birgitte Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 (endret) Hei alle sammen , min første post her :-) Jeg har en litt gammel laptop , som jeg netopp har installert xp på. Når jeg kjøpte denne laptopen hadde den windows 98. Det jeg lurer på er om jeg kan strippe xp ned på et nivå slik at det ikke blir så tungt for maskina mi. Jeg skal i hovedsak kun bruke maskina til å skrive i word , surfe og laste litt musikk. Takker for svar Hilsen Birgitte :-) Endret 20. mars 2004 av birgitte Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 (endret) Enkleste er å gå inn på kontrollpanel og klikke på legg til/fjern programmer. Der kan du ta bort endel unødvendig deler av Windows. (Edit: Marsvin on the run over keyboardet) Endret 20. mars 2004 av Hoax Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 (endret) Hei. Det er mange ting man kan gjøre. 1. Først og fremst velg "system" i kontrollpanel (velg klassisk visning først). Velg så avansert -> ytelse -> settings -> og velg best ytelse. 2. En annen ting du kan gjøre er jo deaktivere tjenester som kjører unødvendig. Hvis du IKKE skal bruke maskinen din i nettverk så foreslår jeg at du stopper og deaktiverer følgende tjenester. Du finner disse under "administrative verktøy" på kontroll panelet. (jeg har dessverre bare de engelske navnene siden jeg kjører engelsk windows). Ingen av disse er kritiske for WindowsXP, men du kan risikere at noen funksjoner blir utilgjengelige så prøv å stoppe og deaktivere èn tjeneste om gangen og sjekk at alt fremdeles virker slik du vil ha det! Alerter, messenger, error reporting service, Routing and remote access, Wireless zero configuration, Computer browser, distributed link tracking access, remote registry, secondary logon, server, Netbios tcp/ip helper, themes. 3. Defragmenter harddisken ofte og bruk ad-aware e.l. for å holde den fri for spyware Lykke til! Håper det hjelper! Edit: Velkommen til forumet forresten! Endret 20. mars 2004 av ob1 Lenke til kommentar
birgitte Skrevet 20. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2004 Hei Hoax , har du noen formening om hva jeg skal av installere? eller er det bare dumt å legge inn xp i stedet for xp? hilsen Birgitte Lenke til kommentar
sete Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Windows 2000 Professional er et godt alternativ til Windows XP, men hvis du ikke har mulighet for å innstallere det så vil jeg anbefale at du både gjør om på innstillinger i kontrollpanalet og søker på TweakXP på google.com Skru av alle unødvendige effekter og bruk Windows Classic som GUI. Lenke til kommentar
birgitte Skrevet 20. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2004 hei ob1! Takker for kjapt svar , Jeg skal prøve det du har skrevet nå , tusen takk hilsen Birgitte Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 en annen ting man kan gjøre er å fjerne teletubbieland og sette inn ett standard klassisk theme, det hjelper en del Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Bare hyggelig. Hvis det fremdeles går veldig i sirup så kan vi se om det er flere tjenester som kan deaktiveres uten at noe viktig slutter å virke. Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Hvis du fjerner windows XP "komponenter" så kan du ta bort: - Outlook express hvis du nå har outlook i office - Spill - Windows mediaplayer, Hent Winamp isteden hvis du bare skal høre på musikk Disse blir automatisk installert og brukes ihvertfall ikke av de fleste Lenke til kommentar
birgitte Skrevet 20. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2004 Dete høres bra ut , jeg må ut en tur men skal prøve mer senere . Takker for alle svar Hilsen Birgitte Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Det burde virkelig ikke være lov å kalle en tråd noe med "strippe" uten å ha noen babes med... Lenke til kommentar
Gunnar B Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Du kan jo fjerne mye fra oppstarten. Gå på Start-kjør-skriv msconfig-gå på oppstart og sjekk hva som starter med Xp,antagelig endel der du kan ta vekk. Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 ja, som du ser så er det mye som kan fjernes. Utfordringen å vite HVA man skal ta bort. Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 du kan prøve dette programmet også da. Link Lenke til kommentar
atlef Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Anbefaler en titt her for fjerning av endel unødvendig, bare følg "SAFE" i guiden. Ellers anbefaler jeg Xp-Lite hvis du vil bruke penger på programvare. Mvh Meg. Lenke til kommentar
Bamse_ Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Det burde virkelig ikke være lov å kalle en tråd noe med "strippe" uten å ha noen babes med... Huff..birgitte er vel ei jente da Men OT: Vil kansje anbefale deg å gå for windows 2000 professional om du har muligheten siden det krever en del mindre ressurser uten å gå på bekostning av ytelse Lenke til kommentar
Lautsprecher Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Tuneup utillities 2003 MYE ræl som kan fjernes/endres på der Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Vil kansje anbefale deg å gå for windows 2000 professional om du har muligheten siden det krever en del mindre ressurser uten å gå på bekostning av ytelse Her er jeg ikke nødvendigvis helt enig. XP med classic UI og disablet en del services ligger omtrent på 2000-nivå på ressursbruk. Eller tar jeg veldig feil? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå