Thrain Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 Hei jeg skal i nær fremtid bygge en server for og putte i rack , men det er et par ting jeg lurer på.. 1. hovedkort: når man kjøper et rackkabinet regner jeg med at dette ikke er noe atx standard, men bruker man fortsatt vanlige hovedkort eller må det kjøpes en speciel type? 2. cpu jeg har lyst til og kjøpe et dual 64bits amd , men jeg lurer da på om dette vil lage problem for kjøling osv og hva slags kjøling ordner man til en rackserver? for og si det sån hvi sdere har noen tips om rack servere i det hele tatt så tar jeg dem med glede , jeg har aldri jobbet med rack server tidligere, mem har bygd en god del vanlige pcer og server (ikke rack) Takker for all info Lenke til kommentar
pskard Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 Hei, Vi har kjøpt en tre stykk dual Opteron 1U rackservere. Fungerer veldig bra. De vi har kjøpt er fra Appro og er levert av Quad.no. Se here for en modell: http://quad.no/Serv-1UOP-ideConfMain.asp. Appro har dog en rekke modeller alt opp til 4-veis Opteron i 1U Ellers selger HP, SUN, IBM m.fl. også dual Opteron servere. Ettersom 1U stiller en strenge krav til kjøling ville jeg ikke anbefale deg å bygge det selv. Da er det trolig bedre å kjøpe en bareboneserver a la Appro (igjen er Quad importøren). Håper det gav deg et par tråder videre. Lenke til kommentar
synfault Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 Det finnes en del hovedkort som er "optimert" for montrering i 1U rack. Disse kortene har f.eks. vinklede ramsloter for å redusere høyden. I tillegg finnes egne "low-profile" CPU kjøling og PCI kort. Det går muligens ann å bygge en 1U server av standard-deler, men det er fort gjort å gå på en smell med layouten. 2U og over er mye enklere... For å slippe krøll med plassering av utganger etc, er det trygge valget å gå for en "barebone"eller ferdig løsning der hovedkortet allerede er ferdigmontert dersom du ikke er 100% sikker på at delene dine passer i kabinettet. Jeg vet at i alle fall www.quad.no selger Dual Opteron servere i 1U format, så får andre forumbrukere fylle på med eventuelt andre steder de har dumpet over sånne saker. Lenke til kommentar
Thrain Skrevet 21. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2004 Takker og bukker for info Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå