Gå til innhold

Spørsmål om Abit NF7-s v2.0 og TwinMos


acer82

Anbefalte innlegg

Har prøvd å klokke systemet vist under. Måtte sette opp volt for at systemet skulle bli stabilt på hastighet og timings vist under. Men det jeg syntes var litt merkelig er at MBM5 viser så ustabil strømstyrker.

Se vedlagt bilde.

 

- Er dette uvanlig eventuelt farlig?

 

MBM5.jpg

 

 

Oppsett:

------------------------------

- Q-Tech 400W PSU :thumbdown:

- Abit NF7-S v2.0

- AMD Athlon XP2500+

- TwinMos 512MB PC3200 m/WinBond

- ThermalTake Extreme Volcano 12

- Raidmax 868 Scorpio (med 3 vifter)

 

 

Settings:

------------------------------

AMD Athlon XP2500+ @ 3200+ (Satt til 3200+ i bios og ikke 11 x 200, [siSoft Sandra viser 11 x 199])

Har dette noe å si?

 

Timings: 2-3-3-10 (originalt: 2,5-3-3-8) Er disse timingene optimale?

 

CPU FSB/DRAM ratio står på auto, er det riktig eller skal den stå på 1:1?

 

VCore: stilt opp til 1,75V i bios (Er dette for høyt?)

 

VDIMM: stilt opp til 2,7V i bios (Er dette for høyt?)

 

 

Temperatur:

------------------------------

Temperatur Idle: CPU 38 | System 25

(Dette med Thermaltake Volcano 12 @ 3000rpm og 3 kabinettvifter, romtemperatur 21-22 grader)

 

 

Tester:

-----------------------------

Har kjørt Prime95-Torture test (alle 3), SuperPI (49s), CPUStabilityTest og MemTest86.

Alle disse er kjørt uten feil, men først etter at Volt på minne og CPU ble satt opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Q-Tec er vel ikke beryktet for å levere mye og stabil strøm. Men det værste som kan skje er at maskina blir ustabil. Ting kan ikke gå istykker av "møkkastrøm".

Temp overalt er lave og fine så VDimm og VCore kan godt økes litt til om du skal klokke høyere. Sjøl kjører jeg minne og fsb synkront (1:1, og det gir best ytelse). Minnet mitt er av typen Winbond CH-5. Brikka får 2,9V og kjører på 230/460 og har gjort det en god stund. Mine timinger er 2-3-2-10.

Mulig du må opp i 1,7V på chipsettet for å komme høyere enn 200MHz.

 

Men bruk søkefunksjonen.

Tyter av poster om dette på forumet. ;)

www.overclockers.com har også et forum. Der finnes det blandt annet "søylediagrammer" over brukernes voltnivåer og temperaturer.

 

Generell konsensus om "ufarlige" nivåer:

VCore 1,85V om tempen kan holdes under 50grader.

VDimm: alt under 3V er OK.

Lenke til kommentar

Jeg sitter med en Enermax 431W silent PSU (_meget_ god PSU) samt endel andre rimeligere.

 

MBM5log.txt

 

De verdiene du oppgir er ikke unormale.

 

Her hos meg har jeg funnet ut at det er 12V og 3.3V railene som må tåle litt juling.

 

Vil ikke tro du vil ha noe særlig trøbbel med overklokking før du begynner å tukle mye med både 12V (som CPU-Vcore drar strøm fra) og 3.3V rail (Mem drar strøm fra denne). Det er når en belaster flere Rail at en skiller gode fra dårlige PSU`er ;)

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Man må på de fleste XP2500+ opp på 1.7 V+++ for å få de stabile på 3200+ hastighet. De fleste xp2500+ er opprinnelige xp3200+ som ikke er stabile på 1.65 V. I stedet for å øke speningen (over 1.65), senker heller AMD hastigheten.

 

Det at kortet ditt setter fsb = 199 har ingen betydning.

Abit KV7 på den andre siden setter fsb=202 mhz når du sier at du har en AMD XP3200+.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...