Gå til innhold

Nytt digitalkamera

Anbefalte innlegg

Hei! Nå har jeg endelig bestemt meg for å kjøpe meg et digitalkamera i prisklassen 3-4000. Jeg regner meg selv som en amatør på området, og vet ikke hva jeg skal vektlegge i de testene jeg leser... Dessuten viser det seg at ulike tester omtaler de forskellige kameraene noe ulikt (er vel naturlig det ;)) Kameraet skal passe til vanlig "hobbybruk", og jeg har ingen ambisjoner om å ta de mest profesjonelle bildene. Det jeg vil ha er et kamera som er lett å bruke, men som samtidig gir bilder med god kvalitet. Jeg går mye på fisketurer i fjellet, og har et ønske om å ta bilder av sommerens ørretfangster. I tillegg vil jeg selfølgelig knipse noen vakre naturbilder som fanger opp midnattssolen her oppe i nord...Ønsket mitt er at kameraet skal gi så gode bilder at jeg uten problemer kan forstørre bildene til A4 format...og... kameraet bør være lite og hendig... ikke en stor kloss som jeg helst ikke vil ha med meg på tur!

Noen som har anbefalinger til hvilket kamera jeg bør kjøpe? Hvilke alternativer bør jeg vurdere?

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

A80 er ett godt valg ja. Strålende bildekvalitet, fantastisk bildekvalitet, mulighet for mye manuelle funksjoner om man ønsker det, og bruker AA batterier, så det er enkelt å kjøpe nytt sett. Anbefales imidlertid å bruke oppladbare da det er disse som varer lenge (må kjøpes i tillegg... koster 2-300 kroner for ett sett AA batterier og lader). 4 megapixler, 3x optisk zoom og vridbar skjerm.

Men det er større enn de minste kompaktene. Skal du ha ett så lite kamera som mulig med best mulig bildekvalitet, gå for Canon Ixus 400/430/500. Det er en kjent sak at disse tre kameraene er de som gir best bildekvalitet i denne prisklassen, selv om jeg personlig mener A80 er like god. Ixus 400 er gått ut, men kan kjøpes billig enkelte steder (3000-3500 kroner). Det er ingen store grunner til å gå for Ixus 430 (3500-4000 kroner) eller 500 (4000-4500 kroner) om de er mye dyrere. 400 har 4 megapixler, som er mer enn nok til A4 forstørrelser, og 3x optisk zoom. Bildekvaliteten er like god som A80, men batterikapasiten er dårligere og du har mindre manuelle funksjoner. 430 har kun en forbedring i forhold til 400.... en print-knapp for lettere overføring av bilder. 500 har print knapp og 5 megapixler. 5 megapixler er overkill for A4, men greit hvis man ønsker muligheten til å ta utsnitt.

Lenke til kommentar

Er vel egentlig ingen ting som taler i mot at du skal velge et Z4, men hadde jeg hvert deg så hadde jeg nok heller ventet på Z40 som er rett rundt hjørnet, skal hvist ha forbedret batteri levetiden noe veldig.

Lenke til kommentar

z40 kjem vel til norge 1. april (viss det ikkje berre er tull ;) ) Har sjølv tenkt å kjøpe det. Las testen av Z4 og trur Z40 skal vere eit veldig bra valg.. (spesielt når eg får det for innpris på butikken der eg jobbar)

Lenke til kommentar

Oki... nå står det mellom Casio Exilim EX-Z4 og Canon Ixus 400... Jeg kjøper i løpet av et par dager... Slik det ser ut nå går jeg for Casioen pga. bra bildekvalitet (??), lekkert design, stor skjerm og bedre batterikapasitet enn ixusen... Gjør jeg en tabbe nå, eller skal jeg bare fyre til ?

Hjeeeeelp!! :cry:

Lenke til kommentar

Ixus 400 får stort sett mer skryt for bildekvalitet enn Z4, men Z4 har bedre batterikapasitet og raskere på utløseren. Den større skjermen er egentlig ikke så viktig, ettersom den på tross av størrelsen har omtrent lik oppløsning som skjermen på Ixus 400. Det fører til mer uklar skjerm.

Men for ett kamera som er lett å ta med seg, er Casio kameraet ett godt valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...