Gå til innhold

Minolta Dimage A2/ Microdrive 4GB

Anbefalte innlegg

Hei

Har akkurat kjøpt et Dimage A2 og tenkte jeg ville dele noen erfaringer.

Test f.eks her: http://www.luminous-landscape.com/reviews/...inolta-a2.shtml

Er svært godt fornøyd. Likte det svært bra etter å ha "knottet" litt med det. Etter å hatt Olympus 3030, 4040, 5050 var det en sann nytelse å komme over til manuell zoom og en rask autofokus igjen.

Kjøpte et 512 Sandisk CF2 kort til den, men jeg siklet i utgangspunktet etter en 4 GB Microdrive.

Et par dager etter kameraet ankom leste jeg følgenede artikkel:

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/03/15/393470.html

Etter å ha sjekket litt på nettet så jeg at det var litt forskjellige erfaringer med dette, men fristelsen om at dette gikk, var såpass stor så jeg simpelt hen ikke greide å la være. Bestilte dermed en Creative Muvo 4 GB (får den for ca 2.600,- inkl mva hos Komplett eller Mpx)

Siden A2`n hadde både CF2 og støtte for FAT 32 regnet jeg med at det var en fair sjanse for at det skulle virke.

Puttet forventningsfult disken inn i A2`n for første gang etter å ha skrudd opp Muvo`n. Virket særs dårlig. Fikk ikke engang formatert disken.

Fikk koblet den opp til Pc`n via USB 2 kontakten og hamret løs på den med allslags disk programmer uten at det hjalp noe særlig. (Bruker W2k, mulig dette kunne vært andeledes i Xp)

Det jeg var ute etter var å formatere den over til FAT 32 siden A2`n ikke greide dette på egen hånd.

USB og hardisker kan jo være litt kronglete hvis en skal bruke noe særlig med verktøy på den, så neste steg i prosessen var å kjøpe en Pcmcia adapter til 200 lappen, så jeg heller kunne jobbe på den herifra.

Fremdels ville ikke ikke programmer som Paritition Magic 8 engang se disken.

Brukte så et av mine favorittprogrammer DiskWizard 2002. (Så akkurat at den hadde kommet i 2003 drakt)

http://www.seagate.com/support/software/ (Virker på alle HDD ikke bare på Seagate)

Det som nå følger er litt "uvitenskaplig", men det ga resultater.

Etter at jeg satt i gang DiskWizard med å formatere HDD virket det etter en stund som den ikke kom videre. Jeg slo av programmet og prøvde så å formatere via "Utforskeren" (PowerDesk bruker jeg som etter min oppfattning er mye bedre, http://www.pcworld.com/downloads/file_desc...id,3491,00.asp)

Dette gikk nå i motsettnig til tidligere, uten problemer å formatere den til FAT 32.

Virket på meg som om DiskWizard ikke helt kom igjennom oppgaven, men at den slettet noe som hadde vært til hinder tidligere slik at jeg kunne formatere den.

Stor spenning; inn i A2`n med den og vips... VIRKER.

980 bilder i høyeste oppløsning med nest høyeste kvalitet. (Tar en i RAW format er en nede i et par hundre bilder.) Er nå klar for fotoferie uten å slepe på PC!

Hastighet: Ser at endel har innvendinger mot Microdriven pga hastighet. Nå er vistnok 4GB svært mye raskere enn 1 MB utgaven (70 ganger raskere ifølge ifølge: http://www.itavisen.no/art/1301758.html selv om jeg synes veldig voldsomt ut. Men nå har jeg aldri prøvd 1GB utgaven så jeg har ikke noe referanse eller erfaring her.)

Skulle jeg tippe sånn helt på "fealingen" er den noe tregere enn CF 512 Sandisken jeg kjøpte med A2`n. MEN.. Jeg kan ikke helt se at det spiller noen rolle. Det er jo 64 MB innebygget i kameraet som brukes som buffer før det overføres til CF minnet/ Microdriven. Eneste forskjellen såvidt jeg har erfart er at jeg ser et arbeids indikator lys jobbe i 3 sek istedenfor 2 sek.

Og så var det restene; en 512 brikke og en disikrert og obdusert MoVu.

Formaterte 512èn med FAT 32 siden det var det jeg regnet med Movu`en ville ha. Pass på du setter inn minnet riktig vei siden det ikke er noen spor på siden slik det er i CF slotter i kameraet. (Noter deg hvordan Microdriven sitter når du tar den ut, og sammenlign med hvordan de to kortene sitter i kameraet før du setter minnebrikken inn i Movu`n og skrur den sammen)

Etter å ha lastet ned 1.10.01 Firmwaren (mulig at det ligger en sperre i 1.11.01 firmwaren) koblet til USB kontakten og dobbeltklikka på .exe til firmwaren er det bare å lene seg tilbake å vente noen sek.

Volla!! Nå har du en MP3 spiller med USB 2 kontakt, i tillegg til den største minnebrikken du kan dytte i et digitalkamera.

Sto forøverig i bruksanvisningen til Movu`n at en ikke skulle bruke den når du f.eks jogga. Medførte naturligvis at jeg umiddelbart snørte på meg joggeskoa og tok meg en times tur.

Det tåler den fint!

-

Lykke til hvis noen forsøker det samme.

J

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HEI!

Til lykke med nytt kamera!

Ja dette har vært et hett diskutert emne i den siste tiden, selv hadde jeg ikke våget å ha så mange bilder liggende på disken.

Men det jeg egentlig tenkte å spørre om var, har du oppdaget noe av den "diagonale støyen" flere tester melder om? Hadde vært fint om du kunne komme med en tilbakemelding om kameraet og bildekvaliten når du har blitt litt bedre kjent med det.

MVH

s-ki

Lenke til kommentar

Hei s-ki

Jeg tenker at det værste en produsent kan tenke seg er å få varene i retur. Microdriven er jo et produkt som er laget og solgt som et lagringsmedium for primært bærbare produkter. Skulle tro at den da var produktspekka til å tåle endel G. Og ikke minst testet ut. Den har jo vært på markedet i noen år så ville jo tro at de har fjernet barnesykdommene.

Helt enig i at et CF kort teoretisk sett vil tåle enda mer fordi den ikke har noen bevegelige deler i seg. MEN, kortet sitter jo til vanlig i kameraet. Selv det mest robuste kamera ville antagelig gå føyken lenge før Microdriven gjorde det hvis man f.eks mistet det hele i bakken.

Det er klart at disk krasj kan jo oppstå uten at disken har fått seg en trøkk, (har selv hatt 3 stk de siste 10 åra på forskjellige PCèr), men jeg har også opplevd at et minnekort ikke lengre fungerte.

Som med all datalagring lever en farlig hvis en kun har en kopi et sted, f.eks i kameraet. For eget vekommende er bildene aldri særlig lenge i kameraet både fordi jeg som regel kobler det opp mot PC for å se på bildene på en større skjerm og for å føre de over på PC`n for å frigjøre minne på kameraet.

Vel, hvis noe går galt med Microdriven; vær sikker på at jeg skriver det inn i forumet.

Jeps, håper å få brukt kameraet noe mer de neste ukene og skal da gi min vurdering. Så langt er jeg i allefall fornøyd med det.

J

Lenke til kommentar

Bruker man microdriven forsiktig, og passer på å ikke miste den eller kameraet i bakken (kan være nok med noen få cm for microdriven), så skal de holde. Ett CF kort holder til vanlig uansett lengre, på grunn av mindre slitasje, men det er jo ett spørsmål om hvor lang tid det tar før man bytter ut lagringsmediet. De fleste vil nok bytte det før kortet eller microdriven tar kvelden.

Som en sa tidligere, hadde jeg ikke turt å hatt opptil 1000 bilder på ett minnekort, uavhengig av om det er cf kort eller microdrive. Da er det bedre å bruke to minnekort, og på en lengre ferie bruke annet hvert kort annen hver dag. På den måten mister man bare halve "ferien" om ett av de skulle legge seg ned å dø. Og sånn helt for sikkerhets skyld hadde jeg nok brukt CF kort ettersom det alltids er en fare for å miste kortet i bakken da man bytter kort. Det er en engangs investering, som kan være mer verdifull enn man aner. Tenk om man er på en nær jorden rundt reise i noen måneder, har tatt masse bilder og man kommer hjem med 854 bilder etter at alle de uinteressante er sletta. Det vil si 854 bilder som er kjempemorsomme og som man vil ta vare på. Man kobler kameraet til PC'n for å overføre, men microdriven kommer bare med klikkelyder og vil ikke funke. Det er 854 bilder rett i dass... flere måneder med fantastiske minner borte fordi man ikke ville kjøpe en sikker løsning med en gang. Hvem vil risikere noe sånt? Hadde det vært ett CF kort som var ødelagt, hadde du fortsatt hatt halve ferien på det andre kortet. Dette er ikke en teoretisk situasjon... som kundebehandler i en fotobutikk, har jeg snakket med fotografer som har opplevd å miste verdifulle penger (både affeksjonsverdi og pengeverdi) på grunn av microdrive. Vi fører ikke microdrive... det er fortsatt for ustabilt i forhold til "ekte" cf-kort.

Men en interessant artikkel, interessant forsøk, og morsomt at det faktisk går ann.

Lenke til kommentar

Hei

Har en smak av at Microdriven får dårligere kreditt enn den fortjener. De fleste produkter starter et sted og utvikler seg og blir stadig mer tilpasset bruken.

Jeg registrerer at det er mange på nettet med stikk motsatt erfaring, f.eks:

http://www.kenrockwell.com/tech/cf.htm

http://www.kenrockwell.com

En av fordelene med en stor Microdrive er jo at man ikke trenger å ta disken inn og ut av kameraet så ofte som en gjør med et CF kort med mindre kapasitet.

En annen ting jeg stusser litt på er strategien med og sjonglere med to CF kort og tenke at mister jeg et så har jeg iallefall et igjen. Murphy ville sikkert sagt noe om hvor perlebildene befant seg hvis en mistet et av korta.

Er ikke dette bare en vidreførelse av filmrulltankegangen? Da var det jo ikke så lett å sikkerhetskopiere hvis en var "på veien".

Den digitale revolusjonen innenfor foto og film gir en hel masse fordeler, bla muligheten til å sikkerhetskopiere på samme måte som en sikkerhetskopierer data generelt. Det ville jo være ganske galskap og bare ta backup av halvparten av dataene.

Tenker heller at en må ta en kjapp risikoanalyse av det en holder på med. Tar en "happysnaps" på en helgetur til Rørås, er det kanskje ikke verdens undergang om en mister bildene.

Tar en bilder i profosonell sammenheng der det kan medføre økonomiske tap, bør en ha rutiner som sikrer at en sikkerhetskopierer alt digitalt arbeid enten det nå er digitale bilder, word dokument eller en 3D modeller.

Er en på langtur med digitalkameraet og ikke har med seg en Laptop og lagre bildene på, kan f.eks denne eller tilsvarende løsninger være en enkel måte å sørge for at en har sikkerhetskopiert arbeidet.

http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=186&g1=3...37&l=2&lantall=

De fleste har jo en gammel 2,5" hardisk liggende, og hvis ikke er jo ikke dette store kostnaden.

J

Lenke til kommentar
Hei

Har en smak av at Microdriven får dårligere kreditt enn den fortjener. De fleste produkter starter et sted og utvikler seg og blir stadig mer tilpasset bruken.

Jeg registrerer at det er mange på nettet med stikk motsatt erfaring, f.eks:

http://www.kenrockwell.com/tech/cf.htm

http://www.kenrockwell.com

Bare etter å ha lest de første linjene i den "testen" du refererer til, så skjønner jeg at denne såkalte "profesjonelle" fotografen, ikke har den minste peil om hva han snakker om.

La meg forklare :

Han trekker frem noen CF kort som det var problemer med. Merket er Microtech (fullstendig ukjent) og ett noname kort. Så trekker han frem en microdrive som fungerer utmerket. Merket er? Iomega... ett av de største produsentene av lagringsenheter i verden. Han har prøvd noen få kort, og baserer sin "å så grundige erfaring" på disse få kortene jeg nettopp nevnte.

Han trekker også frem Sandisk som ett av verstingselskapene fordi Mac har en feil i operativsystemet. Er det Sandisk sin feil? Vi selger masse Sandisk der jeg jobber, både kortlesere og kort, og vi får ikke inn noen reklamasjoner av noe slag. Andre merker, derimot.

Selv om vi kun selger CF kort, får vi også fortvilte rop om hjelp fra fotografer med Microdrive... den har krasjet og er beyond repair.

Så å stole på en fotografs mening, og i tillegg en som har så lite peil som han er, er ikke ett sjakktrekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...