Villmink Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Har i den siste tiden begynt å få såpass med utstyr at jeg vel egentlig burde hatt en større PSU enn den originale 360W Chieftec'n jeg har nå. Hadde tenkt å bestille en MIST 550W fra microplex men bestemte meg for å vente til de har alt jeg skal ha på lager. Nå har jeg begynt å tvile litt på om jeg skal kjøpe ny psu ettersom pc'n er dønn stabil og går problemfritt med 360W. Spørsmålene jeg lurer på er vel igrunn: Kan jeg ødelegge noe ved å bruke litt for liten PSU? Hvordan merker man at PSU er for liten? Er MIST bra? Lenke til kommentar
Spawn0611 Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 http://www.jscustompcs.com/power_supply/ Får et greit overslag her av hva du trenger av power... Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Hvordan merker man at PSU er for liten? Maskinen nekter å starte eller blir ustabil pga av at PSU ikke klarer å levere nok strøm ved belastning. Ofte så merkes dette ved at spenningen på 3,3 V synker drastisk ved belastning av CPU. NB! 5% avvik er akseptert. Lenke til kommentar
Villmink Skrevet 20. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2004 (endret) Ifølge testen har jeg for liten PSU. Uansett merker jeg ikke noe til symptomer på dette, og ifølge AIDA32 og BIOS ligger 3.3V på mellom 3.44 og 3.46. Trenger jeg da å bytte PSU? Endret 20. mars 2004 av Villmink Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 (endret) ja... men du må huske på at "testen" gjelder for når du kjører alt... Altså.. når dy kjører vifter på fult, brenner Cd, spiller, hører på lyd,... altså når du bruker alt du har samtidig Det er sjeldent bruker alt maskinen har på en gang.. Men som det stod.. Better to be safe, than sorry... Hvor mye over 360W ble det på testen? Er det ørlitegrann over, så tror jeg du kan vente litt... men fikk du over 400W så bør du bytte ut PSU Endret 20. mars 2004 av Andreasfe Lenke til kommentar
Villmink Skrevet 20. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2004 testen foreslo 415W, og da fikk jeg bare med 4 disker, jeg har 5 i min. Jeg er ikke i tvil om at psu'n jeg har nå er for liten på papiret, men spørsmålet mitt er om det er noe vits å bytte sålenge jeg ikke opplever noen problemer. Lenke til kommentar
yosss Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Sålenge du ikke merker noen problemer er det vel ingen vits? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Jeg tror den testen er svimmel! Jeg fikk opp at jeg måtte ha 436Watt, men har kjørt maskina helt topp på en 320W PSU. Har faktisk kjørt den på en 250Watt PSU også. Da klikka den ikke, men spenningene sank litt mye. Og forresten: Toleransen (etter ATX-spesifikasjonene) på +3.3V er +/- 4% Lenke til kommentar
dj_messiah Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 ville kjøpt ny, 360w er litt lite Lenke til kommentar
yosss Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 Jeg tror den testen er svimmel! Jeg fikk opp at jeg måtte ha 436Watt, men har kjørt maskina helt topp på en 320W PSU. Har faktisk kjørt den på en 250Watt PSU også. Da klikka den ikke, men spenningene sank litt mye. Og forresten: Toleransen (etter ATX-spesifikasjonene) på +3.3V er +/- 4% Den testen gjelder kun når alt står på fullt. Altså, hvis du brenner en cd og spiller spill, har viftene på full osv.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå