Kalle_^ Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 (endret) Hmm... har oxo en radiator som er skitten inni... har planer om å kjøpe radiator rens å ha det oppi og koke den for å varme den. På radiator renesn står det at man skal ha motoren til å gå en stund men den er jo ikke kobla til en bil. PS: Har ikke prøvd det så vet ikke om det funker og om det er bra for radiatoren. Skal prøve det før jeg kobler radiatoren til vannkjølinga. Endret 16. mai 2004 av Kalle88 Lenke til kommentar
andrekr Skrevet 16. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2004 Ja jeg har også kjøpt raddis rens på shell.... og det stof at motoren skulle være i gang ja... men jeg prøvde for det og den blei reinere men ikke helt rein. Et annet tips er å helle avfetningsvæske oppi raddisen og la det stå noen dager, hjelper ltt det og... Jeg trenger altså skruer til å feste north-brdge kjøling, og jeg tror at de hullene rundt der er mindre enn dem rundt cpu... Så er det noen som vet M-størresle på de hullene? Stikker ut og kobler raddisen til vannkrana.. Lenke til kommentar
Kauder Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Jeg snakker P4-hull da jeg sier at jeg tror det går M4 i de hullene. Har ikke hull rundt mitt nb, men skjermkortet mitt er det hull på, og der tror jeg det passet akkurat med M3. Uanz, bare å prøve? De selger ikke mindre enn M3 på clas, og den koster 12 kr for en stang på en meter eller.no. Lenke til kommentar
teq Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Ja jeg har også kjøpt raddis rens på shell.... og det stof at motoren skulle være i gang ja... men jeg prøvde for det og den blei reinere men ikke helt rein. Dette blir akkurat som C.I.P.-vask (Cleaning In Place) slik vi bruker på meieriet jeg jobber på. Ved automatisk vask av tanker og rørsløyfer brukes kun kjemikalier og vann, ikke børster e.l.. Hovedreglene for en god C.I.P.- vask er: Varme, tid, kjemikaliekonsentrasjon og mekanisk påvirkning. Mekanisk påvirkning oppnås ved gjennomstrømning, og denne biten mangler ved metoden din. Poenget er å ha en høy gjennomstrømning slik at den mekaniske effekten blir god. Om du vil skufle vann på 90 grader gjennom pumpa di er en annen sak... Du kan sikkert skaffe deg ei brukt bilvannpumpe fra en høgger til dette formålet og koble på en drill eller no sånt, men det begynner kanskje å bli vel mye pes for veldig lite? Lenke til kommentar
advert Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 Hvor vått ville hovedkortet mitt blitt hvis jeg bygde inn en radiator i kjøleskapet mitt? Med tanke på kondens osv.. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 vanskelig å si men kjøleskapet ville neppe tålt dette, da det ikke er beregnet å skal stå å gå hele tiden noe det må for å fjerne varmen fra radiatorn. Lenke til kommentar
Kalle_^ Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 trur det blir tørt og varmt når kjøleskapet går Lenke til kommentar
mistabeen Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Lurte på en liten ting, hva slags pakning har du brukt mellom plexien og kobberet? Og evt, er det noen som bor i Oslo og vet hvor man kan få tak i oljebaserte pakninger? Tenkte litt på båtrekvisita, kanskje de har det der? Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 biltema har gummipakninger som er beregnet til motorer, så de tåler MASSE. du får de i forskjellig tykkelser. Lenke til kommentar
Hardfredd Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Kjempe bra arbeid! Missuner folk som får til sånt tilsynelatende enkelt! Lenke til kommentar
Grev_Rasmus Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 den blei drit fin Ej fikk tak i 10mm kobber i dag så i morgå skal ej besøke borgund vgs å låne fresebenken Lenke til kommentar
Kauder Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Lykke til! Du kommer sef til å poste resultatene i form av bilder her, eh? Lenke til kommentar
Dauen Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 bli bra detta. stå på,mere bilder snart..? Lenke til kommentar
andrekr Skrevet 14. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2004 Ja nå kommer en update etter laaang tid Jeg faktisk begynt på ny cpu-blokk ( har ikke fått testa den andre). Jeg skal lage en slags TDX-klone, men med 5 mm bunn i stede, fordi det de materialene jeg har. Ribba skal jeg ikke sage ut men bruke en gammel cpu kjøler, den har veldig tynne og fine finner. Og fra ovenfra, den måler 2,5x2 cm, altså litt større enn den i guiden til Skrue. Og her er 5mm plata som jeg har skjært/filt hull til ribba: En annen vinkel: Så kom den store dagen, jeg skulle lodde tinga sammen. Har aldri lodda vannblokker før, men jeg synes ikke det ble så værst. Har bare fortinna foreløpig: Og ribba: Men jeg har ikke aluminiumsplate å lodde på så jeg tok en blikk plate med en oppskjært cola boks oppå: Den er jo ikke så veldig rett, men det funka å fortinna på i hvertfall, vet ikke om jeg skal bruke den til å lodde de sammen med og. Går det ann å bruke alu-folie? Vel det var den updaten, håper på å få lodda sammen i løpet av de neste dagene. Tips om sammen loddong? Lenke til kommentar
Kauder Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 (endret) DU LAGER BUNNEN ALTFOR TYKK! Da vil varmen bre seg utover hele platen din og du står igjen med problemer! Før du lodder den sammen: Skjer ned kantene inni bunnplaten, slik at de koner nedover. Så kapper du av den tjukke bunnen på ribbe-blokken din! Ned til 1.5mm! Temmelig viktig dette.. Ellers så så den blokken fet ut! () Finnene så geniale ut. Bruk en treplate til å lodde på, bunker som en sjarm! Ingenting som sier at du trenger metall. Da tar det bare lenger tid å varme opp greiene. Endret 14. juli 2004 av Kauder Lenke til kommentar
andrekr Skrevet 14. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2004 (endret) Jeg lagde den så tjukk fordi jeg bruker de materialene jeg har. Hadde jeg hatt 1,5 mm plate hadde jeg heller brukt det. Det må da bli veldig vanskelig å skjære ned plata og ribba til 1,5 mm? Nesten umulig å få det rett vel? Treplate til å lodde på??? Blir ikke den svidd da? Endret 14. juli 2004 av andrekr Lenke til kommentar
Kauder Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Hva så om den blir svidd? (!) Men du kan "lage den" til en 1.5mm plate. Hva verktøy har du? Med vinkelsliper skulle det være dritlett.. Jeg vil tro slik du har det nå ikke vil kunne fjerne varmen "før det er for sent". Grunnen til å du kan bruke en så liten finnekjerne er nettopp det at den vil være kapabel til å fjerne varmen så fort at du ikke trenger større. Du har P4? Lenke til kommentar
andrekr Skrevet 14. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2004 (endret) Nei, jeg har AMD-M. Tenkte jeg skulle eksprimentere med en litt større ribbe.... Men... bare til å legge en treplate oppå komfyren og fyre opp? Den brenner ikke opp? Kanskje jeg har vinkel sliper, men kanskje litt vanskelig å få den til akkurat 1,5 mm... Endret 14. juli 2004 av andrekr Lenke til kommentar
Kauder Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 (endret) Ca. 1.5 mm. Nå håper jeg inderlig at du ikke la en treplate oppå komfyren og skrudde på. Den vil gå opp i røyk, og blokken vil bli lunken. Tenkte du brukte noe annet til å varme med. Jeg har brukt en gammel aluminiumspanne som jeg fikk lov å låne fra muttern. Nå kan jeg bare anbefale deg å bruke fantasien. (Tre leder ikke varme, doh.). Hvis du har kjeramisk komfyr, så ser jeg ikke noe grunn til at du ikke kan gjøre det rett på platen. Lykke til. Men jeg ville kjørt vinkelsliperen og kappet det hele ned. PM meg hvis det er noe mer du lurer på. Edit: alufolie skulle funke! Så lenge det mot all formodning ikke er alu.. Endret 14. juli 2004 av Kauder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå