Gå til innhold

To PSU`er, en maskin

Anbefalte innlegg

Har nettopp satt inn en ny hardisk i maskinen min, en Raptro disk.

Men det viser seg at PSU`en som er levert fra Chieftec på 360 w ikke klarer å driive alt dette nå.

Så har jeg en anne maskin stående med en AOPEN 250 w psu.

Tenkte da at jeg kunne mintere den inn i lag med 360 w psu`en for å drifte hardiskene.

Er dette mulig? og hvordan skal jeg i såfall gjøre det?

Specs. Se profil

Edit: Oppdaget feilen, tror den ligger i floppyen, dro ut den kontatken og alt fungerte.. Satte den i igjen og alt klikket..

Lysene under OTES dekselt blinket noen få blink og slo seg av. Merkelig

Endret av Morpheus^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en binders og sett mellom den grønne ledningen og hvilken som helst sort en på ATX-kontakten :)

Da starter PSU med en gang det får strøm fra stikkontakten. Gjør det samme selv med en Enermax 350W jeg har liggende... Jeg bruker den til drive katoder som jeg har festet under arbeidspulten min - kul effekt :)

Lenke til kommentar
Ta en binders og sett mellom den grønne ledningen og hvilken som helst sort en på ATX-kontakten :)

Da starter PSU med en gang det får strøm fra stikkontakten. Gjør det samme selv med en Enermax 350W jeg har liggende... Jeg bruker den til drive katoder som jeg har festet under arbeidspulten min - kul effekt :)

Din lille nerd :D

Tja, det som også funker er og bruke en såkalt "psu-tester" gjør omtrent samme jobben som en binders, men da slepper du risken for feil-kobling.. :yes:

Siden man da kan benytte en "av/på-knapp"

Lenke til kommentar

Eller enda bedre, gjør som jeg gjorde (måtte ah en extra PSU for å drive peltier element).

Koble startsignalet (grønn) inn på samme som hovedPSU'en din. Da vil den andre PSU slå seg av og på når den første gjør det. Da slipper du å tenke på noe som helst. Dessuten er det rimelig enkelt å gjøre.

Det finnes mange gode guider på dette, men finner du ikke en, så si ifra, så skal jeg prøve å forklare mer nøyaktig.

-Stigma

Lenke til kommentar

Av/På-knapp er da da bak på PSU fra før. Og det skal en del til for å koble feil - har gjort det selv mange ganger. Ta en binders, rett den ut og bøy den som en parabel. Funker fett. Grønn (PS_ON) og sort (Jord) :)

Lenke til kommentar

Tjah.. kanskje det.. altså grønn ledning mot jord? altså?

Men nå funker det veldig bra.. Men det rare er jo at PSU bikker under når jeg kobler til floppyen, som ikke trekker en gram strøm i oppstarten. Må si meg overrasket hvor godt denne PSU`en klarer å drive mitt system.. Etter hvor mye stasj som er i det..

Lenke til kommentar
Av/På-knapp er da da bak på PSU fra før. Og det skal en del til for å koble feil - har gjort det selv mange ganger. Ta en binders, rett den ut og bøy den som en parabel. Funker fett. Grønn (PS_ON) og sort (Jord) :)

tenkte ikke på en slik av/på-knapp.

Altså en slags "bryter" som gjør (som jeg har sagt) akkurat samme jobben som en binders, men med denne "greia" kan du altså skru av psu uten og trekke ut "bryteren" slik du må med en binders.

Man kan jo selvsagt skru av psu med av/på-knappen bak, men med en slik "bryter" kan jo bores hull til frempå kabinettet, altså 2 på knapper:cool:

Hvis du fremdeles ikke skjønner hva jeg mener kan jeg jo altids "poste" bilder...?

Mvh Stikk-kont@kten

GOD PÅSKE :thumbs:

Endret av Stikk-kont@kten
Lenke til kommentar
hvordan går det å få startet den ekstra PSU`en med samme knapp som man starter maskinen? Skulle vel strengt tatt gå ann?

Er det ikke det Stigma forklarer?

Jo, akkurat =) Er ikke spesielt vanskelig heller. Du bare sørger for at signalet i den grønn start-ledningen også gir signal til PSU#2.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle ikke det være trygt? ... hvilken som helst strømkilde på 12V DC fungerer. Harddisken bryr seg ikke hvor det kommer fra. Så lenge 12V er stabil nok til å drive ømfintlig utstyr (helst innenfor 5% avvik) så går alt fint.

-Stigma

Lenke til kommentar

tenkte ikke på en slik av/på-knapp.

Altså en slags "bryter" som gjør (som jeg har sagt) akkurat samme jobben som en binders, men med denne "greia" kan du altså skru av psu uten og trekke ut "bryteren" slik du må med en binders.

Man kan jo selvsagt skru av psu med av/på-knappen bak, men med en slik "bryter" kan jo bores hull til frempå kabinettet, altså 2 på knapper:cool:

Forstår akkurat hva du mener, kanskje jeg skulle skrevet litt mer. De fleste nerder har vel maskina stående på hele døgnet, og da ser jeg ikke vitsen i en ekstra bryter. Men det er fult mulig å koble PS_ON på den andre PSU'en på den første.

Lenke til kommentar

Kanskje man skulle gjøre det da..

Fikk foresten floppyen til å fungere sammens med alt det andre..

Men har en gammel PSU liggende, det som var før ATX, er det samme fremgangsmåte for å få startet den ? Det er av/på bryter montert, men den starter ikke uten hk..

Lenke til kommentar

Kom til å tenke på, om jeg tok den grønne ledningen på hoved psu`en koblet den om kontakten på psu nr 2 og videre til kontakten på hoved psu`en. Vil den da starte og stoppe samtidig som hoved psu`en?

Slik at når jeg slår av maskinen med windows så stopper den også

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...