antec Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Dersom jeg skal brenne vanlig data; er det da noen forskjell på DVD-R og DVD+R ? Eller kjøper jeg den som er billigst Lenke til kommentar
L03VIk Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Kjøp en brenner som tar begge format... Koster ikke noe mer... Ingen praktisk forskjell når du brenner data (eller andre ting for den slags skyld), på PC. Lenke til kommentar
Eriond Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Kommer an på hvilken brenner du har. Om du velger dvd+r eller dvd-r er ett fett, men velg plater av god kvalitet. De kan gjerne være ganske billige, men fungere bra for det. Sjekk her for å lese mer om de forskjellige platene og kvalitet. Dessuten finnes det et utall poster der dette temaet er debbattert. Søk og leit litt mer først neste gang Lenke til kommentar
kindings Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Sjekk denne posten: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=200985&hl= en evig lang diskusjon rundt dette. Selv bruker/foretrekker jeg DVD-R pga det er det mest kompatible formatet, men DVD+R tilbyr en rekke egenskaper som gjør at det nok blir fremtidens format(og de aller fleste DVD spillere klarer å lese dem, men ikke alle). Videre ligger det også i selve teknologien at det er enklere å brenne raskt med DVD+R(dvs det nok etterhvert kommer til å bli forskjell i brennehastighet på de to formatene i DVD+Rs favør). Dette har visstnok noe med bølgelenden på laseren som brukes til å brenne DVD+R plater med. Med andre ord, dersom du kjøper en brenner som tar begge formatene kan du i dag brenne med DVD-R uten å merke noen forskjell, dvs dersom du ikke har spesielle behov utover brenning/backup av filmer og data. Dagens brennere brenner stort sett like fort på begge formater, med noen unntak. DVD-R plater er generelt sett billigere enn DVD+R plater og det er en fordel(synes jeg), så lenge hastigheten er den samme. Lenke til kommentar
antec Skrevet 21. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2004 Takker for svar! Ble en hel del klokere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå