Er det kritisk? Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 Neppe kritisk med kjølingen med mindre den er ekstremt innebygget. Vanskelig å si noe om dette, men mine tidligere (dårlige) erfaringer har gjort at jeg stort sett bare bruker disker fra Seagate. Og så har jeg lært å ta sikkerhetskopier.... Lenke til kommentar
kjelle392 Skrevet 21. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2004 Mener du det grunnlag for å kreve å få byttet den i og med at garantien gjelder enda? Lenke til kommentar
Fishy Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 Jeg hadde også kjempeproblemer med via chipsettet (en litt eldre utgave fra 1999 tror jeg) og en Wd1600jb disk. Masse mystiske lyder og korrupte filer selv med oppdatert bios og windows drivere. Var et asus as7v hovedkort. Bytta for et par måneder siden til et nforce2 basert hk og problemene forsvant helt. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 Ja, jeg hadde byttet den. Enten aksepterer hovedkortet/BIOS harddisken eller ikke. Går den 'trøtt' eller oppfører seg unormalt, vil jeg si at det er feil på disken. Garanti er noe leverandøren gir deg, men Kjøpsloven gir deg 5 års reklamasjonsrett mot feil og mangler med produktet. Lenke til kommentar
kjelle392 Skrevet 21. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2004 Ok nå har følgende skjedd: Etter at hd'en hadde krasha for N'te gang bare i dag, måtte jeg reboote og chkdsk sjekket disken. Fant mange feil, deriblandt feil i master file table. DER hang den (døde). Neste gang skippet jeg feilsjekken, og bootet i Windows som normalt - fyrte opp Partition Magic, og tenkte å slette hele den fordømte partisjonen. Vel i gang med slettingen, hang den seg igjen! Hva i all verden SKAL jeg gjøre ???? Ikke kan jeg bruke den - ikke kan jeg slette - ikke kopiere/flytte - ei heller formattere! Lenke til kommentar
kjelle392 Skrevet 22. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2004 Har nå vært i kontakt med Western Digital Support. De sier at jeg bør kjøre diagnoseverktøyet... Problemet er jo bare at hd'en henger FØR testen i det hele tatt starter! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå