Gå til innhold

Problemer med Dreamweaver 4 - trenger hjelp

AK47

Anbefalte innlegg

Har prøvd å sette meg inn i Dreamweaver 4, men alt er ikke så enkelt. Kanskje det er det, men jeg trenger elimentær hjelp:

Alt går bra (bilder, tekst etc), helt til jeg skal sette inn frames. Når jeg da vil ta et preview blir jeg bedt om å lagre UntitledFrame-1 og UntitledFrameset-1. I Preview blir det bare beskjed om at Siden kan ikke vises.

Når jeg lagrer for første gang foreslås det å lagres som Untitled-1. Det er i det hele tatt lagringsprosessen som går skeis. Noen som kan fortelle meg hvordan jeg skal gå fram for å lagre rett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-03-25 22:14, AK47 skrev:

Har prøvd å sette meg inn i Dreamweaver 4, men alt er ikke så enkelt. Kanskje det er det, men jeg trenger elimentær hjelp:

Alt går bra (bilder, tekst etc), helt til jeg skal sette inn frames. Når jeg da vil ta et preview blir jeg bedt om å lagre UntitledFrame-1 og UntitledFrameset-1. I Preview blir det bare beskjed om at Siden kan ikke vises.

Når jeg lagrer for første gang foreslås det å lagres som Untitled-1. Det er i det hele tatt lagringsprosessen som går skeis. Noen som kan fortelle meg hvordan jeg skal gå fram for å lagre rett?

Ikke det at jeg har noe som helst peiling på å lage hjemmeside, men når du lager frames, så vil siden din bestå av flere sider. hovedsiden vil da bli kalt UntitledFrameset-1 (den inneholder informasjon om hvilke frames som er med og hvor de skal plaseres tror jeg).

Deretter kommer de andre framsene - dvs det som du har laget. de blir kalt Untitled-1, Untitled-2 osv (så mange som du har laget)

Du må lagre alt sammen. (save all tror jeg det heter) - etter du har lagret alt sammen kan du prøve preview, eventuelt åpne siden manuelt. (dvs åpne UntitledFrameset-1.html der du lagret den.)

Lenke til kommentar

Det er helt riktig at når du bruker frames, så vil sida' bestå av like mange forskjellige .html dokument som antall frames, ettersom 1 frame er et individuelt dokument, og sammen lager de helheten.

(Det ble litt dårlig det her, men men)

Tingen med frames er at hjemmesida blir fort lite brukervennlig, og dermed dårlig.

F.eks ta hjemmesidene til Arkitektskolen i Aarhus. De har sikkert leid inn masse flinke folk som kan frames kjempebra, men har noen prøvd f.eks å skrive ut forskjellige sider derfra?

(Irreterende å måtte klikke på "frame't" hver gang du skal ha akkurat "den"!)

Uansett er mitt dårlige råd mitt i det hele; dropp frames. Bruk tables.

Mange blir sikkert frustrerte nå, og tenker "åh nei, idiot", så smaken er inividuell, akkurat som frames.

Men i mitt syn, blir bruken av frames overdreven og innviklet i forhold til tables.

Akkurat som folk som skriver "Under Construction" på en hjemmeside, men er det ikke det som er hele poenget med internett, at det hele er under stadig utvikling, så hvis dette er poenget, burde og er alle sider under kontinuerlig forbredring og dermed blir bruken av "Under Con..." overflødig og irreterer brukeren bare ytterligere.

Det er seint og jeg skal gi meg nå siden alt bare blir vas, men jeg har hørt Magnus (fra magnus.no) holde kurs om dette (brukervennlighet på internett) , og det er egentlig veldig fornuftig det der om å holde ting så enkelt som mulig.

Dette var under temaet; Frames.

phu.

Lenke til kommentar

Takker for gode råd :smile:

Et nytt spørsmål fra en uviten hjemmesidemekker:

Jeg vil ha en meny på siden. Må jeg ikke da bruke frames? Eller er det andre alternativer. Menyen kunne jeg f.eks tenkt meg å lage i Fireworks eller Photoshop.

Lenke til kommentar

Dreamweaver har en veldig enkel funksjon for å lage menyer. Du bare legger inn hvilke knapper du vil bruke (.jpg) og hvilke url'er knappene skal peke til.

Du kan også legge til flere knapper slik at knappene "synker" når du har musa over dem.

Dreamveaver fixer dette lett og enkelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...