Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Branmuren fra NGT tilstrekkelig?

Anbefalte innlegg

Jeg blir tilkoblet NGT om noen dager. Er det noen som vet om Brannmuren som er på ruteren gir tilstrekkelig beskyttelse, eller må jeg ha brannmur på mine PC-er og?

Finnes det i så tifelle noen bra gratis brannmur som jeg kan laste ned?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan jo til og med bruke brannmuren som er innebygd i Windows XP om man vil...

Selv bruker jeg Netopia-routeren og har port-filteret slått på. (det er jo egentlig bare et portfilter og ikke en fullstendig brannmur) I tillegg bruker jeg Norton internet security 2003 og unngår Outlook.

Lenke til kommentar
men ærlig talt... hvor ofte blir private pc'er hacket?

VELDIG ofte

De blir ikke hacket for å hente ut personlig informasjon om deg, men for å gjøre om PCen din til en drone de kan kontrollere senere. Dette brukes til bla. DDoS angrep og til å skjule sine egne spor når de skal hacke seg vidre.

Lenke til kommentar
VELDIG ofte

De blir ikke hacket for å hente ut personlig informasjon om deg, men for å gjøre om PCen din til en drone de kan kontrollere senere. Dette brukes til bla. DDoS angrep og til å skjule sine egne spor når de skal hacke seg vidre.

Hva er din definisjon av veldig ofte? Hvor ofte blir en gjennomsnitts norsk internettbruker hacket i løpet av et år?

Lenke til kommentar
Zone Alarm er jo en grei gratis brannmur... men ærlig talt... hvor ofte blir private pc'er hacket? Personlig har jeg åpnet alle porter jeg trenger og ikke tenkt på noe sikkerhet.

Om ikke du har noen beskyttelse, og ikke har installert de nyeste sikkerhetsoppdateringene, vil det ta mindre enn 5 minutter før du er infisert av en eller flere ormer. Det finnes hundretusenvis av andre maskiner som er infisert, og alle disse leter kontinuerlig etter flere maskiner å infisere.

Lenke til kommentar
... men ærlig talt... hvor ofte blir private pc'er hacket?

Liker du spam i eposten? Visste du at ca 1/3 av all epost-spam sendes ut av infiserte/kaprede hjemmemaskiner?

Personlig oppdager min NIS 2003 angrep flere ganger om dagen. Selv bak NGT-routeren med portfilteret slått på.

Lenke til kommentar

Jaja... litt rart at det er 6 år siden sist jeg hadde et virus/orm/trojan/whatever da. Bruker uansett et helt ordinært virusprogram til å ta sånne ting.

Har brukt både Zone Alarm og NIS 2003, men etter at jeg brukte de i overkant at et halvt år og aldri fikk noen angrep eller advarsler fra programmene, så ble de pent og pyntelig slettet.

edit:

Og jeg merker ganske fort dersom noe av min båndbredde blir brukt, siden den som oftest er makset ut heh. Maskinen er i tillegg av om natten.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Dette hysteriet med at folk blir hacket er jo bare tull.

Hvis man har en router med NAT og et oppdatert antivirusprogram holder det lenge, og det skader heller ikke å bruke huet  :p

Det er ikke bare tull. Problemet er at det er så mange som ikke skjønner data og heller ikke vet å beskytte seg mot problemer. De er jo levende målskiver for virus, trojanere, ormer osv. Ikke rart det flommer over av slike når det flommer like mye over av uvettige PC-brukere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ikke vet jeg hvor ofte private PC-er blir hakket, men det forekommer og jeg vil helst ikke at det skal være min. Det får vel klare seg med "portfilteret" til NGT intill videre så får jeg eventuellt revurdere det senere.

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Jeg blir tilkoblet NGT om noen dager. Er det noen som vet om Brannmuren som er på ruteren gir tilstrekkelig beskyttelse, eller må jeg ha brannmur på mine PC-er og?

halla

Jeg suns det er synsykt bra jeg.

Jeg sitter uten et enste virus program og har ikke et virus eller.

Kjempe fornyd jeg.

Telenor s branmur suger noe helt jevli der kommer det alle slags virus som blaster og osv.

Så du trenger ikke noe program ikke instaler norton , leter sakt ikke noe virus program i det helle tat.

Nextgentel er det best som har hent meg. :thumbs:

hmm..

Når jeg hadde telernor interentt uten vrius program var pcen ødleakt av virus etter 2 dager med surfing!!!!

Telernor sugger etter min menig!!!

koble opp intrentt en er ikke adsl!

Endret av Aadna
Lenke til kommentar

halla

Kjempe fornyd jeg.

Telenor s branmur suger noe helt jevli der kommer det alle slags virus som blaster og osv.

Så du trenger ikke noe program ikke instaler norton , leter sakt ikke noe virus program i det helle tat.

Uten antivirus / spyware alerter

hvordan vet dere da at dere ikke har fått noe .

Du får virus/trojanere via web browsing activex bla. via port 80 .

Hjelper ikke med NAT da .

Har selv ruter med NAT men ikke bare det .

Virker som det er mye uvitenhet om dette som Simen sier , grøss .

.............

Lenke til kommentar

halla

Kjempe fornyd jeg.

Du har virus. Såkalt skrivefeil-virus. Meget smittsomt på forum og lignende. Last ned Norton og patch: "skrfleif 1.84b". GL

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...