Gå til innhold

Israel - Palestina


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener Israel, er en koloni, og vi burde gjøre en forandring. Israel okkuperte Palestina,de kastet palestiner'ne ut av huset dems, og flytta inn selv, og det er ikke rettferdig. Det er dems land, og dems krav på å ha det. Ville du godtatt at en person kommer innt il huset ditt, og kaster deg ut, og bor der selv? Nei og atter nei, mener jeg. Jeg blir litt forbanna, over denne situasjonen, til tross er det også FN sin skyld også. Måtte FN opprette ett land, der det allerede var ett, av alle steder de kunne velge, kan ikke jødene bare starte på nytt, som de har gjort og valgt selv i flere generasjoner. Palestina har krav på å få tilbake, sitt eget land!

Jeg synes FN ser, ikke veldig arlvorlig på denne saken, sikkert bare fordi muslimer bor der, og de bryr seg ikke så veldig mye om dem, og det er rase-diskriminering. Jeg synes jødene bør selv, ta en kikk på sin egen fortid, å se hva at de har vært i nesten den samme sitauasjon før. En forandring må til, fordi krigen mellom Israel og Palestina har startet

Lenke til kommentar
Jeg mener Israel, er en koloni, og vi burde gjøre en forandring. Israel okkuperte Palestina,de kastet palestiner'ne ut av huset dems, og flytta inn selv, og det er ikke rettferdig.
Skal vi legge av oss barnehagementaliteten snart? Du oppsummere konflikten i en setning totalt uten nyanser. Ulven er slem, sauen er snill. Barnehage.
Ville du godtatt at en person kommer innt il huset ditt, og kaster deg ut, og bor der selv? Nei og atter nei, mener jeg.
Nei sier du det. Si meg, er du 9 og et halvt?
Måtte FN opprette ett land, der det allerede var ett, av alle steder de kunne velge, kan ikke jødene bare starte på nytt, som de har gjort og valgt selv i flere generasjoner. Palestina har krav på å få tilbake, sitt eget land!

Nei, FN måtte ikke opprette et land, men det var det beste i lys av datidens situasjon? Hvilket annet landområde foreslår du? Regner med at du har flust av landområder anno 1948 som ikke var underlagt andre land. Har Preusserne også krav på å få tilbake eget land? Hvorfor går du ikke i tog for de stakkars junkerne?
Jeg synes FN ser, ikke veldig arlvorlig på denne saken, sikkert bare fordi muslimer bor der, og de bryr seg ikke så veldig mye om dem, og det er rase-diskriminering. Jeg synes jødene bør selv, ta en kikk på sin egen fortid, å se hva at de har vært i nesten den samme sitauasjon før. En forandring må til, fordi krigen mellom Israel og Palestina har startet
O hellige FN. FN's 57 muslimske land har ensidig støttet Palestinerne, og hadde det ikke vært for USA's veto hadde Israel vært dømt nord og ned. Du skriver forøvrig så dårlig at det er vanskelig å forstå hva du mener. Krigen mellom Palestinerne har startet 5-6 ganger, og Israel har vunnet hver eneste gang, uten hjelp. De har ingen grunn til å stole på deg eller å høre på hva du har å si, de er overlatt til seg selv i en ørken av araberstater:

map-m-east-500.gif

Lenke til kommentar
Jeg mener Israel, er en koloni, og vi burde gjøre en forandring. Israel okkuperte Palestina,de kastet palestiner'ne ut av huset dems, og flytta inn selv, og det er ikke rettferdig. Det er dems land, og dems krav på å ha det. Ville du godtatt at en person kommer innt il huset ditt, og kaster deg ut, og bor der selv? Nei og atter nei, mener jeg. Jeg blir litt forbanna, over denne situasjonen, til tross er det også FN sin skyld også. Måtte FN opprette ett land, der det allerede var ett, av alle steder de kunne velge, kan ikke jødene bare starte på nytt, som de har gjort og valgt selv i flere generasjoner. Palestina har krav på å få tilbake, sitt eget land!

Jeg synes FN ser, ikke veldig arlvorlig på denne saken, sikkert bare fordi muslimer bor der, og de bryr seg ikke så veldig mye om dem, og det er rase-diskriminering. Jeg synes jødene bør selv, ta en kikk på sin egen fortid, å se hva at de har vært i nesten den samme sitauasjon før. En forandring må til, fordi krigen mellom Israel og Palestina har startet

Israel ligger i det geografiske området Palestina. "Det hellige land Palestina" kan du komme over i bøker/aviser fra tidlig på 1900 tallet. Palestina ble delt i en arabisk og en jødisk del. Greit nok, hva som er gjort for 40 år siden bør kanskje ikke ha noe med saken å gjøre, men det er jo merkelig at de andre arabisk landene i området kastet seg over de områdene som ble tildelt araberne. Var det noe dem ikke ville ha var det en selvstendig palestinskarabisk stat. Frem til 67 var opprettelsen av en palestinskarabisk stat fullt og helt et annliggende for araberne.

 

Gang på gang viser deg seg derimot at PLOs hijacking av palestinabegrepet brukes for å begrunne at dem må få landet sitt. Med andre ord en særdeles vellyket taktikk av egypteren Yassir Arafat.

 

Ellers er mitt syn selvsagt at dette er en vanskelig sak, begge sider har nok gjort ting dem ikke burde ha gjort, av diverse årsaker. Men PLO er ingen speiderorganisasjon som enkelte gir inntrykk av at dem tror.

Endret av fjotten
Lenke til kommentar

For første gang har USA gjort noe bra, og ikke lagt ned veto for den nye resulusjonen.

De stemte heller ikke for, men nå lot de ihvertfall rettferdigheten seire.

 

FN protesterer

Sent onsdag kveld norsk tid vedtok FNs sikkerhetsråd en resolusjon som krever stans i Israels rasering av palestinske hjem.

 

I resolusjonen krever FNs sikkerhetsråd at Israel respekterer forpliktelsene landet har ifølge internasjonal lov, og krever at rivingen av hus i flyktningleiren Rafah opphører.

 

FN krever også stans i alle voldshandlinger og uttrykker sterk bekymring over den humanitære situasjonen for rundt 1.600 palestinere som har mistet sine hjem som følge av de israelske operasjonene.

Lenke til kommentar
Nei, FN måtte ikke opprette et land, men det var det beste i lys av datidens situasjon?

for de som ikke bodde der ja?

 

Har Preusserne også krav på å få tilbake eget land? Hvorfor går du ikke i tog for de stakkars junkerne?

 

en liten selvmotsigelse når du forsvarer Isreal?

 

Krigen mellom Palestinerne har startet 5-6 ganger, og Israel har vunnet hver eneste gang, uten hjelp.

 

ser ikke helt hvor du finner "uten hjelp"-delen

Lenke til kommentar
Nei, FN måtte ikke opprette et land, men det var det beste i lys av datidens situasjon?

for de som ikke bodde der ja?

 

Har Preusserne også krav på å få tilbake eget land? Hvorfor går du ikke i tog for de stakkars junkerne?

 

en liten selvmotsigelse når du forsvarer Isreal?

 

Krigen mellom Palestinerne har startet 5-6 ganger, og Israel har vunnet hver eneste gang, uten hjelp.

 

ser ikke helt hvor du finner "uten hjelp"-delen

Selvfølgelig var ikke opprettelsen av Israel gunstig for de araberne som bodde der. Men det var ganske gunstig for resten av verden, da britene ikke maktet å holde styr i Palestina lenger, og FN ville fraskrive seg ansvaret for innbyggerne i området.

 

Selvmotsigelse. Reagerer på at sosialistene er SVÆRT opptatt av de stakkars Palestinerne som har fått okkupert jorda sin. De går i tog og engasjerer seg sterkt. Hvorfor er det da 0 - null engasjement for junkerne og Prøyssens innbyggere. Dette landet er virkelig undertrykt, så undertrykt at prøysiske kvinner er voldtatt til død og mennene/barna drapt eller tvynget til å flykte? Hvorfor denne Palestina-fetisjen? Når skal sosialistene gå i tog for

-Prøysere

-Indianere

-Kurdere

-Tibetanere

-Kosakker

-osv

Jeg organiserer tog for de stakkars prøyseren som er blitt okkupert og fordrevet/utradert av de slemme kommunistene. Møt på Youngstorvet kl 1200 imorgen :p

 

Til informasjon: Israel har aldri mottat dirkete militær støtte. Aldri har noen andre en israelere forsvart Israels grenser. Det at Israel har kjøpt våpen og teknologi/kompetanse i USA/Frankrike/Iran er helt legalt. For de som ikke vet det så var det faktisk Tsjekkoslovakia/Stalin som berget Israel i 1948, USA sendte ikke en tomhylse engang.

Lenke til kommentar

Golda Meir kalte vel Nixon for Israels beste venn etter at han ga grønt lys for forseendelser til Israel i 73 da Israelerne begynte å gå tom for drivstoff og utstyr.Før dette var ikke USA og Israel SÅ tett knyttet sammen. Det var en mer markant anti-jødisk holdning blant en del politikere i USA tidligere. I USA har jo blant annet Nixon fått dette stempelet, selv om mange israelere ser på ham som en reddningsmann.

Lenke til kommentar
Når skal sosialistene gå i tog for

-Prøysere

Aner ikke, og for å være ærlig så har jeg ikke peiling på prøysere, men merker meg at du nevner de hele tiden.

 

-Indianere

Hvilke indianere? Sosialister har ått i tog for mange urbefolkninger opp gjennom.

-Kurdere

Det var endel blest rundt kurderne for noen år siden, og er det til en viss grad ennå. Jeg var på ett foredrag om kurdernes situasjon før jul og jeg vet det har blitt utført flere punktdemonstrasjoner de siste årene.

-Tibetanere

Masse blest for noen år siden, mange demonstrasjoner verden over.

-Kosakker

Aner ikke.

Lenke til kommentar
Hva med balcuherne?

 

En stor befolkning innen ett stor område, som dekker Iran,Pakistan,Afghanistan. De regnes som en eldste sivilasjonene i verden, men det er ikke mange som bryr seg om dem, er det vel?

Nei, mange undertrykte og forfulgte grupper blir glemt til fordel for noen få. Det er som kjent lettere å ha en synlig fiende enn mange fiender. Sosialistene har valgt Palestinerne som favorittfolk, og glemt 40-50 andre folkeslag/nasjoner som er undertrykt, deriblandt prøyserne, kossaker, tibetanere, kurdere osv.

Lenke til kommentar
Hva med balcuherne?

 

En stor befolkning innen ett stor område, som dekker Iran,Pakistan,Afghanistan. De regnes som en eldste sivilasjonene i verden, men det er ikke mange som bryr seg om dem, er det vel?

Nei, mange undertrykte og forfulgte grupper blir glemt til fordel for noen få. Det er som kjent lettere å ha en synlig fiende enn mange fiender. Sosialistene har valgt Palestinerne som favorittfolk, og glemt 40-50 andre folkeslag/nasjoner som er undertrykt, deriblandt prøyserne, kossaker, tibetanere, kurdere osv.

Utrolig, venstresiden blir angrepet for å involvere seg for lite i andre konflikter! Gjelder samme kritikken mot høyresiden også?

Lenke til kommentar
Hva med balcuherne?

 

En stor befolkning innen ett stor område, som dekker Iran,Pakistan,Afghanistan. De regnes som en eldste sivilasjonene i verden, men det er ikke mange som bryr seg om dem, er det vel?

Nei, mange undertrykte og forfulgte grupper blir glemt til fordel for noen få. Det er som kjent lettere å ha en synlig fiende enn mange fiender. Sosialistene har valgt Palestinerne som favorittfolk, og glemt 40-50 andre folkeslag/nasjoner som er undertrykt, deriblandt prøyserne, kossaker, tibetanere, kurdere osv.

Utrolig, venstresiden blir angrepet for å involvere seg for lite i andre konflikter! Gjelder samme kritikken mot høyresiden også?

Kan vel heller si at den feilprioriterer. Ingen på venstresiden løftet har løftet en finger for de stakkars prøyserne som ble utryddet etter krigen av kommunister. Heller ikke kosakkene, da de var kulakker som ikke passet inn i den Sovjetiske staten. Tibetanerne ble okkupert av kineserne, og ingen akp-ml folk har noen gang gått i tog for de stakkars tibetanerne. All oppmerksomhet på Palestinerne. Høyresiden har et mye mer objektivt og kritisk syn, og kaster seg ikke inn med nebb og klør i alle konflikter. De analyserer og vurder mer på bakgrunn av verdier, etikk, normer og moral, og mindre på bakgrunn av hvilken politisk farge det undertrykte folket har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...