Gå til innhold

Jeg er i ferd til å gå over til Linux


Anbefalte innlegg

Hallo

 

Jeg er iferd med å gå over til Linux nå.

Men det er endel spørsmål jeg trenger svar til, og jeg trenger forslag til programmer som jeg kan bruke til mitt bruk....

Saken er at jeg skal kvitte meg med windows 2000 som jeg har hvert trofast til i alle år.. :p

 

 

Dette bruker jeg maskina til:

  • Musikkavspilling
  • Filmavspilling
  • Nedlastning
  • DC
  • DC server
  • Spill når jeg er på LAN
  • Brenne ISO'er
  • MSN
  • IRC
  • Ventrilo (prater med venner med det)
  • FTP
  • FTP server

Musikkavspilling

 

Jeg trenger et program som jeg kan spille av musikk med. Mp3, ogg, wma og CDer. Hva slags program bør jeg bruke til dette?

 

Filmavspilling

 

Trenger et program (og codecs) som spiller av det meste av film. Forslag?

 

DC og DC server

 

Jeg bruker maskina til å laste ned ting via DC blandt annet. Jeg driver også en liten DC hub. Hva slags programvare trenger jeg til slikt?

 

Spill

 

Når jeg er på LAN så må jeg være litt med og spille CS og noen andre spill. Hvordan får jeg spilt "windowsspill"? Vet om folk som spiller slikt med egne programmet til å åpne spill i...Vil det bli noen stor forskjell for meg å spille med linux istedet (med tanke på å bruke et program som "konverterer")

Hva slags program?

 

ISO og brenning

 

Jeg trenger et program til å kunne brenne filer og musikk ut. Jeg må også kunne bruke DVD og brenne DVD. Hva slags program?

 

MSN

 

Trenger et program hvor jeg kan holde kontakt med "folket", trenger ikke å støtte teite ting som webkamera, men om det klarer å bruke msn sin filoverføring så blir jeg happy :)

 

IRC

 

Trenger en enkel og grei irc klient som ligner mest mulig på dette http://home.online.no/~mbjaal/irc.gif

 

Ventrilo

 

Har googlet litt på dette, har ikke funnet noen klient for slikt. (men om noen vet om noe så gjør det ikke noe å si det)

 

FTP og FTP server

 

Jeg skal bruke FTP og jeg skal kjøre FTP server av og til med denne maskina. Trenger også forslag til program her...

 

 

 

Har også noen spørsmål angående det pratkiske... Hvordan blir det med meg og nettverk? Internett er 0 problem, da jeg kobler meg til via router (DHCP). Men hvordan blir det for meg å finne igjen andre folk på nettverket (som bruker windows) ?

 

En annen ting, hvordan blir det med diskene? jeg har 2 hardisker (en på 160 og en på 200) og de er delt på tilsammen 3 partisjoner. Hvordan gjør jeg når jeg skal bruke linux? Jeg har NTFS på alle diskene... har en os disk, en fil disk og en "media" disk. Har plass til å flytte alt som er på fildisken over til mediadisken..Er det ikke slik at jeg må brke et annet filsystem på Linux?

 

 

Distro er også et evig spørsmål :p Hva slags distro bør jeg velge?

Det må være lett og skal kun brukes til "Desktopbruk" omtrent...

 

 

Takker for svar

 

 

Edit: glemte å skrive web, men der bruker jeg såklart Opera :)

Endret av bjaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Musikkavspilling

 

Jeg trenger et program som jeg kan spille av musikk med. Mp3, ogg, wma og CDer.  Hva slags program bør jeg bruke til dette?

 

 

Filmavspilling

 

Trenger et program (og codecs) som spiller av det meste av film. Forslag?

 

 

Til musikk: XMMS, en Winamp 2-klon.

Til film: Mplayer, spiller stort sett alt.

 

DC og DC server

 

Jeg bruker maskina til å laste ned ting via DC blandt annet. Jeg driver også en liten DC hub. Hva slags programvare trenger jeg til slikt?

Det fins både klienter og servere til Linux.

 

Spill

 

Når jeg er på LAN så må jeg være litt med og spille CS og noen andre spill. Hvordan får jeg spilt "windowsspill"? Vet om folk som spiller slikt med egne programmet til å åpne spill i...Vil det bli noen stor forskjell for meg å spille med linux istedet (med tanke på å bruke et program som "konverterer")

Hva slags program?

Det går an, men det er svært mye slit å få det til. Ikke sats på det.

 

ISO og brenning

 

Jeg trenger et program til å kunne brenne filer og musikk ut. Jeg må også kunne bruke DVD og brenne DVD. Hva slags program?

K3B er et svært bra brenneprogram til Linux.

 

MSN

 

Trenger et program hvor jeg kan holde kontakt med "folket", trenger ikke å støtte teite ting som webkamera, men om det klarer å bruke msn sin filoverføring så blir jeg happy :)

Det fins flere MSN-klienter, for eksempel aMSN og GAIM.

 

IRC

 

Trenger en enkel og grei irc klient som er enkel og som er grei.

Her fins det mange alternativer, de mest populære er X-chat(grafisk), BitchX(tekstbasert) og irssi(tekstbasert)

 

Ventrilo

 

Har googlet litt på dette, har ikke funnet noen klient for slikt. (men om noen vet om noe så gjør det ikke noe å si det)

Tror ikke det fins.

 

FTP og FTP server

 

Jeg skal bruke FTP og jeg skal kjøre FTP server av og til med denne maskina. Trenger også forslag til program her...

FTP-klienter og -servere fins selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Musikkavspilling: XMMS (ligner på Winamp)

 

Filmavspilling: Xine (omtrent MPlayer med GUI) med win32 codecs eller MPlayer, tar alt, uten installasjon av hver enkelt codec, alle følger med. ALLE filmer spillest av, mye enklere enn i Windows.

 

DC: Bruk DCGUI-QT (like bra som DC++, kan laste ned fra flere samtidig til samme fil, går dritfort). Den kan stille på maks upload hastighet så du kan bli kicket fra noen Huber. Til DC Hub bruker du OpenDCHub.

 

Spill: NOEN spill laget for Windows kan fungere i Linux med WineX. Se www.transgaming.com. Uansett, Linux er like god på spill som Windows, det er ikke det, men det eksiterer ikke så mange spill laget for Linux enda (da spillfolket krever et OS der man ikke behøver å tenke, bare kjøre spillet)

 

Brenning: K3b, gratis (som alt annet til Linux) og brenner ISOer og DVDer osv glatt.

 

MSN: Mange klienter, f.eks aMSN (støtter bildeoverføring), GAIM, KMess, Kopete osv. De fleste støtter filsending/mottaking men ikke webkamera og lyd. Microsoft holder tett om det.

 

Fildeling med Windowsmaskiner: Samba (følger med de fleste distroer). Smb4K for browsing av nettverket.

 

IRC: X-Chat, KVIrc, IRSSI

 

Ventrilo: Finst neppe, men server finst og den er best. Har ikke TeamSpeak Linux klient?

 

FTP: gFTP, KBear, IglooFTP som klient og ProFTPd som server.

 

Det beste når du legger inn en Linux distro er å ha UPARTISJONERT plass. Dvs slett en partisjon ellerns. Sett opp et dualboot system og prøv å skifte gradvis fra Windows til Linux. Det er mer avansert, men jeg digger det. Tror SuSE/Mandrake/Fedora er en passelig distro for deg. Kanskje du bør se på Mandrake 10 når den er endelig og SuSE 9.1 som kommer snart (begge med 2.6 kernel og KDE 3.2)

 

Husk at poenget er ikke å få alt til å være mest mulig likt Windows.

 

EDIT: Dualboot er 0 problem. De distroene jeg lista opp, setter dette opp automatisk når de oppdager Windows partisjonen din.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Har sikkert blitt besvart godt allerede, men jeg orker ikke lese akkurat nå, så jeg svarer, jeg òg.

 

Musikkavspilling:

XMMS. Foruten en stygg filåpnings- og konfigurasjonsinterface, er dette et flott program. De nevnte interfacene ser du imidlertid sjeldent.

 

Filmavspilling:

MPlayer og Xine er to helt fullverdige alternativer. Anbefaler personlig MPlayer. Codecer er intet problem, det vil du oppdage selv.

 

DC:

DCGUI-QT mener jeg selv er bedre enn DC++ når det gjelder funksjon, selv om den utseendemessig kanskje stiller litt svakere. Når det gjelder HUB må jeg imildertid melde pass.

 

Spill:

WineX kan ofte hjelpe deg, men programmet koster penger og funker ikke med alle spill. Se siden for å finne ut hvilke spill som fungerer.

 

ISO og brenning:

K3B er en flott front-end for CDrecord, som selvfølgelig takler dette helt fint. Matcher gode gamle Nero på de fleste områder. K3B er også en flott CD-ripper.

 

MSN:

Kopete hvis du kommer til å kjøre KDE, Gaim dersom du foretrekker Gnome.

 

IRC:

X-Chat. Ytterligere beskrivelse trengs ikke.

 

'trilo:

Hører at det skal være mulig å mekke støtte ved hjelp av Wine, men har ikke prøvd det selv.

 

FTP:

På klientsiden er valgene så endeløse at det er poengløst å nevne noe her.

På serversiden er også valgene mange, og jeg kan anbefale ProFTP. For kryptert FTP følger det klient og server med OpenSSH, som i sin tur følger med de fleste distroer.

 

 

Lykke til.

 

 

Edit: Feil i URL.

Endret av gspr
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar :)

 

Jeg har bestemt meg for å legge inn en eller annen distro på min nummer 2 maskin først. Kommer til å bruke den i en måneds tid, også kommer jeg til å bruke en eller annen distro på min "hovedmaskin".

 

Lurer på en ting, hva er igrunn forskjellen på KDE og Gnome?

Er det bare et forskjellig brukergrensesnitt?

Lenke til kommentar

En ting som er viktig å få med seg er at man kan kjøre alle programmer i alle windowmanagere og desktop enviroments. Gnome-programmer (GTK2-baserte) kan startes i KDE (QT-basert) og vice versa. Selv om det kanskje er å foretrekker å ha alt i en stil slik at man bare behøver å endre en theme for å skape variasjon.

Lenke til kommentar
DC:

DCGUI-QT mener jeg selv er bedre enn DC++ når det gjelder funksjon, selv om den utseendemessig kanskje stiller litt svakere. Når det gjelder HUB må jeg imildertid melde pass.

Vel, den blir like fin/finere dersom du stiller på GUI alternativene! Visste du at du kan sette det themet du har i KDE som theme i DCGUI-QT? Men det må gjøres manuelt, er ikke stanard. Den ser jevlig ut uten gjennomgang av font/theme instillinger.

Lenke til kommentar
Vel, den blir like fin/finere dersom du stiller på GUI alternativene! Visste du at du kan sette det themet du har i KDE som theme i DCGUI-QT? Men det må gjøres manuelt, er ikke stanard. Den ser jevlig ut uten gjennomgang av font/theme instillinger.

Oioioi! Takker!

Lenke til kommentar
DC:

DCGUI-QT mener jeg selv er bedre enn DC++ når det gjelder funksjon, selv om den utseendemessig kanskje stiller litt svakere. Når det gjelder HUB må jeg imildertid melde pass.

Vel, den blir like fin/finere dersom du stiller på GUI alternativene! Visste du at du kan sette det themet du har i KDE som theme i DCGUI-QT? Men det må gjøres manuelt, er ikke stanard. Den ser jevlig ut uten gjennomgang av font/theme instillinger.

oj, yeah, takk skal du ha fra meg også :thumbs:

Lenke til kommentar

Har nettopp installert Mandrake 9.2 på pcen min. I den forbindelse så lurer jeg på noen saker.. :ermm:

 

Tanken er at jeg skal bruke pcen til å programere i java, skrive koder i emacs å kompilere å kjøre programmet i terminalvinduet..

 

Hva må til for å få dette til?

Hvordan installerer/aktiverer jeg java?

 

Om jeg skriver: java i terminalvinduet så får jeg feilmeldingen:

 

bash: java: command not found

 

Takker på forhand :green:

Lenke til kommentar
litt off topic men:

 

klarer ikke instalere dcgui-qt. noen som har en guide til meg. Bruker mandrake 9.2 og har prøvd med både tar.gz fil og rpm fil, men klarer det ikke....

For det første, tror du virkelig vi kan løse problemet ditt om du sier at du ikke klarer det?

 

Du må nok ha noen headers og libraries installert for at ./configure skal kjørest smertefritt. Mener bl.a. QT-devel var nødvendig.

Lenke til kommentar
DC:

DCGUI-QT mener jeg selv er bedre enn DC++ når det gjelder funksjon, selv om den utseendemessig kanskje stiller litt svakere. Når det gjelder HUB må jeg imildertid melde pass.

Vel, den blir like fin/finere dersom du stiller på GUI alternativene! Visste du at du kan sette det themet du har i KDE som theme i DCGUI-QT? Men det må gjøres manuelt, er ikke stanard. Den ser jevlig ut uten gjennomgang av font/theme instillinger.

oj, yeah, takk skal du ha fra meg også :thumbs:

Hihi, lite mer digg!

 

:w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...