Gå til innhold

Hvilket digitalkamera lønner det og satse på?

Anbefalte innlegg

Har ikke peiling på digitalkameraer. Men har kanskje lyst til å kanskje kjøpe et om ikke så alt for lenge. Så her er ting jeg kanskje kunne tenkt meg på det:

- Videofunksjon m/ lyd

- Bra design

- Størrelse

- Bildekvalitet

- ca 3 mp

- Skjermen man kan se bildene på bør være OK

- Pris

Mvh Ingar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon Coolpix 3700 høres ut som ett ideelt kamera for deg.

-Bra videofunksjon med god bildekvalitet i forhold til mange andre digitalkamera.

-God design... ser veldig stilig ut.

-Lite og hendig, men samtidig ikke så lite at man har problemer med å plassere fingrene.

-Bildekvaliteten er meget god. Nikon har som kjent god optikk, bildebrikke og signalbehandling. Nikon er kvalitet.

-3 megapixler

-Meget god skjerm, som er lett å se selv på solfylte dager

-Prisen varierer vel en del. Billigste i følge prisguiden er på www.fotovideo.no til 3237 kroner. Og her er linken :

http://www.fotovideo.no/default.asp?who=akamera&L4=903

Har prøvd det en del selv, ettersom jeg daglig jobber i fotobutikk. Det er behagelig å bruke, kjapt, god batterikapasitet, meget bra bildekvalitet og ikke minst stilig. Det vant testen på TV 2 Hjelper deg/Din Side for en stund siden, selv om slike tester skal tas med en klype salt.

Lenke til kommentar

takk for kjapt og bra svar afseth.

TV2 hjelper deg tester bør tas med en bøtte salt. Uansett, det så bra ut. Er menysystemet bra på kameraet? finner det kanskje ut selv, men den har vell minnekortplass? Og hvilken minnekorttype? CF hadde vært en fordel. Takk for

Endret av ingar
Lenke til kommentar
Hva med et Sony DSC.-T1.

Det har da 5mp og er ikke spesielt billig, mer har det meste.

Takk for kjapt svar av deg også, men trenger egentlig ikke fem mp og prisen til Afseth var allerede rundt smertegrensen. Men det er sant at jeg kan "resirkulere" Memory stick duo kortet fra P800. Følger med adapter til vanlig memory stick kort når man kjøper et memorystick duo kort :) men skal uansett bruke det til MP3 og div. program.

Lenke til kommentar
takk for kjapt og bra svar afseth.

TV2 hjelper deg tester bør tas med en bøtte salt. Uansett, det så bra ut. Er menysystemet bra på kameraet? finner det kanskje ut selv, men den har vell minnekortplass? Og hvilken minnekorttype? CF hadde vært en fordel. Takk for

Hei!

Dessverre har Nikon gått over fra CF til SD, men det er ikke mye dyrere enn CF lenger. SD standarden hjelper også til at kameraene blir mindre selv om de får mange og bedre funksjoner.

Nikon er kjent for å ha greit menysystem. Ikke blant de beste, men så fort man blir kjent med det, så synes jeg det er veldig greit å bruke. Tok meg ikke lange tiden, og til sammenligning med mange andre kamera, er menysystemet meget bra.

Vet at TV 2 testene ikke er til å stole på, men syntes de skjøt blink i denne testen. Vil anbefale dette kameraet, så lenge du ikke trenger flere megapixler. Du kan se på Ixus 400 hvis du finner ett til rundt 3000-3500, men det er tregere, dårligere batterikapasitet og dårligere videofunksjon. Til gjengjeld har det fire megapixler og noe bedre bildekvalitet.

Lenke til kommentar
Vil anbefale dette kameraet, så lenge du ikke trenger flere megapixler. Du kan se på Ixus 400 hvis du finner ett til rundt 3000-3500, men det er tregere, dårligere batterikapasitet og dårligere videofunksjon. Til gjengjeld har det fire megapixler og noe bedre bildekvalitet.

For meg holder 3 mp, trenger ikke flere, men 2 mp blir litt knapt igjen. Kjipt at den ikke har CF, for jeg har CF kort liggende. Leste akamera testen, å den fikk jo grei kritikk der :) Takk for god hjelp, håper at jeg får kjøpt meg nytt kamera til sommerferien, så hvis det går bra ser det ut som dette blir mitt første digitalkamera :) Takk igjen, for god hjelp.

Lenke til kommentar
Glemte det viktigste... å nevne at Ixus 400 bruker CF kort. :-)

Ja, men hvis det er sant at kameraene blir mindre, men alikavel bedre pga av SD framfor f. eks CF, bryr jeg meg ikke så mye at minnekorttypen avgjører valget av kamera. Jeg ser også at prisen på et 256 mb SD kort er overkommelig. Jeg ser dessuten at SD kort kommer mer og mer på mobiltelefoner, bla QTEK 8080 bruker jo SD. Så jeg trur kanskje at jeg skal se på SD-kort som noe posetift :)

Lenke til kommentar

Ja, det er jo en grunn til at både Nikon og Canon delvis går over til SD kort i fleste av sine mindre kamera. Det virker som SD blir mer utbredt enn CF etterhvert, og at det ikke tar så lang tid. Blant proffene vil nok CF fortsatt være ledende.

Kjøp deg Nikon Coolpix 3700 du... du vil ikke angre på det. Og skriv gjerne inn om dine første erfaringer med kameraet når du har skaffet deg det :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...