Gå til innhold

Tynnlkientserver

Anbefalte innlegg

Skal sette opp en tynnklientserver på skolen, som skal drive ca. 10 klienter. Budsjettet er veldig viktig (og stramt - maks ca. 5000). Vi kommer til å kjøpe utstyret fra PS-data (fast leverandør), og basere oss på en "standard byggesett pc".

De delene vi kom fram til var:

Grunnpakke: http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=105...lAction=details

Vi bytter ut noen komponenter, disse var de vi tenkte på:

CPU:

http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=105...lAction=details

Hovedkort (kan vi bruke det som er standard i pakka? tror kabinettet binder oss til mATX. Egentlig er det ikke noe vits med innebyget nettkort hvis vi skal ha servernettkort. Hva anbefales?) Men dette er det vi hadde tenkt på:

http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=102...lAction=details

Mer minne trenger vi. holder 1 GB? Oppgraderingsmuligheter på hovedkortet?

Vurderer 2x disse chipene:

http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=100...lAction=details

Admin driver og maser med å bytte ut disken også. Personlig mener jeg dette er liten vits (med mindre SATA disk. hjelper det med SATA hvis RPM uansett er det samme?) iom. at det ikke kommer til å være noen filserver.

Komentarer? Erfaringer? Nettverkskort / hovedkort? Som sagt er budskjettet svæææært trangt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg har lest om tynklient servere forskjellige steder så er RAM viktigere enn rask CPU. Minst ca 60Mb per klient. Om du velger 1Gb blir det ca 100Mb per klient, jeg ville nok valgt det.

Personlig hadde jeg gått for SocketA pakken med Duron. Så om duronen ble litt for svak oppgradert til XP2400+

Sata er ikke noe poeng, det er hardiskene som er flaskehalsen. Det er flere som anbefaler RAID. RAID1 er da nesten like raskt som RAID 0, siden det i en terminal server ofte er mye lesing av data og lite skriving av data.

Vedrørende nettverkort så går dere vell for 100? Regner med at dere ikek har en switch med 1Gb upplink, og ha er ikke et gb kort et poeng endå.

Om dere skal kjøpe nå ville jeg tatt Demo Pc 5. Jeg vet at mange er litt i tvil om å kjøpe en Demo PC til server, Demo Pc 5 bedre en noe annet du får for samme pris.

DemoPC 5

Tundra Computer System uten operativsystem

Chieftec miditower 300W, Microstar KT400 Audio LAN hovedkort, AMD Xp2400 2.0GHz prosessor, Apacer 768MB DDR PC3200 minne, Floppy, Western Digital 80GB 7200RPM harddisk, Samsung 52x CD-RW brenner, Creative tastatur, Labtec mus og Creative høyttalere. Note: ikke brukt

Pris: 4295,-

Legg merke til mengden ram, som faktisk er nokk om dere vil prioritere pengene til noe annet. Ellers kan dere kjøpe 512 Mb til og få en del, eller bruke pengene på en 120Gb i tilleg om dere trenger mer plass.

Og regner selvfølgelig med at dere skal kjøre skolelinux på den :p

Lenke til kommentar

Takk for et par gode råd. Skal titte på den demo-greia.

Celeron/Duron har jeg gått krafig ut og advart mot. Kansje det ikke var noen vits? servernettverkskort for å avlaste CPU for nettverkstrafikken (serverkort har en egen CPU)? Bruke hovedkortet som står i?

Hvordan vil det funke å kjøre software-raid?

Blir nok SVÆRT lite skriving av data, da det er en annen maskin som kommer er filserver. Distro blir (intill videre. Skulle mye heller hatt skolelinux, men det er for mye styr uten å bygge om LAN'et) fedora for standariseringens skyld.

Har seff en 100 mbps switch. Serveren kommer til å være koplet opp mot samme switch (samme rom, skap) som klientene.

er 1 GB ram nok?

Klientene kommer til å bli 300 mhz (jeg vet, overkill. cluster? :p) maskiner med Debian. De booter seg selv så vi ikke er avhengig av å tukle med DHCP, og derfor også kan plassere de andre steder i bygget.

Lenke til kommentar

Det jeg virkelig lurer på er om det er noe vits med det hovedkortet (i forhold til det som er med som standard), iom. at vi bruker en CPU med 533 mHz FSB, mens hovedkortet støtter 800 mhz. RAM'en - er den grei (type, hastighet etc.)?

Noen som ser noen dårlig støttede komponenter?

Annet hovedkort (/CPU) som heller anbefales? Kan godt være en "ribbet" variant, da lyd etc er lite aktuellt. Eneste som hadde vært greit å ha direkte inegrert er VGA.

Lenke til kommentar

Tja, satte sammen noe tull på styrten.

Aopen Case Midi ATX Tower 300W 380

Geil 512MB DDR PC2700 333MHz 2x 592

AMD CPU Athlon XP 2500 560

Aopen CD-ROM 56X 120

Glacial Cooling Fan Socket-A 19dB For All AMD CPU 157,25

Asus Mainboard Socket-A KT400 ATX Audio LAN 425

Samsung Harddisk 40.0GB IDE 7200RPM 389

Sum 3,986.91

Siden dere drifter ett skolenettverk antar jeg at dere har et gammelt bedritent skjermkort og en gammel floppydisk fra en kasert maskin (mn tar jo vare på alt slikt så man har stabler :p)

Hvis ikke så må dere nok legge på 700 eller noe tipper jeg. Psu håper jeg holder for dette systemet, skal det være noe mer på disken enn os så burde denne oppgraderes. Skjerm/tast/mus antar jeg at dere også har ekstra av hvis ikke kan dere kjøpe en kvm switch

Men jeg vet ikke om et pentium system med en cpu som har HT er å foretrekke hvis dere har ett os som støtter det og maskinen blir belastet kraftig, evt en toprosessorløsning

Lenke til kommentar

Vi vurderte 2xCPU, men fyren som skulle bygge det hadde aldri gjort det før så han turte ikke. Og det kunne ta evigheter før in/out fikk inn en 2x CPU maskin.

Hvor er dette tatt fra? psdata/komplett?

Skal skjekke specs nøyere sammen med resten av admin-gjengen. I.o.m. at prisen blir lavere, er det kansje mulig å koste på mer RAM/aktivt NIC.

Om aktivt NIC:

Er det vits? Har personlig oplevd at CPU har jobbet hard under nedlasting av data på FTP over LAN etc., men er dette noe vi bør være oppmerksome på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...