Gå til innhold

Bytte bootloader fra GRUB til LILO

Anbefalte innlegg

Hadde tidligere en SUSE installasjon som la GRUB i mbr, men fant ut at jeg skulle prøve Slackware - som installerer LILO. Ved første boot etter installasjon får jeg bare opp "GRUB" på skjermen - hvorpå det ikke skjer noe mer.

Hvordan får jeg LILO til å overskrive mbr? (anntar at det er der problemet ligger)

Ev. hvordan får jeg LILO til å boote i det heletatt når en har hatt GRUB i mbr (ja, jeg la LILO i mbr . . .)?

Hele mbr greia framstår som litt tåkete for meg - ved vanlig format overskrives ikke mbr (eller settes blank) - det har jeg bare klart på SCSI disken via lowlevel format i BIOS'en til SCSI kontrolleren (på SCSI disken selvfølgelig). BIOS'en til HK'et har ikke lowlevel format - og siden jeg bruker IDE disken min til å legge Linux på, har jeg ikke funnet en passende måte å slette mbr'en på (lowlevel format tar dessuten skrekkelig lang til og virker ærlig talt litt overkill). Vet en kan bruke f.eks "fdisk /mbr" eller no - men sletter det mbr - eller oppretter det en ny DOS mbr? Finnes det en lignende funksjon tilgjengelig på Slackware install CD'n (så jeg slipper å installere Slackware på nytt . . .)?

Mange sprsml og kanskje litt rotete forklart. Gi meg gjerne en link hvor jeg kan lese mer (fant ikke no på Linux Documentation Project / google).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å legge lilo i mbr må du sette boot til /dev/hda i /etc/lilo.conf

boot = /dev/hda

(då blir den lagt på hda sin mbr)

du må då sjølvsagt kjøre lilo etter at du har forandra på /etc/lilo.conf

edit: du kan ordne det med slackwarecden ved å boote opp systemet ditt. du må då skrive noko slikt som

bare.i root=/dev/hda1 noinitrd ro

det står nøyaktig korleis du kan bruke den som "rescuedisk"

Endret av jaskorpe
Lenke til kommentar

Aha. Men er LILO riktig installert når "GRUB" kommer opp ved boot? (det skjer jo ikke noe mer, siden harddisken er repartisjonert og formatert (?)).

Virker bare litt "enkelt" å endre litt i lilo.conf . . . Vanskelig å akseptere et "så" enkelt svar . . . :roll:

Lenke til kommentar
Aha. Men er LILO riktig installert når "GRUB" kommer opp ved boot? (det skjer jo ikke noe mer, siden harddisken er repartisjonert og formatert (?)).

Nei, det ser du jo sjølv.

Virker bare litt "enkelt" å endre litt i lilo.conf . . . Vanskelig å akseptere et "så" enkelt svar . . .  :roll:

Hm? Kva hadde du forventa? Ofra ei halv geit ved soloppgang, seia "sesam sesam" tredve gonger eller tasta ein registreringskode lang som eit vondt år? Nei, dette er Linux, og då brukar me ikkje slike forelda metodar ;)

1. Endra /etc/lilo.conf, slik du har fått forklart.

2. Køyr lilo (/sbin/lilo), slik du har fått forklart.

Viss det ikkje verkar då, har du gjort noko feil i lilo.conf.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...