Gå til innhold

Geforce MX4000

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Startet en tråd for ett par dager siden vedr. Geforce MX4000 kontra MX440..

Som jeg selv konkluderte med at det i prinsipp er "same shit new wrapping"

Når det er sagt.. det MSI MX440-kortet jeg installert i MSI K7N420Pro-hk'et yder jo anstending i 3dMark01.. 5645 er jo forsåvidt greit nok..når utgangspunktet med integrert grafikk var 1536.

Det jeg synes er rart er at det Aopen MX4000-kortet jeg kjøpte nylig scorer *elendig* i ett KM4Ml-kort.. kun 3162. For å sjekke om dette kunne ha noe med VIA-chipset installerte jeg ett eldre ATi Radeon 64DDR-kort...

Det scorer 3595.. altså betraktelig bedre enn det nye Aopen MX4000-kortet.

Hvorfor?

Hmmm...

Uansett... det MX4000-kortet skal i retur det er sikkert... har allerede bestilt ett TI4200 demo-kort fra Komplett..

(Ja.. jeg *skal* ha budsjett kort... ikke råydre "gamer-kort")..

Noen som har en forklaring på det elendige resultatet for det nye MX4000-kortet fra Aopen?

Edit:

Rettet navn for HK(MSI K7N420Pro).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
hw.no hadde en artikkel på den for litt siden.

http://hardware.no/art.php?artikkelid=4012

Ja. det var da jeg forsåvidt fikk et svar på mitt forrige spørsmål..

MX4000 er i prinsipp det samme som MX440-8x..

Men fremdeles har jeg ingen god forklaring på at det Aopen MX4000-kortet yter så *vesentlig* dårligere enn det (demo) MSI MX440SE-kortet jeg har.

En forklaring *kunne* jo være HK-chipset.. MSI-kortet står i ett (eldre) MSI-hk basert på Geforce420-brikkesett, mens det nye Aopen-kortet står i ett nyere MSI-kort basert på VIA KM400-unichrome.. (dette har S3/Unicrome integrert grafikk-kontroller.. det andre har GeForce420 integrert.. Disse blir selvsagt disablet med eksternt AGP-kort installert).

Har lagt inn siste VIA AGP-driver (Via 4-in-1).. og sjekket at det er siste drivere fra både NVidia og ATI (har ett ATI Radeon stående i KM4Ml-hk.. inntil videre).

En 3dMark på ca. 5000-6000 hadde vært greit nok.. men ikke 3162.. Så dårlig kan vel ikke dette kortet være?? Eller??

Edit:

Specs. for MX4000 stod i den artikkelen Smirnoff refererte til..

Forøvrig: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=202504

Her ser man jo bent frem at det gamle ATI Radeon-kortet jeg nå har i KM4Ml-kortet burde bli grisebanket av det MX4000-kortet fra Aopen..

Men det blir det så definitivt ikke.. tvert imot..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Mitt svar var egentlig mest rettet mot Magnus sitt innlegg men...

Vel, det er litt rart at ytelsen er såpass dårlig, iallefall i forhold til et Radeon DDR kort. Har ingen umiddelbare tips sånn sett, men mulig HK chipsettet har noe med saken å gjøre, ikke vet jeg...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Til info:

Det "råtne" MX4000-kortet jeg kjøpte går i retur i morgen.. ;)

Da jeg ikke trenger ett versting-kort har jeg nå problemer med å velge ut om jeg skal satse på Radeon eller Geforce..

Tenkte på ett 9600-kort (ikke SE selvsagt) eller ett FX5600, men har ikke bestemt meg.. Det må ikke koste så mye over 1k.. :roll:

Forøvrig har jeg allerede bestilt ett par "demobrukte" TI-4200 kort til en rimelig penge.. De veit jeg yter brukbart så lenge jeg ikke må ha DX9-ytelser..

Har nok av PC'er som skal oppgraderes fra IGP etter å ha insett at selv om jeg stort sett trenger "kontor-PC'er" er "anstendig" grafikk-ytelse kjekt å ha.

Vel..alt er relativt..

Jeg har en anelse om at her i forumet er minstekrav 9800-pro.. :)

Sjekket liit på nettet igår, og den 3DMark01-scoren jeg fikk på det Radeon 64 kortet jeg har stående i maskinen nå, er iht. det et slikt kort kan yte..

Skal rapportere tilbake i tråden når jeg har testet ut et annet kort for å eliminere at VIA KM400 chipset skulle ha noe å si..

Utg.pkt. for tråden min er å evt. finne ut om man bør styre unna MX4000-baserte kort..

Kan se slik ut..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...