Gå til innhold

Krigsfilmer


above

Anbefalte innlegg

På 20 meter trengs mer enn flaks for ikke å bli truffet ja. Jeg syns den scenen var litt snodig jeg ogå, men om noen av de hadde blitt skutt så hadde jo ikke den opprullingen dems vært særlig vellykket :p . Det var vel den som ble prioritert akkurat der og da. I forkant av den scenen så stusset jeg også litt på at speideren som oppdaget villsvinet ikke kom seg i skjul da han oppdaget at det var noe foran ham, men film er film. Noen få friheter må de få ta seg syns jeg.

 

Kom akkurat til å tenke på en scene i xXx: Xander(eller no) ligger å skyter på full auto mot han karen som stikker av i båten. Lyser ganske sterkt igjennom at det ikke er snakk om korrekt våpenbruk der ja, men så er ikke det en film som skal være det heller :p

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse
Gratulerer med en FANTASTISK bump :woot:

Av nyere filmer må jeg få trekke frem "Enemy at the gates", så den for første gang for ikke så lenge siden, ikke mange krigsfilmer som har engasjert meg så mye på en god stund.

6198126[/snapback]

 

Sorry... :blush:

 

Hadde tenkt til å lage en tråd med det samme emne, men så fant jeg denne og tenkte at jeg liksågodt kunne fortsette på denne...

Lenke til kommentar

Das Boot (Tysk krigsfilm med handling fra WWII. Se den med tysk tale, ikke engelsk.)

 

Saving Private Ryan (Veldig god film ifra WWII. Åpningsscenen er en 20 minutter lang blodorgie. Veteraner fra krigen sa det var skremmende virkelig, bare stanken av død som manglet.)

 

Band of Brothers (egentlig en lang serie, ta en helg og se hele greia. Absolutt verdt det! Handler om 82. Airborne under WWII.)

 

Enemy at the gate (Spennende skarpskytterdrama fra østfronten i WWII. Verdt å få med seg.)

 

We Were Soldiers (Mel Gibson er kul i denne filmen. Litt sånn amerikansk kristenklische og populistisk vinkling, men filmen overlever fint. Verdt å se. Fra vietnamkrigen)

 

Apocalypse Now Redux (Denne klassikeren fra vietnamkrigen er ganske lang og intens. Den kan være litt drøy på slutten, men verdt å se alikevel.)

 

Full Metal Jacket (En av de store filmene fra Vietnamkrigen. Bare begynnelsen som er lagt til treningen i USA er så bra at det er verdt å se hele filmen bare pga det.)

 

The Deerhunter (4 timer lang, litt kjedelig til tider, men veldig bra. Scenen med russisk rullett i Vietnam er legendarisk)

 

Black Hawk Down (God krigsfilm fra opptøyene i Mogadishu i 1992. Spennende kampscener og intens action. Sies å være veldig realistisk. Du føler virkelig heten der du sitter i sofaen med en kald cola...)

 

Der Untergang (Ingen krigsfilm, men en særdeles god dokumentaraktig film ifra WWII. Vi følger føreren gjennom hele krigen. Utrolig godt skuespill, men som sagt, egentlig ingen krigsfilm. Dog verdt å se.)

 

 

Mange av disse er sikker nevnt tidligere, men gadd ikke lese alle sidene.

 

 

 

edit: la til et par filmer

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar
Full Metal Jacket (En av de store filmene fra Vietnamkrigen. Bare begynnelsen som er lagt til treningen i USA er så bra at det er verdt å se hele filmen bare pga det.)

6198201[/snapback]

Elsker den sekvensen :love:

There is no racial bigotry here. I do not look down on niggers, kikes, wops or greasers. Here you are all equally worthless :!:

Lenke til kommentar

*Der Untergang - Den er veldig bra og lærerik, som er lett å forstå.

*Apocalypse Now Redux - som Wildbill sa, så er den kanske drøy på slutten, men en krigsfilm som man må se.

*Black Hawk Down - Har faktisk ikke sett den, men har hørt at den er veldig bra.

*Forest Gump - Utrolig morsom, det er det eneste jeg har og si :wee:

Lenke til kommentar
*Forest Gump - Utrolig morsom, det er det eneste jeg har og si :wee:

6198259[/snapback]

Å karakterisere Forrest Gump som en krigsfilm blir vel litt feil, selv om noen av poengene i filmen baserer seg på det. Men bra er den! ;)

6198275[/snapback]

 

Joa, men det er jo litt skyting i jungelen da :dribble:

Lenke til kommentar

midnight_walker: Deathwatch? WTF? Det er en av de dårligeste filmene jeg noen sinne har sett :p (Må da også nevnes at jeg var yngre, trøtt og sliten, og så den med en kamerat)

 

Saving Private Ryan

We Were Soliders

Platoon

The Deer Hunter

Apocalypse Now Redux

Full Metal Jacket

Forest Gump (hvis den kan betegnes som krigsfilm)

Hamburger Hill

Schindler's List

The Pianist

Three Kings

Braveheart

Born On The 4th Of July

The Thin Red Line

To End All Wars

Der Untergang

Stalingrad

Sophie Scholl

 

Forhåpentligvis er Saint and Soliders like bra som de overnevnte, eller så har jeg gjort et dumt kjøp :p

 

EDIT: Måtte legge til noen jeg hadde glemt!

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar

De som liker Band of Brothers bør se Saints and Soldiers.

http://www.imdb.com/title/tt0373283/

Plot Outline: Five American soldiers fighting in Europe during World War II struggle to return to Allied territory after being separted from U.S. forces during the historic Malmedy Massacre.

Den minner mye om BoB syns jeg. Filmen hadde ikke like stort budsjett som serien eller de store Hollywoodfilmene, men den er absolutt verd å få med seg, ikke bare for BoB fans. :thumbup:

Den er ute på DVD nå.

Lenke til kommentar
Gratulerer med en FANTASTISK bump :woot:

Av nyere filmer må jeg få trekke frem "Enemy at the gates" ,så den for første gang for ikke så lenge siden, ikke mange krigsfilmer som har engasjert meg så mye på en god stund.

6198126[/snapback]

 

Enig der. Er den desidert beste krigsfilmen jeg har sett. I alle fall som jeg kan huske.

Lenke til kommentar
OT: Hvorfor ligger ikke slike filmer på top250 på IMDb når de slår snittet til flere av de filmene?

6204454[/snapback]

The formula for calculating the Top Rated 250 Titles gives a true Bayesian estimate:

 

weighted rating (WR) = (v ÷ (v+m)) × R + (m ÷ (v+m)) × C

 

 

where:

 

  R = average for the movie (mean) = (Rating)

 

  v = number of votes for the movie = (votes)

 

  m = minimum votes required to be listed in the Top 250 (currently 1300)

 

  C = the mean vote across the whole report (currently 6.8)

for the Top 250, only votes from regular voters are considered.

6204454[/snapback]

"regular voters" er en som stemmer gjevnlig. Man vet, så vidt jeg skjønner ikke om man er en regular voter eller ikke.

IMDb gjør det vell slik for å begrense valgfusk på deres internationalt anerkjente Top 250 liste

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...