Gå til innhold

hvordan kjøre viftene på 7volt ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hjelp.gif

kan du vise meg ett bilde eller forklare litt mer konkret slik at selv en noob skjønner det ?

Ok la oss si at det er en 4 pins kontakt du ska ta strømen fra (noe du nesten må) så setter du minus den svarte lednigen fra vifta til røde på 4 pinsen og den røde fra vifta på gul ledning på 4 pinsen ;)

Edit: la opp et bilde

Endret av Loc Dogg
Lenke til kommentar

Klipp i filler en molex plugg (og viften). Sleng på niter (hvis du har tilgang til det) og bruk en sukkerbit til å koble viten til 5Volt, 7 Volt eller 12 volt etter ønske.

Edit. Noen bilder liksom

Her og her

Som du ser på først bildet har jeg viften på 12 Volt, dvs mellom svart og gul. Skal du ha 7 volt må du koble mellom rød og gul. 5 volt får du mellom rød og svart.

Sviver ikke viften når du har satt viften på 7 volt så kan det hende du må bytte om på ledingene fra viften.

Endret av Veritas_
Lenke til kommentar

jar er forbauset over at jeg enda ikek har forstått dette her..

er ikke begge de svarte ledningene jord da?

har en vifte selv her, og jeg prøvde å flytte den svarte ledningen på jord ved siden av 5V, men jeg merket ikke noe forskjell i hastighet.. :ermm:

Lenke til kommentar

Joa. Går jo greit som du sikkert merket ja.

+12 Volt - + 5 Volt = + 7 Volt

Og siden - og + etter hverandre i en ligning blir - så blir det slik:

+12 Volt - 5 Volt = 7 Volt

Hadde du satt viften på +12 Volt og -5 Volt så ville den gått merkbart raskere igjen.

Endret av Veritas_
Lenke til kommentar

nå ble jeg litt usikker..

den siste setningen din motsier jo regnestykket ditt..

*edit* og har ikke + og - med hvilken vei elektronene vandrer? dette er også noe jeg ikke forstår..

men jeg har søkt elektro GK :devil:

*edit2* det jeg ikke forstår er hvordan det da kan sammenlignes med likningen da f.eks. to biler som kjører mot hverandre stopper når de treffer hverandre..

men så hvis den ene kjører raskere enn den andre..

hmm.. nå begynner det å demre.. men kan det ikke være skadelig for psu at strømmen går feil vei på +5V?

Endret av the coolkid
Lenke til kommentar

Asso. Siste setningen min ville vel se sånt ut i en ligning.

+12 Volt - -5 Volt = 17 Volt

For - og - etter hverandre i en ligning blir + (to like blir +)

+12 Volt + 5 Volt = 17 Volt

Njo. - og + har vel med kass vei elektronene vandrer. Men mer enn det kan jeg ikke :)

Men vet at det er forskjellen i potensialet som avgjør hvor mangen volt motstanden (viften osv) får. Potensialforskjellen på +12 Volt og +5 Volt er 7 Volt. Og forskjellen på +12 Volt og - 5 Volt er 17 Volt. Ja. Du forstår vel :p

Nei. Det er nok ikke skadlig. Se på +5 Volt som nullpotensialet (Jord) og +12 Volt som +7 Volt. See. No problemo.

Og bilene kjører ikke mot hverandre. Men samme vei. Bare den enn kjører raskere enn den andre. +5 Volt og + 12 Volt.

+12 Volt og - 5 Volt så kjøre de motsatt vei fra hverandre.

Huff. Elendig analogi.

Endret av Veritas_
Lenke til kommentar

en vifte har som default 12 volt, dvs. gul ledning og en svart ledning. samme hvilken svart ledning.

for å få 7 volt, kobler du ganske enkelt vifte til 12 volt(gul ledning) og bytter ut den svarte med 5volt(rød ledning)

da får du ikke gul og svart, men gul og rød. da har man 7 volt.

vær obs på at enkelte mener at dette ødelegger PSU'en din, men jeg har aldri vært borti noe sånt, og jeg mener at OK.no sier i en guide at det bare er bullshit dem å. er ikke sikker på les, jeg vil ikke si noe galt her

Endret av Dimensionx
Lenke til kommentar

Tanken bak det hele er at vifta har nær konstant indere motstand. Når du senker spenningen vil du dermed også senke strømmen (I=U/R). Og siden effekt er produktet av spenning og strøm har man også senket effekten tilført vifta (P=U*I=(U^2)/R). Siden vifta ikke får tilført så mye effekt kan den ikke lenger snurre så fort rundt. Og siden den ikke snurrer så fort rundt så dytter den heller ikke så mye luft i gjennom vifta og man mye mindere luftsus. Man har fått en stille vifte på bekostnign av kjøling. Det optimale er selvsagt å redusere spenningen på vifta akkurat så mye at man beholder akkurat den luftgjennomstrømningen man trenger men ikke mer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...