Gå til innhold

pcen klikker når jeg spiller...

Anbefalte innlegg

kjøpte ny pc fra psdata.no som kom i posten på fredag, satte sammen kassa med følgende specs:

Case Midi ATX Tower 300W CoolGrey/Blue

A7N8X-X Mainboard Socket-A nForce2 400 ATX Audio LAN Retail

WD1200JB Harddisk 120.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 3.5" 8MB

DVD-1648 Bonus Pack (AAP) Multicolour DVD-ROM Retail

CPU Athlon XP 2500 1.833MHz Socket A 333FSB Barton

IGLO 2320 Cooling Fan Socket A/370 All PIII/Celeron AMD Up To XP2800

VGA-Card Radeon 9600XT 128MB AGP DVI TV-Out Retail

512MB DDR PC3200 400MHz Value CL2,5 5ns Aluminium Heat Spreader

Når jeg spiller (quake III og war of the ring, er det eneste som har blitt spillt) fryser bildet etter en stund, og går deretter tilbake til winxp, der bare bakgrunnen og "pila" vises... når jeg restarter maskinen stopper den ved "detecting ide drives" og nekter å boote...

Da jeg ikke vet hva som er feil leita jeg litt på forumet og gjorde meg opp følgende ressonement: (må ikke leses hvis du vet hva problemet er)

Må inrømme at jeg ikke har den minste anelse om hva som er feil, men har ikke hatt problemer med de to andre pc'ene jeg har bygd... har lett litt på forumet men fant ingen som hadde hatt akkurat samme problem... men slik jeg har forstått det kan det vel være varme - hdd en står litt trangt i det lille kabinettet, psu - den er på 300W i følge aopen(og de pleier vel å ha gode stømforsyninger) noe som bør holde, ram - den stod på 200MHz men (spd eller no) men stilte den på auto, og da gikk den over på 166MHz, noe som samsvarer med prosessoren, eller kan det være skjermkortet som er "føkka" (kjører forresten på en gammel 17" skjerm men det skal vel være uten betydning)... har en annen maskin med nesten samme specs som jeg kan teste hw'en på men de står 5km unna hverandre så hvis noen vet hva problemet er slipper alt styret med å flytte den ene...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du beskriver kan forårsakes at utrolig mange forskjellige grunner. Derfor annbefaler jeg deg at du kjører en del stress-tester på forskjellige komponenter for å utelukke dem. Først da kan du begynne å resonere deg fram til feilkilden.

For eksempel, kjør en PCU stabilitets-test (for eksempel super-pi, eller stab-test),

så sjekker du ram stabilitet. Mange gode program for dette, men jeg husker desverre ikke nanvene i farten.

Hvis alt fungerer så langt, så prøver du å loope et par timer i 3Dmark 2001 eller 2003. Komemr det problemer her, så er det godt mulig det er skjermkort eller skjermkort-driver relaterte problemer. Hvis ikke, så har du nå ivertfall sjekket at de viktigste delene i maskinen fungerer som de skal, og du kan bvruke tiden med å lete etter problemer i andre områder.

Her er en link til et sted der du kan finne programmer du kan bruke. blant annet stab-test. Det erforsovidt lett å google etter slike programmer også.

http://www.pcworld.com/downloads/file_desc...fid,7146,00.asp

Lykke til!

-Stigma

EDIT: For å sjekke om det kan være temperatur eller størmproblemer (det tror jeg neppe), så kan du lste ned "motherboard monitor". Det er veldig enkelt å installere og bruke, og gir deg temperaturer på både hovedkort og CPU. Dessuten kan du lese av hvor mange volt som går ut på 3,3 - 5 og 12V linjene. Hvis disse går over eller under 5-7% av hva de burde vært (for eksempel 11,4 eller lavere for 12V) så er det mulig dette kan lage problemer. Et tegn på at strømforsyningen sliter vil også være at spenningene varierer mye opp og ned, så ta en tur inn i et spill (el. 3Dmark), og sjekk etterpå i statistikken hvor høyt spenningen gikk da du bruke alle ressursene maskinen din hadde.

http://mbm.livewiredev.com/ - motherboard monitor

Sorry for alle skrivefeilene, men jeg gidder ikke rette...

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Først kjører du Prime 95. Det finner du met et søk på google. Tester cpu og lit minne.

Så kjører memtest 86 samme med det. Tester minne

3dmark 03 tester mest skjermkortet. last ned frafuturemark.com

Prøv gjerne skjermkortet, minne og cpu i en annen pc.

Last også ned et temp program for å overvåke temperaturen. Eller sjekk i bios. Prøv å installere nye chipset drivere og skjermkort drivere. Installer nyeste service packs og liknende.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...