Gå til innhold

Israel - Palestina

Anbefalte innlegg

20-25%.. tallet er fra en forsker i området som uttalte seg på CNN idag. PLO har litt mer støtte i folket, et par prosenter mer 23-27%, deromkring. Vanskelig å si helt bombesikkert.

edit: å si at støtten er 50% eller mer er rein propaganda...

Endret av Nimzo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fiskepinna: Det du skisserer der er ingen god løsning. Det er omtrent den samme løsningen Hamas har til konflikten; driv jødene på havet.
Nei, min løsning er total fysisk adskillelse. Dette fungerte godt mellom BRD og DDR, det var vanskleig å smugle våpen og mennesker.
Ja det "fungerte", men du ser vel at sammenligningen er litt søkt? Tyskerne var jo ett rike før muren, mens her har du to folk som er i tottene på hverandre. Østtyskland var i tillegg et overvåkningssamfunn der Stasi hadde rimelig god kontroll på "tvilsomme" personer, noe som var vel så viktig for å hindre folk i å krysse grensen. Dessuten, hva gjør man med grenser til andre land? Hva hindrer millitante palestinere i å krysse andre grenser før man går inn i Israel? I tiden med øst/vestblokk hadde de fleste landene i østblokken ganske strenge regler for reise utenlands.

En annen ting er at mange som ville flykte fra Sovjet/DDR fryktet for konsekvensene familien deres ville oppleve. Dette var kanskje like effektivt som den fysiske grensekontrollen, men noe lignende har man ikke i situasjonen i midtøsten.

I det hele; ganske forskjellige situasjoner, så å si at dette vil fungere i midtøsten er litt vel optimistisk.

Man rev ned Berlinmuren til slutt. Mange skeptikere trodde aldri de ville oppleve dette i deres levetid. Så fred i midtøsten er ikke UMULIG.
Samholdet i Tyskland tyskere imellom var større mens muren sto. Mange vest-tyskere hadde sett at muren fortsatt sto.
De fleste hadde vel håpt at den aldri kom opp, tenker jeg...
Lenke til kommentar

Tro det eller ei, men dette er mye av grunnen til konflikten. Jeg visste ikke det før noen kristne nevnte det. Jeg vet ikke hvor mye det har å si for konflikten, men det er ingen tvil om at det har noe å si, spesielt for de religiøse fundamentalistene på begge sider.

http://www.us-israel.org/jsource/Judaism/The_Temple.html

To this day, traditional Jews pray three times a day for the Temple's restoration. During the centuries the Muslims controlled Palestine, two mosques were built on the site of the Jewish Temple. (This was no coincidence; it is a common Islamic custom to build mosques on the sites of other people's holy places.) Since any attempt to level these mosques would lead to an international Muslim holy war (jihad) against Israel, the Temple cannot be rebuilt in the foreseeable future.

edit: mer lesning om den religiøse konflikten: http://www.us-israel.org/jsource/History/Muslimscholar.html

Endret av Nimzo
Lenke til kommentar

Nå må det legges til at mange av de religiøse fundamentalistene i Israel slipper militærtjeneste. Hæren domineres dermed av sekulære, ikke religiøse. Staten Israel startet jo delvis som et sosialistisk eksperiment. Det finnes forøvrig minst to typer mossaiske fundamentalister, de som knapt annerkjenner staten Israel (bl.a fordi den er for verdslig...) og de som kommer over fra USA og leder an i byggingen av boliger på Vestbredden. Hæren skal trygge begge gruppene, pluss vanlige israelere. Med massiv innvandring fra så forskjellige steder som Russland og Afrika opp i alt dette, blir de sosiale spenningene innen staten Israel enorme.

Lenke til kommentar

Hvorfor bosetter israelere seg på okkupert palestinsk område og nekter palestinere å vende hjem for at de skal leve under elendige forhold i flyktlingsleier, sammtidig som at Israel slipper hundretusenvis av immigranter fra andre land inn i landet sitt hvert år?

Om en fysiske adskillelse skulle være løsningen på konflikten. Er det da riktig at murens beliggenhet kun skal bestemmes av den undertrykkende parten, Israel? Og er det riktig at muren går midt i gjennom enkelte palestinske landsbyer, at den bygges på enkelte steder opp til 20km inne på palestinsk område, at den strider mot menneskerettighetene og fordømmes av verdenssamfunnet? Er det slik konflikten løses? :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Hvorfor bosetter israelere seg på okkupert palestinsk område og nekter palestinere å vende hjem for at de skal leve under elendige forhold i flyktlingsleier, sammtidig som at Israel slipper hundretusenvis av immigranter fra andre land inn i landet sitt hvert år?

Hmm, kanskje fordi palestinere til stadig går inn i Israel og sprenger seg i luften?

;)

Lenke til kommentar
Hmm, kanskje fordi palestinere til stadig går inn i Israel og sprenger seg i luften?

Det hjelper nok at israelere stenger matforsyningen til palestinerne. Da er det sikkert ingen palestinere som har lyst å "gå inn i Israel og sprenge seg selv i luften"...

Lenke til kommentar

;)

Bare det at betraktlig flere palistinere enn israelere har dødd de siste årene burde være en vekker for de fleste, men neida...

Lenke til kommentar

Jeg mener at jødene burde drives bort fra dette landet. Det tilhører palestinerne. De er ulovlige okkupanter. Jødene har ingen rett på land. La bare palestinerne ta det. Med unntak av Jerusalem selvfølgelig. Her burde det opprettes en Arisk koloni til ære for Jesus!

Endret av NSDAP-Adolf
Lenke til kommentar
Jeg mener at jødene burde drives bort fra dette landet. Det tilhører palestinerne. De er ulovlige okkupanter. Jødene har ingen rett på land. La bare palestinerne ta det. Med unntak av Jerusalem selvfølgelig. Her burde det opprettes en Arisk koloni til ære for Jesus!

Ærlig talt, ha litt klasse og ikke drit deg ut...

Lenke til kommentar

Ditt umenneske.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar

Håper dette er tull, ellers kan du bare komme deg vekk.

Lenke til kommentar

:thumbs:

:nei::hmm::ermm::cry::angry:

NasjonalSosialistiske Swien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...