Gå til innhold

Bygge en pc til bestemor og bestefar.. :D

Anbefalte innlegg

Skal bygge en shuttle til min bestemor og bestefar.. De så min og syntes den var så liten og praktisk så hvorfor ikke kjøpe en slik en sa bestefar..

Nå skal jeg snart bestille også lurte jeg på hva dere syntes om dette.

Maskinen skal brukes til ja, vanlige windows ting som skriving og slike ting. Surfing osv.. Men det var viktig sa bestefar at det skal vare en stund og at det var en pc jeg ville ha. Jeg vet ikke jeg er litt skeptisk til 64 bits prosessorene egentlig.. Og jeg vet ikke hvor mye spilling og ting og tang de skal så jeg ser ikke helt grunnen til at jeg skal kjøpe en 64 bits prosessor til dem.. Og longhorn kommer sikkert på en 32bits version også... Eller tar jeg helt feil at en 32bits prosessor blir helt utgått på dato om 2-3 år?

AMD Athlon XP 2500+

Alt annet blir overdrevet.. De skal ikke alt mulig på pcen sin unsett.

DVI Digital - Digital DUAL M/M 2 meter

Jeg vet ikke det er vel greit å ha siden man skal ha en lcd skjerm.. Men er dette kabelen jeg skal ha?

Logitech Internet Navigator Keyboard SE

Fint tastatur.. Ikke så dyrt heller.

Maxtor 80GB IDE ATA/133 7200RPM

De trenger ikke masse lagringsplass.

Microsoft IntelliMouse Expl 3.0 + Icemat

- Mus PS/2&USB Retail. + Icemat black

De selger ikke tastatur + mus pakker også hvorfor ikke fulføre en svart/sølv pakke til dem..

NEC 17" LCD MultiSync 1760NX Svart/Sølv

- 1280x1024, DVI, TCO-03

Denne skjermen så bare helt vill ut. Denne vil jeg ha!!

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2,5

- 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz)

Mer en 512 vet jeg ikke om de trenger. Men man kan jo alltids kjøpe mer i etterkant.. Men twinmosen fungerer fint i shuttelen gjør den ikke.

FIC Radeon 9200 m/128MB 128bit

Dette burde passe dem greit..

AOpen CD-RW Inkl. sort + sølv front.

CD-RW CRW5232 retail

Shuttle SN45G barebone PC socket 462

- Nforce2/8x AGP/Lan/LYD

Jeg har en slik en.. Også fungerer den utmerket.

Altec Lansing ATP3 høyttalersett

- Subwoofer med 2 monitor-høyttalere

Disse har jeg.. Knall lyd..

Nå hva syntes dere===

Endret av TeSp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
(...)

Og longhorn kommer sikkert på en 32bits version også... Eller tar jeg helt feil at en 32bits prosessor blir helt utgått på dato om 2-3 år?

AMD Athlon XP 2800+ 2.083MHz /333MHz

(...)

Microsoft IntelliMouse Expl 3.0 + Icemat

- Mus PS/2&USB Retail. + Icemat black

De selger ikke tastatur + mus pakker også hvorfor ikke fulføre en svart/sølv pakke til dem..

(...)

Powercolor Radeon 9800 Pro 128MB AGP

- DVI-I, TV-out

Joa... Jeg tenkte på et 9600kort fordi det må jo vare en stund. Også tok jeg det i handlelisten. Men prisen var 1600kr og det er 300kr forskjell. Det er ikke noe så hvorfor ikke.. Kan sikkkert få byttet mitt 9700pro mot deres 9800pro selv om det ikke er helt vits...:D Er PC viften forbedret eller er det den gamle dårlige?

(...)

Seagate 200GB IDE ATA/100 7200RPM

- Barracuda 7200.7 Plus 8MB cache

Jeg trenger med HD plass så jeg bestiller samtidig... Det går fint med 2x HD i en shuttle ikke sant. Skipper diskettstasjonen så fungerer det eller?? Må jeg begynne å skjære i maskina mi?

Prisen: Tot: 14 098,00 (inkl. mva.) Det er ikke ille det! 17" lcd og en kraft maskin...

Er det noe jeg burde forandre på eller? Trenger bestemor og bestefar en 64bits prossesor?

Longhorn kommer i 32-bits tror jeg.

Kjøp 2500+ og klokk den til 3200+. Fungerer uten problemer i den Shuttle-modellen du har valgt.

(...)

Kjøp Intelli 4.0 og en tøymatte heller. Bestemor og bestefar trenger absolutt ikke Icemat, de hadde sikkert ikke likt den. I så fall må du passe på å få rett modell samt bruke skatez. Men en tøymatte tror jeg ville være best.

(...)

Ser ikke noe poeng i å ha så bra skjermkort. Kjøp et billig demobrukt heller. Du må også passe på å ikke ha et skjermkort som krever for mye strøm. Viftene på Powercolor fungerer fint de nå.

(...)

Går fint med to HDD, det har du rett i.

Angående 64-bits cpu så er det kanskje en fordel. Med tanke på at de sikkert kommer til å ha maskinen lenge. SN85G4 er også en dritstilig Shuttle som de helt sikkert hadde foretrukket foran 45G. Dropper du det dyre skjermkortet, skal du ikke opp mye for å få 64-bits.

Lenke til kommentar

jeg synes dette var fryktelig overkill i forhold til hva besteforeldre trenger i en pc, se på hva de trenger og ikke hva du ville trengt, synes det var en dyr løsning. shuttle systemet er nok mer enn nok for dem, det har jo allerede integrert vga så hvorfor slenge på et kort til 2000 ekstra? tviler på at bestefaren din tørker tårer når han ikke klarer å kjøre half-life 2 med AA of AF på max... harddisk er grei. ville heller kjøpt en 17 eller 19 tommer vanlig skjerm siden disse gir bra bildekvalitet og er MYE billigere. en dvd-combo er nok mye mer fornuftig enn en dyr dvd-brenner, tviler på at bestefaren din er en racer på å laste ned filmer for så å brenne dem på dvd (om jeg skal dømme utifra mine besteforeldre ihvertfall).

av ekstra hardware utenom barebonesystemet ville jeg anbefalt: :yes:

duron 1.6 med vifte: 500

256mb pc2700 minne: 350

80 gb hdd: 600

17" crt: 1100

mus/tastatur/høytalerpakke: 250

combo dvd/cr-rw: 550

om dette hadde vært en pc til deg selv så hadde jeg vært enig, men å ruinere besteforeldrene på masse de ikke trenger er jeg uenig i...

Lenke til kommentar

Det var et vanvittig kjøp til et par som skal bruke maskinen til surfing!

Mitt forslag:

- Shuttlesystem

- Rimelig XP prosessor alt under xp2500 egentlig

- 40gb harddisk

- 512mb ram

- trådløst mus og tastatur

- LCD 17"

Hva skulle du med ICEMAT til denne pc'n?

Endret av Zamoht
Lenke til kommentar

(...)

Ser ikke noe poeng i å ha så bra skjermkort. Kjøp et billig demobrukt heller. Du må også passe på å ikke ha et skjermkort som krever for mye strøm. Viftene på Powercolor fungerer fint de nå.

(...)

Går fint med to HDD, det har du rett i.

Angående 64-bits cpu så er det kanskje en fordel. Med tanke på at de sikkert kommer til å ha maskinen lenge. SN85G4 er også en dritstilig Shuttle som de helt sikkert hadde foretrukket foran 45G. Dropper du det dyre skjermkortet, skal du ikke opp mye for å få 64-bits.

Du har kanskje rett i intelli 3.0 og icemat, men de kommer i morgen så da kan de teste matta og musen og se om de liker den eller ikke.

Skal handle alt fra HWB.no og de har ikke demobrukt tror jeg. Jeg har et 9700pro i min shuttle med en HD og med 1024 mb ram og det hele det fungerer utmerket i den shuttelen. PSUene i shuttle skal være veldig gode. Bare håper den klarer en ekstra HD..

Lenke til kommentar
om dette hadde vært en pc til deg selv så hadde jeg vært enig, men å ruinere besteforeldrene på masse de ikke trenger er jeg uenig i...

Så ******* enig!!!

Radeon 9800 Pro til Bestemor og Bestefar???? :scared:

Please... ta en reality check

Har aldri satt opp en Barebone før, men her kommer et lite forslag oppsett...

Egentlig så trenger de neppe 512 MB ram, men jeg tar det med fordi kanskje barnebarn skal spille litt når de er hos dem...

Et vanlig Radeon 9600 kort holder også med god margin...

Prosessoren er kanskje også litt mere enn det besteforeldre trenger, men når man får en AMD Athlon XP 2500+ Boxed til samme prisen som AMD Athlon XP 2200+ + vifte, så velger man naturligvis førstnevnte..

forslag_barebone.JPG

**Edit:

Blir dette litt overkill så kan man nedgradere til følgende:

Skjermkort -> Sapphire Radeon 9200 128 MB (sparer ca. 350 kr.)

Minne -> TwinMos 256 MB (sparer ca. 400 kr.)

Skjerm -> Samsung 15" LCD (sparer ca. 1000 kr.)

15" er vel omtrent som en 17" CTR.. bør holde for besteforeldre)

som du ser kan man spare en god del ved å gå ned på ting og tang som troligvis dine besteforeldre neppe vil merke uanz ;)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-VqMh8ni9
Er ikke Longhorn 64-bit da?

Tror nok ikke Microsoft bare gir ut Longhorn som 64-bit... Tenk hvor mye dem kan tape da... Er sikkert mange som fortsatt har 32-bit prosessorer i 2006... ;)

Har sjekka på Google og fant artikler om 32- og 64 bit ;)

Lenke til kommentar

kunne jo vært tøft med en bestefar som spiller hl2.. min var såpass kul at han sikkert hadde satt seg inn i det om jeg ba ham.. men han er død :/

kommer nok til å holde en stund, og det er sant, om de skal ha den lenge så er det en fordel med noe som holder. litt overkill tho ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...