znapper Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Hei, prøvde meg på overklokking.no først, uten at noen kunne svare helt på dette; Har en litt eldre pc stående, det er en PIII 800EB type slot 1 prosessor som står i denne, maskinen funker som bare fy den, problemet er at vifta på kjølesystemet (som jeg bare kaller "kladden"), har begynnt å bråke en del. Noen som har erfaring med å åpne/modifisere eller lage et eget kjølesystem for en slik prosessortype? Må da være mulig å åpne "kladden" eller fjerne vifta og erstatte denne med en annen? - Luftbevegelser over evt. kjøleribber er jo poenget, så om vifta står på "kladden" eller ikke, burde vel ikke ha all verdens forskjell, så lenge luften beveger seg over kjøleribba inne i "kladden", eller? Ved test der prosessoren gikk på nær 100% i ca en time, ga meg en prosesortempratur på 32 grader, da sier det seg selv at prosessoren ikke genererer mye varme, så å ha den i åpnet tilstand med kjøleribbe og kanskje et par kabinettvifter som sørger for gjennomstrømning isteden, burde vel gjøre jobben? En gammel test kan sees her, her sees også prosessoren i åpnet tilstand: http://www.tech-report.com/reviews/2000q2/piii-800/ Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Har en lokk med vifte til deg, send PM..... Lenke til kommentar
znapper Skrevet 20. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2004 Har en lokk med vifte til deg, send PM..... Takker for tilbudet =) Men det jeg lurer på da er egentlig hvordan i h* man får av lokket egentlig? Det sitter som støpt og jeg er redd for å ødelegge hele greia ved å bruke makt på den. Skal den skyves, dras, dyttes, lirkes ut? Eller er det noe triks med de 4 gjennomgående plastpinnene? Lenke til kommentar
shit89 Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Sleit lenge med det jeg og. Skal prøve å forklare det så enkelt som mulig. På baksiden av hovedkortet har du muligens festet til hele kjøleren. For å få av lokket må du ta ut noe som ligner på skruer uten gjenger (disse er som regel lagd i grå plast). Etter du har dyttet de ut tar du av festene på siden av prossesoren/kjøleribba, og da får du tatt av "lokket". Denne prossessen innebærer at du må ta ut hovedkortet av maskinen. (Ble kanskje litt vanskelig å skjønne men prøv deg fram) 1. Ta ut "skruene" bak på hovedkortet som er festet til ribba 2. Ta av festene på siden som også er festet på baksiden av hovedkortet 3. Ta av "lokket" Lenke til kommentar
shit89 Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Det ligger i plastpinnene ja! Lenke til kommentar
znapper Skrevet 21. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2004 Sleit lenge med det jeg og. Skal prøve å forklare det så enkelt som mulig.På baksiden av hovedkortet har du muligens festet til hele kjøleren. For å få av lokket må du ta ut noe som ligner på skruer uten gjenger (disse er som regel lagd i grå plast). Etter du har dyttet de ut tar du av festene på siden av prossesoren/kjøleribba, og da får du tatt av "lokket". Denne prossessen innebærer at du må ta ut hovedkortet av maskinen. (Ble kanskje litt vanskelig å skjønne men prøv deg fram) 1. Ta ut "skruene" bak på hovedkortet som er festet til ribba 2. Ta av festene på siden som også er festet på baksiden av hovedkortet 3. Ta av "lokket" Hei Problemet er ikke å få løs prosessoren fra hovedkortet og rammen denne sitter i, problemet er når jeg står med prosessoren i hånda, er den komplett med vifte/kjøleribbe som sitter (sammen med kortet prosessoren ) inne i et lukket plast deksel. Det er ikke mulig å løsne hverken vifte el. men snur man den litt rundt, ser man at det er 4 plastpinner (c 4 cm lange) som går gjennom systemet slik at lokk, prosessor, kjøler og vifta sitter sammen, omtrent som om man spidder en hamburger med 4 fyrstikker slik at brødet (plast dekslet), salaten (prosessoren), burgerkjøttet (kjøleribba) og agurkene (vifta) ikke sklir av hverandre. weird.. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 Problemet er ikke å få løs prosessoren fra hovedkortet og rammen denne sitter i, problemet er når jeg står med prosessoren i hånda Hvis du presser den sammen fra begge sider, vil det være mulig å skyve låseplata litt til side slik at pinnehodene frigjøres ( avh. av patenten ). For å åpne/ splitte dekslet må man være forberedt på å bruke ganske mye makt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 Kjøleribba er sikkert helt grei den. Hvorfor ikke bare skifte den støyende vifta di? Altså _kun_ vifta? Lenke til kommentar
znapper Skrevet 21. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2004 Kjøleribba er sikkert helt grei den. Hvorfor ikke bare skifte den støyende vifta di? Altså _kun_ vifta? Fordi det virker som om den er integrert i plastdekslet, er usikker dog, må få løs plasten osv først før jeg er sikker. Tenkte dersom prosessoren ikke lager særlig varme, kan man jo sette inn et par kabinettvifter og kjøle på det viset, dermed vil systemet bli vanvittig stillegående. Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 Jeg kjørte samme type prosessor uten vifte i flere år. Ingen problemer overhode. Hadde riktignok en rimelig stor kjøleribbe, men ingen kabinettvifter. Lenke til kommentar
znapper Skrevet 21. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2004 Hoho! Løste det. Det var ikke værre enn at man rett og slett løftet av lokket vifta var festet i. (omtrent som om å løfte av topp-brødet på en burger ) Lokket og kjøleribba var skjøvet inni hverandre, og plasten hadde mothaker som låste den fast i kjøleribba, dermed måtte man bruke litt kraft for å få den løs. (best å løfte på den ene siden slik at lokket løsner litt skjeft). Må si jeg skvatt da den plutselig løsnet, trodde jeg hadde tatt knekken på hele greia. Kjører test nå for å se på tempraturen på prosessoren uten vifte, kjører mp3'er samtidig med at jeg kjører en divx film i bakgrunnen, prosessoren kjører på ca 100% hele tiden. Takker for innspill folkens, konklusjonen var i allefall at man måtte bruke litt kraft for å dra løs lokket, var litt skummelt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå