Blackster Skrevet 25. mars 2002 Del Skrevet 25. mars 2002 Hei.. Jeg hadde planer om å kjøpe meg kabinettvifter til min chieftec...og i tillegg skifte ut vifta på Taisolen til en papst vifte.. er det nok at jeg kjøper 3 stk 80mm papstvifter...en til å blåse ut, en til å blåse inn...og en til ribba..?? har per dags dato...en idle på 53c og max oppunder 60c....og kabinett tempen ligger på ca 47c eller burde jeg kjøpe større kabinettvifter.. og følger det med rheostat på disse.. takk på forhånd blackster Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 25. mars 2002 Del Skrevet 25. mars 2002 Det følger vanligvis ikke med rheostat på vifter som selges. Isåfall pleier det å stå oppgitt i varebeskrivelsen. Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 26. mars 2002 Del Skrevet 26. mars 2002 Det var høy kabinett temperatur du hadde, så det trengs nok vifter. Chieftec har to vifteplasser bak. Når jeg satte begge viftene der ga det best effekt. Kabinettemp gikk fra 40 til 30 grader. CPU fra 60 til 50. Disse viftene trakk da spillvarmen fra CPU rett ut. Siden det var to, trengte de ikke gå så fort, og støyen ble liten. Kjøp en løs reostat (den klarer to vifter) eller Enermax vifter med regulering. Jeg prøvde å sette en vifte i front også, men den ga ingen effekt, dessuten bråkte den. Kontroller at kablene i kabinettet ikke hemmer luftstrømmen. Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 26. mars 2002 Del Skrevet 26. mars 2002 vil nok engang minne om en lite ting:.... Hvis man har 2 vifter + psu som blåser UT av kabinettet MÅ det nødvendigvis komme luft inn i kabinettet. Dette blir da ukontrolert bla. gjennom cd-spillere, og mellom cdspillere/annet. Hvis noen har åpnet opp en cdspiller eller sett på toppen av en veit dere at det støvlaget vil man ikke ha i PC-en. Det jeg har gjort er å sette nesten alle viftene mine på innluft, men med et filter forran. Psu og en 80mm og en 92mmm i bakkant trekker luft ut mens 5*80mm+120mm blåser inn. Resultatet er at jeg ikke har noe støy i kassa! Lenke til kommentar
Blackster Skrevet 26. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2002 Takk for svar.. men er fortsatt litt usikker på om det er nok eller om jeg burde gå for større vifter... grunnen til at jeg tenkte på disse 80mm er fordi disse har såpass lav støy 12db/19db ettersom hvilke jeg velger... er det nok at jeg kjøper meg 3 eller burde jeg kjøpe 4 med engang da har jeg 1 inn og 2 ut pluss en på ribba.. men blir dette lydløst? nå går disse på 1500rpm uansett......så lavere enn dette burde vel ikke være nødvendig Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 27. mars 2002 Del Skrevet 27. mars 2002 PIIIpower har mye rett i det han skriver, men Chieftek kabinettene har store luftåpninger foran så det trekkes veldig lite luft gjennom CD spiller osv. Det som er ulempen med å bruke vifter som suger luft inn er at disse må stå foran på kabinettet, og fører til endel støy. Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 27. mars 2002 Del Skrevet 27. mars 2002 Quote: On 2002-03-27 07:08, Pronto skrev:PIIIpower har mye rett i det han skriver, men Chieftek kabinettene har store luftåpninger foran så det trekkes veldig lite luft gjennom CD spiller osv.Det som er ulempen med å bruke vifter som suger luft inn er at disse må stå foran på kabinettet, og fører til endel støy. Har ikke overnevnet kabinett mulighet for monterinag av vifter på kabinett siden? Filter får man jo kjøp løst og er ikke avheng av det som sitter i frontpanelet.... skjønner at jeg har et sært kabinett.... Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 27. mars 2002 Del Skrevet 27. mars 2002 Stillhet og kulde er viktig. Ved å kjøpe _4_ pabst-vifter begynner det kostnadsmessig å minne om vannkjøling. Markedets dårligste vannkjøling kjøler bedre enn markedets beste helikopter-vifter. Dersom du ikke frakter maskina mye rundt, vil jeg anbefale deg å vurdere følgende løsning: - 1 stk billig vannblokk type koolance, ca 380 kr - 1 stk billig akvariepumpe fra zoo-butikk (ikke eheim) ca 250 kr - Ei 10 l bøtte med vann, 10 l aluminiumspanne el.l. til pumpereservoar utenfor kabinettet Pumpa setter du i bøtta, med vannledning til/fra kabinettet og cpu-kjøler. Med ei slik løsning vil du ha cpu-temp garantert under 50 grader, og en cpu-kjøleløsning som ikke lager en eneste decibel. Da vil sannsynligvis også kabinettemperaturen synke såpass mye at du kan droppe de papst-viftene. Skal du på lan kan du sette på igjen den vifta du har nå. mvh Are-Harald Lenke til kommentar
Blackster Skrevet 27. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2002 Jeg har tenkt på vannkjøling men er ikke så hardcore inn i gamet at jeg vil ha det... jeg verken overklokker eller spiller så veldig mye. og derfor vil det være tiltak for meg å lage min egen vannkjøling(er økonom i tillegg, ikke helt praktisk av meg) pc'en blir mest brukt til surfing, nedlasting, og litt spilling(enkle spill som civ og cm3) og jeg får papstviftene til en ganske ubetydelig pris...så det er ikke det som er problemet... problemet er som sagt høy kabinett temp.... og jeg lurte på om det var nok med 3 vifter...eller to til utblåsing og en til inn, pluss en til cpu... hva er nok, og hva bråker mest. vil disse bråke ganske heftig...oppunder det jeg har nå eller??(Taisol) per dag dato så høres det ut som at vifta går ustabilt i tillegg(er bare to mnd gammel) Blackster Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå