Gå til innhold

2200+ Thorton OC !

Dr.X

Anbefalte innlegg

God dag!

Jeg har da følgende specs:

Abit NF7-S

AMD 2200+, thorton kjerne (Default 133x13.5, 1.6v, purple core)

768MB(512,256) TwinMOS PC2100 RAM

Vannkjøling så det holder :p

Ok, utgangsfrekvensen på denne CPUen er 1.8GHz, altså som en 2500+ Barton.

Jeg fant ut at MP er låst, slik at jeg måtte prøve å komme så langt jeg kunne ved hjelp av FSB. Prøvde først 150, det gikk greit. Deretter økte jeg vcore til 1.7(fra 1.6) og prøve 160FSB. Det funka ikke, fordi jeg fikk en feilmld i prime95. Så økte jeg Chipset V til 1.7(fra 1.6 som er std på kortet) og prøvde igjen. Det funka! Akkurat nå sitter jeg på 165MHz FSB, som da blir ~2250MHz. Altså MERE enn en 3200+ Barton! Jeg er storfornøyd, og har ingen planer om å pushe den enda høyere..

Altså, happy livin'

:thumbup:

Edit: CPU temp med 1.7vcore har hittil vært på max 38grader, målt med MBM. Artic Silver pastan er fortsatt i innkjøringsfasen.

Endret av Dr.X
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bra OC :thumbup:

Jeg har fått min 2000+ opp på 2600MHz 208*12,5 @ 1,95v

jeg vet ikke hvor stabil den var men det var bare for å sjekke maxen på den. (kunne kansje kommet lengerhvis jeg hadde hatt annen ram)

Endret av Sink
Lenke til kommentar
En annen ting jeg lurer på, hvor mye kan jeg sette opp vcore til det begynner å bli utrygt? Jeg har som sagt ikke vært over 40grader på CPU enda, så kjøling har jeg nok av. Hva med RAM spenningen?

ikke ha den i lenger perioder over 2-2,1v du sliter cpu en din og plutselig en dag tar den kvelden ;)

edit: bare en liten skrivefeil

Endret av Sink
Lenke til kommentar
Hehe, jeg tøkke' dran så langt enda.. Noen her som har URL ang unlocking av MP og 512kb cache på thortons ?

her er en link til og enable de siste 256kb L2 cache'n. jeg har også en thorton prossesor men AMD klart og lukket så godt de har kunnet, har ikke klart og låst den opp ennda selv ikke engang med sølvlakk og diverse fikk jeg det ikke til. så synd det der. men thorton prossesorene klokket meget bra!

min Xp2400+ "thorton" (barton) har jeg klart og kjørt på 2505.66mhz med pc2100 ram! skjønner ikke helt åsen den gamle twinmos rammen klarte og kjøre på 166FSB (pc2700) men det klarte den en liten stund utrolig nok. tror jeg kunne kommet ennda lenger faktisk hvis jeg hadde byttet minne til pc3200 ram.

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20030930171549.html

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar

Ok!

Jeg lurer på en ting.. I det siste har lydkortet begynt å lage noen merkelige lyder.. spesielt mens jeg spiller CS f.eks.. Jeg husker ikke helt om det også var slik før jeg klokka, men jeg tror det! Er det ikke slik at Abit NF7-S automatisk regulerer PCI hastigheten etter hvor høy FSB er ? Nå har jeg på 165FSB, std er 133. Lurer på om RAMen liker detta.. Noen som har erfaringer med PC2100 TwinMOS RAMen? CL 2.5 forresten.

Endret av Dr.X
Lenke til kommentar
Ok!

Jeg lurer på en ting.. I det siste har lydkortet begynt å lage noen merkelige lyder.. spesielt mens jeg spiller CS f.eks.. Jeg husker ikke helt om det også var slik før jeg klokka, men jeg tror det! Er det ikke slik at Abit NF7-S automatisk regulerer PCI hastigheten etter hvor høy FSB er ? Nå har jeg på 165FSB, std er 133. Lurer på om RAMen liker detta.. Noen som har erfaringer med PC2100 TwinMOS RAMen? CL 2.5 forresten.

Nei Abit Nf7-S har AGP/Pci lås så heldigvis følger ikke pci hastigheten med når FSB økes. veldig førnøyd med dette kortet! NF7-S v2.0 er det beste kortet jeg har hatt til socket A.

jeg også har kjørt minnet på 166FSB, men den liker det ikke, den er ustabil og virker bare litt .har nøyaktig samme minne som deg. twinmos pc2100 CL 2.5 den liker seg ikke over 133mhz når jeg kjører rammen i dual. kjører jeg den i singel så går den litt høyere...

Lenke til kommentar

OK! Er det trygt å sette max spenning på RAM volten? 2.6 er std tror jeg, og jeg har ikke noe form for kjøling på de. Akkurat nå prøver jeg på 170FSB, ser ut til å funke stabilt. Satt vcore til 1.75 og RAM spenningen opp et hakk. Det er forresten CAS2 jeg kjører på de :green:

Lenke til kommentar

Maks vdimm er 2,9v, men NF7 overvolter som regel til mellom 2,95 og 3,1v (sjekk hvor mye ditt kort gir). Jeg kan ikke garantere at brikkene dine tar 3,1v uten problemer, men for de aller fleste brikker går det helt fint. Det er jo også bare noen gamle PC2100-brikker.

Men er du så heldig å ha et kort som gir 3,1v (mitt ga 3,09) kan du jo holde deg til 2,8v i bios hvis du ikke vil risikere at noe ødelegges.

Lenke til kommentar

Ok, jeg stoppa på 174MHz FSB. På 180 ville den ikke boote uten høyere volt på RAMen. Med høyere volt frøys bildet etter load av win.. så på ~175 FSB stopper jeg, ganske uansett hva jeg gjør. Jeg er ganske fornøyd, for å ha såpass dårlig RAM! Detta er hele 650MHz OC, fra 1.800 til 2350MHz. :thumbs: Detta er forresten med RAMen på CAS2, ikke CAS2.5 som den "egentlig" er..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...