Gå til innhold

Israel - Palestina

Anbefalte innlegg

En av de mest opphetede temaene de siste 57 (?) årene har vært Israel - Palestina konflikten. Det har versert utallige synspunkter på hva som burde gjøres. Jeg kan ikke se noen slk tråd her i forumet og sytnes derfor det er på tide å ta en skikkelig tråd på dette.

Spørsmålet er altså: Hva bør gjøres i Israel-Palestina konflikten?

Jeg ønsker ikke at diskusjonen skal vinkles totalt over på USA, noe mange diskusjoner her har en tendens til å gjøre.

mvh

F

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

når man har hatt en 2 måneder lang våpenhvile, så dreper man ikke en hamasleder.

Internasjonalt press mot BEGGE sider. Involvere oss, selv om de kanskje sier det ikke er "vår" sak. Situasjonen der nede er jo delvis skapt av "oss", så vi kan ikke bare stå og se på.

Lenke til kommentar

En slik diskusjon er håpløs hvis folk begynner å anklage Israel for ditt og Palestinerne for datt... Det finnes bare en løsning på denne konflikten. Den er allmenn kjent, men ingen av partene i konflikten er interessert i fred. Mye pga religion (som man ikke kan argumentere med logikk mot dessverre).

Her er løsningen:

Like rettigheter: Palestinerne har lik rett til en stat som israelerne. Palestinerne har samme rett til å vende tilbake som israelerne. Palestinerne har samme rett til hovedstaden Jerusalem.

Rettferdig samarbeid: Felles administrasjon av Jerusalem som to forbundsfellers hovedsteder. Felles bestrebelser for å kontrollere terrorisme og statsterrorisme (samme sak, ulikt navn). Felles økonomiske transaksjoner basert på ens investering og utbytte. Felles fredsutdannelse med fruktbare konfliktløsninger. Felles fredsjournalistikk med fokus på konfliktløsning. Felles økumenisk fokus på religionens fredskapende aspekter.

En regional samarbeids-paraply: En midtøsten komiteè bestående av Israel, de arabiske statene, Tyrkia og kurdere; med arrangement for deling av vannressurser, for våpenkontroll og tilbakevending; med handel med fri flyt av varer, serviceytelser, mennesker og ideèr.

Fredsbevarelse: Internasjonal politikontroll i Jerusalem. Internasjonal inspeksjon foretatt av enheter valgt av begge parter. Forsøk med felles politi og ikke-voldelig patruljering.

Annerkjennelse av en palestinsk stat kunne kombineres med: annerkjennelse før den endelige avtale om grenser.

• Palestinsk statsborgerskap for israelere og omvendt.
  • Israelsk kanton (delstat) i Palestina og en palestinsk i Israel.
  • Egypt og Jordan utleier tilstøtende territorier til Palestina.

Foruten disse to statsformularer bør det være tanker om et forbund - en forenet stat i fremtiden.

Før eller siden er det behov for en troskap og forsoningsprosess, som innebærer innsamling av fakta, felles lærebøker, helbredelse og avslutning.

Kilde for denne løsninger er Johan Galtung's 'Israel og Palestina'.

Hvorfor er dette vanskelig å få til???? Religion. Religion. Religion. Personlig tror jeg aldri palestinere og israelere kan leve i fred, ilag. Enten må en av partene så å si forsvinne fra området, eller så må det et lite mirakel til.

edit: leif

Endret av Nimzo
Lenke til kommentar

har ikke bare med religion å gjøre lenger, nå er det basert på en lang historie (det startet med religion ja), men ikke nå lenger. Det bor både kristne og muslimer i palistina, og uansett hvilken religion jeg hadde hatt, så tror jeg det hadde vært en stor sjangse for at jeg hadde vært pisst off på israel hvis jeg bodde i palistina.

Hvis vi får et HELT selvstendig palistina, som er demokratisk, kan Israel og Palistina sammarbeide som normale demokratiske land. Da kan de også få lov til å bygge en GIGANTISK mur som grense mellom landene. Sett grensa mer eller mindre sånn den var orginalt, mest rettferrdig for alle parter.

Lenke til kommentar

Det sies at Israel okkuperer Vestbredden og Gaza ulovlig. Med tanke på at befolkningen der har angrept Israel ved flere anledninger, er det da galt å okkupere Palestina?

Trekker paraleller til post ww2, og vestmaktenes okkupasjon av Tyskland. Tyskland som agressor og tapende part måtte finne seg i å være okkupert, noe jeg finner helt naturlig. Skal Israel gir palestinerne en klapp på skulderen og si "Jæjæ, dere prøvde å drepe oss for 4. gang men mislykktes, her er landet deres, så dere kan bygge opp en hær og angripe oss for 5. gang om noen år."

Hvordan står okkupsjon av en fremmed agressiv makt i folkeretten, og var de alliertes okkupsjon av Tyskland etter ww2 lovlig i henhold til folkeretten/en eller annen lov?

Lenke til kommentar

Tar jeg ikke feil var det israel som hadde en aksjon som starten den siste voldsspiral de siste årene. Og kom ikke å si at det bare er palistinerene som angriper, flere palistinere enn israelere har dødd de siste årene.

Forskjellen her er at regjeringen til Israel representerer Israel, Hamas og Islamsk hellig krig representerer ikke hele det palistinske folket!

Lenke til kommentar
israel mener at landet palestinerne bor i nå tilhører dem...

ingen av de to er uskyldige!

israel bruker militært makt, mens palestinerne bruker tullinger som sprenger busser...

Feil. De mener som vi at Israel har rettmessig grensene fra '48. Av sikkerhetsmessig grunner okkuperer de Vestbredden og Gaza, da befolkningen der ikke har annerkjent Israels '48-grenser og har angrepet jødene 4 ganger.

Lenke til kommentar
Feil. De mener som vi at Israel har rettmessig grensene fra '48. Av sikkerhetsmessig grunner okkuperer de Vestbredden og Gaza, da befolkningen der ikke har annerkjent Israels '48-grenser og har angrepet jødene 4 ganger.

det og

Lenke til kommentar
Det sies at Israel okkuperer Vestbredden og Gaza ulovlig. Med tanke på at befolkningen der har angrept Israel ved flere anledninger, er det da galt å okkupere Palestina?

Trekker paraleller til post ww2, og vestmaktenes okkupasjon av Tyskland. Tyskland som agressor og tapende part måtte finne seg i å være okkupert, noe jeg finner helt naturlig. Skal Israel gir palestinerne en klapp på skulderen og si "Jæjæ, dere prøvde å drepe oss for 4. gang men mislykktes, her er landet deres, så dere kan bygge opp en hær og angripe oss for 5. gang om noen år."

Hvordan står okkupsjon av en fremmed agressiv makt i folkeretten, og var de alliertes okkupsjon av Tyskland etter ww2 lovlig i henhold til folkeretten/en eller annen lov?

En slik sammenligning er irrelvant. Tyskland og Israel har helt ulik historisk grunnlag. I utgangspunktet var det mange som mente at palestinerne skulle få herredømme over Jerusalem. Men så bestemte FN at Israel skulle opprettes for å gi en slags trøst til jødene. I ettertid kan dette virke som kanksje den største feilen av FN noensinne.

Når det gjelder dagens situasjon i området er Palestinerene i mine øyne undertrykte. De har tilnærmet lik ingen hær, og all motstand mot Israelske bombefly og tanks utføres ved steinkasting o.l. Dette er vel ikke helt fair. Det må også tillegges at siden 1948 har Israelerne drept 4 ganger så mange Palestinere, som Palestinere har drept Israelere.

Ellers et meget bra innlegg av Nimzo!!

mvh

F

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...