petterg Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Sitter å setter opp ny mailserver på en boks med gentoo. Alt ser omsider ut som det funker, untatt smtpd auth: Hvis man setter klienten til å authentisere seg med brukernavn og passord, og begge oppgis riktig blir mailene sendt. Hvis man oppgir feil bruker/passord blir mailene ikke sendt. Så langt funker alt, men hvis klienten settes til å ikke kjøre autentisering, så kommer likevel mailen igjennom! Det virker som om problemet altså ikke er å skru på smtp-auth på serversiden, men å skru av det som slipper mail rett igjennom! Noen forslag? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 (endret) *Sletta* Endret 20. mars 2004 av objorkum Lenke til kommentar
uNF Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 bruk øya så vil du gjerne se han skrev qmail m/vpopmail.. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 20. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2004 Qmail mangler jo støtte for smtp-auth, men når man bruker emerge i gentoo og legger inn versjon 1.03-r13 så skal den være patchet. Jeg aner ikke hvordan jeg kan se om den faktisk er patchet. av det jeg kommer på i farten er bare i /var/qmail/control/conf-smtpd jeg har endret instillinger med tanke på smtp-auth, ved å legge til disse linjene: QMAIL_SMTP_POST="/var/vpopmail/bin/vchkpw /bin/true" QMAIL_SMTP_AUTHHOST=$(<${QMAIL_CONTROLDIR}/me) [ -z "${QMAIL_SMTP_POST}" ] && QMAIL_SMTP_POST=/bin/true #QMAIL_SMTP_CHECKPASSWORD="/bin/cmd5checkpw" QMAIL_SMTP_CHECKPASSWORD="/var/vpopmail/bin/vchkpw" QMAIL_SMTP_POST="${QMAIL_SMTP_AUTHHOST} ${QMAIL_SMTP_CHECKPASSWORD} ${QMAIL_SMTP_POST}" har prøvd med både QMAIL_SMTP_CHECKPASSWORD="/bin/cmd5checkpw" og QMAIL_SMTP_CHECKPASSWORD="/var/vpopmail/bin/vchkpw" Det gir ingen forskjell med tanke på smtp-auth. Håper er en eller annen smarting som nå sitter å tenker "haha, Knotpungen har jo glemt å endre /xxx/xxxx/xxxx!" skrive ned hvilken fil (og hva) jeg har glemt. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 22. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2004 Gjorde en oppdagelse, som gjør problemet litt mer spesifikt: Dersom man setter en avsender adresse som ikke eksisterer på serveren så må man authentisere. Men altså, slik det er nå (hvis jeg fjerner ip filtreringa) kan hvem som helst sette [email protected] og sende mail gjennom min smtp server! Hvis han setter [email protected] som avsender må han autentisere seg med brukernavn og passord. Jeg vil altså ha det slik at alle skal oppgi brukernavn og passord for å kunne sende igjennom denne smtp serveren, uansett hvilken avsender adresse de bruker. Lenke til kommentar
spez Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Kan du telnette port 25 på serveren å skrive EHLO Hva svarer serveren da? Da kan en få sett om den er patchet.. QMAIL_SMTP_CHECKPASSWORD="/var/vpopmail/bin/vchkpw" er riktig når du skal autentisere vpopmail kontoer. cmd5checkpw er nok ment for sjekk av passord på vanlige lokale unix kontoer. Så en annen ting. Har du en tom ...qmail/control/rcpthosts fil? Dersom den er tom vil serveren din relaye all mail. Hvordan kjøres SMTP serveren forresten? Gjennom f.eks daemontools eller via (x)inetd? Lenke til kommentar
xeon Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Relaying er litt spesielt. Pass på at du kun relayer fra ditt lokale nettverk så får ingen andre brukt smpt-serveren din til å sende mail fra utsiden. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 15. april 2004 Forfatter Del Skrevet 15. april 2004 Siden denne tråden startet har jeg instalert to andre mailservere for å test ut saker. Det som virker rart er at når jeg følger den howto'n jeg fulgte første gang får jeg ikke smtp auth til å virke, følger jeg en annen howto så virker smtp auth, men ikke spam sjekking. Disse to howto'ene ser nesten helt like ut, og fatter ikke hvorfor de gir forskjellige problemer. Grunnen til at jeg vil ha inn smtp auth er at jeg vil kunne bruke smtp serveren fra uansett hvor i verden jeg er (uansett ip). Siden smtp auth ikke virker så må jeg fortsatt ha ip filter på relay, og dermed må jeg også endre instillinger når jeg flytter rundt. Greit nok som midlertidig løsning, men poenget med å drifte egen smtp selv var jo å slippe endring av instillinger. EHLO gir samme resultat på alle serverene (enten smtp auth virker eller ikke) telnet mail.domene.no 25 220 mail.domene.no ESMTP EHLO 250-mail.domene.no 250-AUTH LOGIN CRAM-MD5 PLAIN 250-AUTH=LOGIN CRAM-MD5 PLAIN 250-STARTTLS 250-SIZE 0 250-PIPELINING 250 8BITMIME Lenke til kommentar
petterg Skrevet 15. april 2004 Forfatter Del Skrevet 15. april 2004 Sikkert en fordel å legge med link til howtoene: Defekt smtpauth: http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=1...der=asc&start=0 Fungerende smtpauth: http://www.gentoo.org/doc/en/qmail-howto.xml Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå