Dead_Rabbit Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 (endret) Hei, eeh... Vet dette her er noe *kremt*av det første*kremt* man bør lære seg men... Hvordan kompilerer man egentlig i dos? sånn: g++ -o navn.cpp (vet det ikke er sånn, det er derfor jeg spør...) EDIT: Kompilerer alltid i kompilatoren, gjør det ikke manuelt... Endret 21. mars 2004 av zirener Lenke til kommentar
moesen Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 Hei, eeh...Vet dette her er noe *kremt*av det første*kremt* man bør lære seg men... Hvordan kompilerer man egentlig i dos? sånn: g++ -o navn.cpp (vet det ikke er sånn, det er derfor jeg spør...) EDIT: Kompilerer alltid i kompilatoren, gjør det ikke manuelt... DOS kan vel ikke kompilere? Hvis du bruker windows bruk kompilatoren borland eller dev-c++, eller hvis du har kan du bruke mingw(eller hva det kalles) og kompilere "manuelt" som du skriver. Det du mener er vel å kompilere under *nix, der bruker man den innebygde kompilatoren, f.eks g++ o- blabla.cpp blabla.exe eller noe sånt... Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 21. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2004 (endret) Hei, eeh...Vet dette her er noe *kremt*av det første*kremt* man bør lære seg men... Hvordan kompilerer man egentlig i dos? sånn: g++ -o navn.cpp (vet det ikke er sånn, det er derfor jeg spør...) EDIT: Kompilerer alltid i kompilatoren, gjør det ikke manuelt... DOS kan vel ikke kompilere? Hvis du bruker windows bruk kompilatoren borland eller dev-c++, eller hvis du har kan du bruke mingw(eller hva det kalles) og kompilere "manuelt" som du skriver. Det du mener er vel å kompilere under *nix, der bruker man den innebygde kompilatoren, f.eks g++ o- blabla.cpp blabla.exe eller noe sånt... Ja litt dårlig forklart den der Men det var sånn du foreslo som jeg mente Edit:Men er det bare å f.eks g++ o- mittprogram.cpp mittprogram.exe? Mener å huske at jeg har sett at det har vært noe mellom .cpp og .exe, men husker ikke hva og ikke hvilken side jeg så det på. Endret 21. mars 2004 av zirener Lenke til kommentar
søppel Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 (endret) hm .. For C++: g++ fil.cpp -o program For C: gcc fil.c -o program ..du trenger ikke ha .exe bak program-navnet. Linux har forresten ingen "innebyggd kompilator". Edit: Det ovenfor var egentlig ikke kompilering, det var kompilering & linking. Dette er kompilering: g++ -c fil1.cpp -o fil1.o g++ -c fil2.cpp -o fil2.o ..og dette er linking: g++ fil1.o fil2.o -o program Endret 21. mars 2004 av søppel Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 21. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2004 (endret) Jeg bruker windows, det er vel ikke noen innebygd kompilator der? EDIT: Et lite problem, cmd gjenkjennes ikke som en intern elle ekstern kommando. Hvorfor det? Hva har jeg gjort feil? Først så skrev jeg: [B]g++ C/helefilbanen/C++.cpp -o C++.exe[/B] og så: [B]g++ C++.cpp -o C++.exe[/B] Igjen spør jeg, hva har jeg gjort feil? Endret 21. mars 2004 av zirener Lenke til kommentar
søppel Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 g++ relativ/path/til/kode/fil.cpp -o program Det er ikke å anbefale å ha stor(e) bokstav(er) i filnavn. Windows har heller (/i hvertfall) ikke noen innebygd kompilator nei. 'cmd' under Win2k/XP, og 'command' under Win98/ME hvis jeg ikke husker feil. Lenke til kommentar
søppel Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 (endret) Btw. .. skal man jobbe i konsollet (under Windows) er det bedre å bruke MSYS synes jeg da. http://www.mingw.org/ Endret 21. mars 2004 av søppel Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 g++ -o fil.cpp er ikke å anbefale bare så det er sagt, med mindre du ønsker å overskrive kildefilen :] Lenke til kommentar
søppel Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 Hehe - kan være litt små-kjipt det. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 21. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2004 Ok................ Takker ihvertfall for alle svar da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå