AutoExec Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 Jeg kjøpte nylig 10stk av de 5V ultrabright-led'ene de har på microplex, og har parallellkoblet alle på en kurs. Etter en stund begynte en av ledene å blinke mellom å lyse sterkt og rimelig svakt.. ikke raskt, men sakte og irregulært. Etter enda en stund slutta den helt å blinke og lyste bare svakt hele tiden. Nå har enda en av dem begynt å blinke.. noen som vet hva det kan komme av? Har jeg koblet for mange på samme kurs? Prøvde å vrikke litt på tilkoblingene, men så ikke ut som om det hadde noen effekt på blinkinga, så jeg tror ikke at det bare er dårlig kontakt i loddepunktene. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 Hvis du seriekoblet LEDsene, så vil de bare få 12/10 = 1.2 Volt. Hvis du parallellkoblet LEDsene, så vil de alle få 12 Volt. Det kan ikke være bra for LEDs beregnet på 5V. Dette er basic fysikklære, hvordan disse "5V LEDsene" fungerer i praksis vet jeg jo ikke... Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 nå står det jo ikke noe om hvor du har koblet leds'a, men jeg regner med at du har koblet den på 12V. og når du da i tillegg har paralellkoblet dem, så får alle leds'a 12V DET KAN IKKE VÆRE BRA.. så du har nokk rett og slett grillet leds'a.. men denne tråden hører da egentlig hjemme under elektronikk da.. Lenke til kommentar
AutoExec Skrevet 19. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2004 (endret) doh.. har SELVFØLGELIG kobla dem på 5volt.. tror dere jeg er helt blåst? og altså parallellkoblet som sagt.. så alle får 5volt edit: sorry for feilpost da.. er bare så vant til å poste på casemods Endret 19. mars 2004 av AutoExec Lenke til kommentar
no name Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 Hvis du seriekoblet LEDsene, så vil de bare få 12/10 = 1.2 Volt. Hvis du parallellkoblet LEDsene, så vil de alle få 12 Volt. Det kan ikke være bra for LEDs beregnet på 5V. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 Sikker på at det er nok effekt på kursen til å trekke alle de LEDsa da? Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 (endret) han sier jo at han paralellkoblet, det har vi jo fått med oss fra første post.. og jeg tror nokk at de får nokk strøm, da leds'a sansynligvis hadde lyst svakere hvis de ikke hadde fått nokk, og ikke oååført seg slik.. men hvilken farge har du koblet til? gul og svart, eller rød og svart? selv trudde jeg først at rød var 12V og gul var 5V i starten, men ble rettet føre jeg rakk å gjøre noe galt.. *edit* og det er likestrøm? vet ikke om det har noe å si, men kanskje.. Endret 19. mars 2004 av the coolkid Lenke til kommentar
AutoExec Skrevet 19. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2004 er kobla til rød og svart.. sjekka med multimeter også før jeg begynte å koble, bare for å være HELT sikker.. og alt som kommer ut av PSU'en er vel likestrøm? eller var det vekselstrøm? glemmer det alltid... Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 ut ifra psu skal nå være likestrøm.. mens det er veksel som kommer inn.. 50Hz vekselstrøm.. 230V.. men da aner jeg ikke hva som er feil.. det virker jo som om du har gjort alt riktig.. har du prøvd bare en av de ødelagte leds'a alene på 5V? Lenke til kommentar
AutoExec Skrevet 19. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2004 hmm.. skal teste det.. håper bare ikke ledsene blir sånn konstant i og med at jeg har limt fire av dem godt fast med superlim inn i mist S478-blokka og en chipsetblokk, og resten i plexiglass... så er fare for at jeg må borre dem ut i så fall Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 da bør du tenke deg om.. om du synes det er verdt det.. Lenke til kommentar
Sinnsro Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 bare test de der de står da vel, trenger vel ikke å demontere pga det Lenke til kommentar
Alte-to Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 (endret) *edit* og det er likestrøm? vet ikke om det har noe å si, men kanskje.. En LED må jo kobles rett... Anode på + og katode på - Den lengste Fotn på LEDn er Anode (+), er de like lange kan du se at Katoden (-)er "en større klump" inni LEDn... EDIT:Det jeg Prøvde og si var at en LED må ha Likestrøm ...eller AC på 1Hz kanskje? Endret 20. mars 2004 av Alte-to Lenke til kommentar
AutoExec Skrevet 20. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2004 bare test de der de står da vel, trenger vel ikke å demontere pga det det jeg mente var at hvis det viser seg at de har blitt svake permanent, så må jeg kanskje borre dem ut.. jeg tester dem selvfølgelig der de står.. og Alte-to: hadde de vært koblet på feil vei, altså pluss på minus osv, så hadde det ikke kommet noe lys i det hele tatt! Lenke til kommentar
Alte-to Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 og Alte-to: hadde de vært koblet på feil vei, altså pluss på minus osv, så hadde det ikke kommet noe lys i det hele tatt! Klart jeg vet d men, skal man lodde f.eks 30 LED er det kjekt og SE forskjell istedet for og lodde-teste-rette-påfeil-lodde-test osv... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Man kan fint kople LEDs til vekselspenning, men da vil den kun lyse i halve perioden. (M.a.o. den vil "blinke") Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Man kan fint kople LEDs til vekselspenning, men da vil den kun lyse i halve perioden. (M.a.o. den vil "blinke") Er fekvensen 24 Hz eller høyere, kan du ikke se at de blinker Lenke til kommentar
Sakari46 Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 LoL mine kære medbrugere.... hvis i går ud fra at han enda MÅSKE! kan havde brugt 12 volt til sine Dioder, så skal i jo også selv være godt "Dumme" prøv at sætte en 5 volts diode til 12 volt = Atom explosion! AKA = Ret dumt!. de ville aldrigt nå at blinke underligt.... de ville bare sige knald og brænde. (nogle Flækker tilmed!) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Er fekvensen 24 Hz eller høyere, kan du ikke se at de blinker Var derfor jeg satt blinke i gåsøyne. Faktisk kan man merke 50Hz-blinking hvis man bruker sidesynet, eller beveger lysdioden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå