Gå til innhold

Hvor skal jeg sette strøminntaket på vifta?

Lond

Anbefalte innlegg

Tenkte å sette inn en gammel vifte fra en gammel strømforsyning under skjermkortet for å få bedre lufting der. Hvor skal jeg sette inn ledningene på hovedkortet mitt, eller må jeg bruke en ekstern strømkilde som f.eks et batteri?

Har et MSI KT400 hovedkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du snakker om sola... haha :cool:

Jeg har nettopp henta to sånne 2-pins vifter fra min GAMLE maskin..

Tenkte jeg skulle bruke de...

Den ene er av denne typen: link..

Her er en pdf-fil.

Jeg har M33406 versjonen... som man kan se så er jo dette egentlig en ganske kraftig og bra vifte.. ser at støyen er litt høy, men det bryr ikke meg så mye...

Fatta ikke helt hva Diablito2k mente...

Skal jeg klippe av kontakten på en drevkontak, så avisolere rød og svart...

og så klippe 2-pin kontakten på vifta og og avisolere, for så å teipe rød med rød og svart med svart????

Er jeg på bærtur?

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Jeg har gjort noe lignendes.... Har en del gamle strømforsyningsvifter.... men de har jo 2 pins kontakt, så de passer ikke på hovedkortet.....

Det jeg har gjort er å bruke en kontakt som man setter inn på en 4pins ledning fra strømforsyninga. Og deretter bare avisolert begge ledningene, tvinna de sammen og teipa rundt, funker det. :yes:

Men da må man jo ha noen ledninger som man ikke bruker, sånn at man kan klippe osv. på de....

Lenke til kommentar

nå som vi allerede er inne på det:

har kjøpt 2 Titan alu vifter fra microplex m/3pins strøm og glemte å kjøpe overganger..

er jo 1rød 1blå og 1svart ledning, hvor skal disse festets på en 4pins molex kontakt?

Lenke til kommentar
nå som vi allerede er inne på det:

har kjøpt 2 Titan alu vifter fra microplex m/3pins strøm og glemte å kjøpe overganger..

er jo 1rød 1blå og 1svart ledning, hvor skal disse festets på en 4pins molex kontakt?

hvis du tørr å klippe litt så setter du den røde fra viften på gul fra strømforsyning for 12v eller på rød for 5v. og selvfølgelig sort på sort :)

Lenke til kommentar
Men da må man jo ha noen ledninger som man ikke bruker, sånn at man kan klippe osv. på de....

Hvis man ikke har det, så koster det jo ikke allverden å kjøpe en sånn skjøte sak/splitter sak...

Skal på Clas Ohslon nå og kjøpe det for 29 kr... :cool:

Så slipper jeg liksom å ødelegge en drevkontakt...

Lenke til kommentar

Hallo!

JEg har gjort dette flere ganger. Bare fjern disse to tappene som stikker ut på kontakten, da kan du putte den i 3 pins mobo-kontakten. Pass bare på at du får riktig av minus og pluss, og at turtallspinnen står urørt. Hold en tre-pins kontakt ved siden av for og sammenlikne hvilke pinner som er hva.

Lenke til kommentar

Har ikke noen ledige 3-pinskontakter...

men back til det snakket om 5 og 12 volt på drevkontakten...

Gul + Svart = 12V

Rød + Svart = 5V

Betyr dette i teorien at jeg kan kjøre en vifte på 12 volt, og en vifte på 5 volt samtidig?

Har nemlig to vifter... Tenkte å kjøre 5V på utblåser-viften, og 12V på innblåser-viften...

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Har ikke noen ledige 3-pinskontakter...

men back til det snakket om 5 og 12 volt på drevkontakten...

Gul + Svart = 12V

Rød + Svart = 5V

Betyr dette i teorien at jeg kan kjøre en vifte på 12 volt, og en vifte på 5 volt samtidig?

Har nemlig to vifter... Tenkte å kjøre 5V på utblåser-viften, og 12V på innblåser-viften...

Noen som vet?

Jepp. Det kan du. Du kan også få 7 volt ved og bruke gul og rød kontakt.

Lenke til kommentar

Jeg torde ikke å klippe opp ledningene i kabinettet, så jeg prøvde først med et 9V batteri, men det forsto jeg bare kom til å bli en midlertidig løsning.

Derfor stappa jeg lik så godt de to ledningsstumpene jeg fikk etter å ha klippet av kontakten inn i en ledning(en slik som jeg satte skjermkortkabelen sammen med)

Dette fungerer bra.

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...